علت ، پیشگیری و درمان شپش سر کودکان
17 خرداد

علت ، پیشگیری و درمان شپش سر کودکان

مطلبی که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان برای شما منتشر شده است. به بررسی علت ، پیشگیری و درمان شپش سر کودکان می پردازیم. شپش سر کودکان مقاوم به درمان مشکل چندان جدیدی نمی باشد. شپش سر کودکان به راحتی می تواند نسبت به مواد موثره موجود در داروهای ضد شپش مقاوم شود. بنابراین از بین بردن شپش سر در کودکان و حتی افراد بالغ همیشه کار ساده ای نخواهد بود. شامپو لیندان یا پرمترین یک درصد باید در خط اول درمان شپش سر کودکان در نظر گرفته شوند.

البته این توصیه در مواردی اعمال می شود که مقاومت به درمان شپش سر کودکان وجود نداشته باشد. بسیار اهمیت دارد توجه داشته باشیم درمان هایی که به صورت غیر نسخه ای برای درمان شپش سر کودکان استفاده می شود به اندازه گذشته موثر نیست. اما در اغلب موارد درمان هایی که در خط اول درمان شپش سر کودکان قرار دارند در صورت استفاده صحیح موثر واقع می شوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : روش های ترمیم انواع مختلف اسکار

علل درمان ناموفق شپش سر کودکان

دلایل رایجی که سبب می شوند داروهای ضد شپش موثر واقع نشود عبارت است از:

لیزر موهای زائد چیست؟
عدم استفاده صحیح از محصول درمانی:

استفاده مجدد از دارو در زمانی زودتر یا دیرتر از موعد ممکن است به استمرار آلودگی ناشی از شپش بیانجامد. باید دستورالعمل درمانی محصول ضد شپش سر کودکان به دقت رعایت شود.

تشخیص اشتباه:

تشخیص شپش سر کودکان از اقدامات اساسی است که می تواند مانع از بروز شپش مقاوم به درمان شود. ممکن است چیزی مانند شوره یا پوسته سر با شپش اشتباه گرفته شود. خارش پوست سر می تواند دلیلی بر خشکی پوست سر یا مشکل دیگری باشد. بنابراین خارش سر لزوما از علائم شپش سر در کودکان محسوب نمی شود.

آلوده شدن مجدد:

اگر چه شما و کودک تان ممکن است به درستی درمان شوید اما هم شما و هم فرزند شما در خطر آلوده شدن مجدد با شپش سر قرار خواهید داشت. اگر به طور مناسبی از درمان های غیر نسخه ای برای شپش سر استفاده کردید اما موفق نشدید و همچنان با شپش و تخم شپش در سر خود یا فرزندتان رو به رو شدید در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و رژیم دارویی قوی تری برای درمان شپش سر کودکان دریافت کنید.

کار با لیزر فرکشنال

علت ، پیشگیری و درمان شپش سر کودکان | بهترین متخصص پوست اصفهان

ممکن است علائم فعلی شما نشان دهنده وجود شپش مقاوم به درمان باشد. استفاده از برخی درمان خانگی شپش سر کودکان (مانند درمان شپش سر با سس مایونز، درمان شپش سر با حنا) برای رفع شپش سر کودکان ممکن است به اندازه کافی در رفع آن موثر نباشد. شواهد علمی چندانی در مورد اثربخشی درمان های خانگی ضد شپش در دست نیست.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

پیشگیری از شپش سر کودکان

برخی تحقیقات نشان داده است مواد موثره موجود در برخی محصولات (اغلب روغن های گیاهی مانند رزماری، اکالیپتوس، درخت چای یا برگ لیمو) می تواند در دفع شپش سر کودکان موثر باشد. اما این ترکیبات به عنوان ترکیبات طبیعی شناخته می شوند که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه ای دریافت نکرده اند.

از آنجایی که دستورالعمل استفاده از این ترکیبات چندان مشخص نمی باشد به درستی روشن نیست مصرف چه مقدار از این ترکیبات برای از بین بردن شپش سر کودکان موثر و بی خطر می باشد. در حقیقت استفاده از برخی از این ترکیبات طبیعی در درمان شپش سر در کودکان می تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

• التهاب
  • تحریک شدن ریه ها در صورت استنشاق ترکیبات
  • سمی بودن آن ها یا تحریک پوستی ناشی از آن ها
ساکشن لیپوم ها و اندام تحتانی

تهیه محصولات پیشگیری کننده از شپش سر کودکان ممکن است هزینه بیشتری را در برداشته باشد. از طرفی تضمینی نیست که این محصولات بتواند به طور موثری مانع از ایجاد مجدد شپش سر کودکان شوند. برای بررسی اثربخشی این محصولات در پیشگیری از شپش سر کودکان، به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

اقدامات ساده برای کاهش ریسک ابتلای به شپش سر در کودکان:
  • از کودک خود بخواهید در طول بازی ها و سایر فعالیت ها از ایجاد تماس سر- به- سر با همکلاسی های خود اجتناب کند.
  • به کودک خود بیاموزید متعلقات شخصی مانند کلاه، شانه، روسری، هدفون و به طور کلی وسایل مربوط به موی سر را با سایر افراد به اشتراک نگذارد.
  • به کودک خود بیاموزید از وسایل عمومی که در فضای مشترک وجود دارد مانند لباس هایی که آویزان هستند استفاده نکند.

راه درمان پسوریازیس ناخن

سوالات کلیدی برای درمان خشکی پوست