رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن
19 شهریور

رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن

بررسی رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن

در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن خواهیم پرداخت. درمانی که توسط پزشک توصیه می‌شود، به سن، سلامت بدنی و ماهیت زخم بستگی دارد. مراقبت‌های عمومی برای زخم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تمیز کردن ناحیه برای از بین بردن آلودگی‌های روی زخم تازه. این کار با ملایمت بسیار و اغلب در حین دوش گرفتن انجام می‌شود.
  • واکسیناسیون کزاز که برای برخی زخم‌های حاصل از آسیب‌های تروماتیک تجویز می‌شود.
  • ممکن است لازم شود که زخم‌های عمیق، از طریق جراحی بررسی شوند. در این صورت، پیش از معاینه، بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • برداشتن پوست مرده از طریق جراحی که در این حالت هم از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

• بستن زخم‌های بزرگ با بخیه‌های جراحی یا بخیه‌های فلزی.
  • پانسمان زخم. نوع این پانسمان توسط پزشک انتخاب می‌شود و به نوع و شدت زخم بستگی دارد. در اغلب زخم‌های مزمن، پزشک پانسمان مرطوب را توصیه می‌کند.
  • تسکین درد با داروها. درد می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی شود که این انقباض روند بهبود زخم را کند می‌کند. اگر زخم‌تان باعث ناراحتی و درد می‌شود، با پزشک مشورت کنید. او ممکن است در این شرایط برایتان داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضددرد قوی‌تری تجویز کند.
  • درمان علائم عفونت از جمله درد، چرک و تب. در صورت لزوم، پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک و پانسمان ضد میکروبی تجویز می‌کند.
  • بررسی سایر داروهای مصرفی توسط پزشک. برخی از داروها مانند داروهای ضد التهاب و استروئیدها در روند بهبودی بدن اختلال ایجاد می‌کنند. تمام داروهایی که مصرف می‌کنید یا اخیراً مصرف کرده‌اید (از جمله داروهای طبیعی و گیاهی و حتی دمنوش‌هایی که به طور مداوم مصرف می‌کنید) را به پزشکتان اطلاع دهید. پزشک ممکن است تا زمانی که زخم شما بهبود پیدا کند، دوز دارویتان را تغییر دهد یا داروهای دیگری را برایتان تجویز کند.
  • استفاده از وسایل کمکی مانند جوراب‌های مخصوص. طبق دستور پزشک می‌توانید از این لوازم کمک بگیرید.
  • درمان سایر مشکلات پزشکی مانند کم‌خونی که ممکن است مانع ترمیم زخم شما شوند.
  • تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خاص برای زخم‌‌های بارنزدیل یا بورولی. در این مورد ممکن است نیاز به پیوند پوست هم وجود داشته باشد.
  • توصیه به جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن زخم‌های ناشی از سرطان سلول پایه‌ای پوست (نوعی سرطان پوست غیر تهاجمی).
  • بهبود خون‌رسانی با جراحی عروق برای کسانی که دیابت یا سایر مشکلات مربوط به خون‌رسانی ضعیف، از ترمیم زخم‌شان جلوگیری می‌کند.
نکات مراقبتی پس از درمان با مزوتراپی

تشخیص علل بروز زخم مزمن | متخصص پوست اصفهان

خودمراقبتی از زخم

برای هر مراقبتی بهتر است از پزشک‌تان مشورت بگیرید، اما در ادامه چند پیشنهاد برای مراقبت از زخم‌هایی که به آهستگی ترمیم می‌شوند، آمده است:

• در صورت امکان داروهایی مصرف نکنید که با روند بهبود طبیعی بدن تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، داروهای ضد التهاب مانند آسپرین بدون نسخه، عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند. با کمک پزشک‌تان، لیستی از این نوع داروها تهیه کنید و در طول مدت درمان زخم‌تان، از مصرف این داروها اجتناب کنید. البته در صورتی که آسپرین یا هر داروی دیگری را پزشک متخصص دیگری (مانند متخصص قلب و عروق) برای شما تجویز کرده است، بدون مشورت او نیابد مصرف دارو را قطع کرده یا کاهش دهید. این کار ممکن است عوارض بدتری (مانند مشکلات قلبی) ایجاد کند.
  • مطمئن شوید که به‌درستی غذا می‌خورید. بدن به سوخت خوب نیاز دارد تا روند بهبود را ممکن و تسریع کند.
  • سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند توت‌فرنگی یا اسفناج بخورید. برای تأمین روی (زینک) کافی، غلات کامل بخورید و مواد غذایی حاوی پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات یا غذاهای دریایی را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید. برخی زخم‌ها ممکن است برای طی روند بهبودی به میزان بیشتری از برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند . قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل جدید، با پزشک‌تان مشورت کنید.
  • میزان روزانه مصرف پروتئین را کنترل کنید. کمبود پروتئین باعث اختلال در روند ترمیم زخم می‌شود.
  • در هر وعده غذایی یا میان‌وعده، یک منبع پروتئین قرار دهید. برنامه غذایی روزانه شما برای کمک به درمان و ترمیم زخم می‌تواند شبیه به این روند باشد: “تخم مرغ برای صبحانه، خوراک لوبیای سیاه یا لوبیا چیتی برای ناهار، ماست یا پنیر برای میان‌وعده و مرغ در وعده شام.”
عوارض کلی پیکرتراشی صورت

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

• به طور مرتب آب یا نوشیدنی‌های شیرین‌نشده بنوشید.
  • زخم‌تان را پانسمان کنید. زخم‌ها در صورت گرم نگه داشته شدن، سریع‌تر بهبود می‌یابند. سعی کنید هنگام تعویض پانسمان، سرعت عمل داشته باشید. اگر زخم شما در معرض هوا قرار بگیرد، حرارت در آن ناحیه کم می‌شود و این موضوع می‌تواند روند بهبودی را برای چند ساعت آهسته کند.
  • از کرم‌ها، شستشودهنده‌ها یا اسپری‌های ضدعفونی‌کننده روی زخم‌های مزمن استفاده نکنید. این محصولات برای سلول‌های درگیر در ترمیم زخم، سمی هستند.
  • ورزش منظم داشته باشید، زیرا جریان خون را افزایش می‌دهد، سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد و ترمیم زخم را تسریع می‌کند. در مورد ورزش مناسب از پزشک‌تان مشورت بگیرید.
  • هرگونه بیماری مزمن را با کمک پزشک کنترل کنید.
  • سیگار نکشید.
مراقبت های دوران ریکاوری پس از تزریق ژل پیشانی

مراجعه به پزشک برای درمان زخم

به طور مرتب زخم‌تان را کنترل کنید و در صورت مشاهده علائم زیر، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

• خون‌ریزی
  • افزایش درد