روش های درمانی پسوریازیس در کودکان
18 شهریور

روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

آشنایی با روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در حال حاضر، درمانی قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد. در واقع درمان این عارضه پوستی، بیشتر روی از بین بردن علائم -زمانی که پدیدار می‌شوند- و همچنین کمک به جلوگیری از بروز یا کاهش شدت علائم آن، متمرکز است. در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی روش های درمانی پسوریازیس در کودکان خواهیم پرداخت.

مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی

برای موارد متوسط تا شدید پسوریازیس در کودکان، احتمالاً پزشک، قرص یا دارو‌های تزریقی را برای فرزندتان تجویز می‌کند. برخی از این دارو‌ها ممکن است، باعث ایجاد اثرات جانبی بسیار جدی شود. بنابراین مهم است قبل از شروع درمان، بدانید با چه چیزی مواجه هستید. بدلیل اثرات جانبی جدی احتمالی، ممکن است این روش درمانی تا زمانی که کودک شما به سن مطلوب و مناسب برای آن نرسیده، به تعویق بیافتد، یا اینکه چنین روش‌هایی تنها برای دوره‌های کوتاهی مورد استفاده قرار بگیرند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : الگوهای مختلف طاسی مردان

استفاده از درمان‌های موضعی

درمان‌های موضعی از رایج‌ترین درمان‌های تجویز شده برای پسوریازیس در کودکان و همچنین بزرگسالان هستند. این نوع درمان می‌تواند به کاهش علائم خفیف تا متوسط کمک کند.

درمان‌های موضعی شامل تجویز اشکال دارویی با خواص دارویی و مرطوب‌کنندگی هستند، مانند:

• پمادها
  • لوسیون‌ها
  • کرم‌ها
  • محلول‌ها

البته استفاده از این نوع داروها برای کودکان ممکن است کمی باعث کثیف‌کاری شود و فرزند شما نیاز داشته باشد تا چندین‌ بار در روز از آن‌ها استفاده کند. با این حال این نوع از درمان می‌تواند بسیار مؤثر باشد و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر درمان‌ها داشته باشد. می‌توانید با استفاده از الارم موبایل یا برنامه‌ریزی برای زمان ثابتی از روز مانند قبل از خوابیدن یا بعد از بیدار شدن، به فرزندتان در استفاده از داروهایش کمک کنید.

جوانسازی بدون جراحی

انجام نور درمانی

نوع دیگری از درمان‌های موجود برای این بیماری، نوردرمانی است. نور طبیعی و مصنوعی می‌تواند به بهبود علائم پسوریازیس کمک کند. امروزه گزینه‌های جدیدتر، مانند لیزر و لامپ‌های مخصوص برای این امر وجود دارند. لازم به ذکر است به هیچ‌وجه نباید بدون مشورت و تجویز پزشک، فرزندتان را نور درمانی کنید. چراکه بیش از حد در معرض نور بودن می‌تواند علائم او را بدتر کند.

اگر پزشک نور طبیعی خورشید را پیشنهاد کرد، با قدم زدن خانوادگی یا بازی کردن در فضای باز می‌توانید مقدار نور اضافی مورد نیاز فرزندتان را تامین کنید، بدون اینکه کودک احساس کند مشکلی دارد و در حال دریافت درمان است. هرقدر فرزند شما از استرس دورتر باشد، به روند درمان بهتر پاسخ خواهد داد.

علام و دلایل بروز پسوریازیس در کودکان | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

داشتن رژیم غذایی

یکی دیگر از اقدامات لازم برای مدیریت پسوریازیس در کودکان، حفظ سلامت کلی کودک است. نتیجه یک مطالعه در سال 2017 نشان می‌دهد افراد مبتلا به پسوریازیس که رژیم‌های غذایی‌شان فاقد گلوتن است، کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنند و در عوض، مصرف پروتئین بالایی دارند، علائم خفیف‌تری را تجربه می‌کنند.

محققان این مطالعه همچنین توصیه می‌کنند رژیم غذایی خام گیاه‌خواری، رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم پالئو می‌تواند به کاهش علائم در افراد مبتلا کمک کند. رژیم پالئو معمولاً شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها می‌شود و مصرف غذاهایی مانند لبنیات، حبوبات و غلات در آن محدود است.

از بین بردن غبغب با لیپوماتیک

در حالی‌که این محققان هیچ رژیم غذایی خاصی را نسبت به سایر رژیم‌ها به افراد مبتلا توصیه نمی‌کنند، اما موضوع مشترک بین تمام این رژیم‌های غذایی، کمک به کاهش وزن است! رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن، به کاهش تعداد و شدت دوره‌های شعله‌ور شدن بیماری در کودک مبتلا به پسوریازیس، کمک می‌کند.

نکته: این بدان معنا نیست که کودکی را که از نظر پزشکی اضافه‌وزن ندارد، تحت رژیم لاغری قرار دهید به امید اینکه علائم بیماریش کنترل شود! تغذیه کافی و سالم برای کودک مبتلا به پسوریازیس حیاتی است، پس لطفاً حتی در مورد تغییر رژیم غذایی کودک نیز با پزشکی که فرزندتان تحت نظر وی در حال درمان است، مشورت نمائید.

برنامه‌های درمانی پسوریازیس در کودکان

پزشک فرزندتان ممکن است با توجه به شرایط، از بین درمان‌های یاد شده یک درمان را به تنهایی، یا ترکیبی از آن‌ها را تجویز و امتحان کند. اگر اولین درمان اثربخش نبود، ناامید نشوید و صبور باشید. شما، فرزند‌تان و پزشک او، با همکاری یکدیگر، می‌توانید داروها یا ترکیبی از درمان‌ها را که به بهبود علائم بیماری کمک می‌کنند، بیابید. تا آن زمان روحیه خود را حفظ کنید تا کودک شما دچار اضطراب نشود.

بهترین زمان مراجعه به پزشک

شناسایی و تشخیص زودهنگام پسوریازیس در کودکان بسیار مهم و حیاتی است. به محض یافتن علائمی‌ در فرزندتان، که ممکن است در اثر پسوزیاریس به وجود آمده باشد، به پزشک مراجعه کنید. مداخله و درمان سریع، علاوه برکنترل بیماری و جلوگیری از گسترش آن، می‌تواند به کاهش حس ناخوشایند و عدم اعتماد به نفس کودک، که ممکن است به دلیل این عارضه پوستی ایجاد شود، کمک کند.

هایپرپیگمنتیشن چیست و چه علائمی دارد

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

تغییر دادن سبک زندگی

مدیریت محرک‌هایی که پیش‌تر گفته شد، ممکن است از بهترین راه‌های دفاعی در برابر پسوریازیس باشد. رعایت مواردی در زندگی روزمره نیز حتماً به حفظ سلامتی کودک‌ دلبندتان بسیار کمک می‌کند. مواردی مانند:

• ورزش کردن
  • داشتن خواب سالم و کافی
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و مقوی
  • دوری از اضطراب و استرس

یک بدن سالم و قوی، احتمالاً دوره‌های کمتر و با شدت پایین‌تری از فعالیت این بیماری پوستی را خواهد داشت. علاوه بر این، تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست فرزندتان به کاهش تحریک پوست و در نتیجه کاهش دوره‌های شعله‌ور شدن پسوریازیس، کمک می‌کند.

با برگزاری رقابت‌ها و چالش‌هایی دوستانه و خانوادگی، فرزندان و تمامی افراد خانواده را به سالم‌تر زندگی کردن تشویق کنید. مثلاً شخصی که هر‌ روز بیشترین گام را برداشته است، ثبت کنید. یا اگر طبق دستور پزشک، کم کردن وزن ملاک است، درصد وزن کم شده در طی یک دوره زمانی مشخص را ثبت کنید و به همین طریق چالش‌های مفید دیگری را برنامه‌ریزی کنید.

هرقدر بتوانید زندگی روزمره را برای کودکتان طبیعی‌تر نگه دارید و همچنان که در مسیر درمان و کنترل بیماری وی هستید، با خلاقیت خود، روحیه کودک را حفظ کنید، در کنترل علائم او موفق‌تر خواهید بود.

بررسی میزان ریزش مو طبیعی

روش های استفاده از ترکیبات زینک اکساید