روش های تشخیص ریزش مو شدید یا ریزش مو طبیعی
20 شهریور

روش های تشخیص ریزش مو شدید یا ریزش مو طبیعی

بررسی روش های تشخیص ریزش مو شدید یا ریزش مو طبیعی

در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی روش های تشخیص ریزش مو شدید یا ریزش مو طبیعی خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید آزمایش ساده‌ای را در خانه روی موهای خود انجام دهید. با قسمت کوچکی از موهای خشک و تمیز شروع کنید و انگشتان خود را از لابه‌لای آن قسمت عبور دهید. به محض رسیدن به انتهای تارهای مو، آن‌ها را به آرامی بکشید. اگر بعد از هر بار کشیدن بیش از دو یا سه تار مو در دست شما باقی بماند، ممکن است دچار تلوژن یا آناژن افلوویوم باشید. از هر 100 تار مویی که کشیده می‌شود، نباید بیشتر از 10 تار مو از سر جدا شود. در صورتی که موهای بیشتری در این آزمایش از پوست سر جدا شود، برای ریشه‌یابی و رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن

عوامل ایجاد کننده ریزش مو

اکثر مردم “از دست دادن مو” (Hair loss) و “ریزش مو” (Hair shedding) را یکسان می‌دانند اما واقعیت غیر از این است.

پیشنهاد مطالعه
درمان خطوط آستریا با لیزر
از دست دادن مو

از دست دادن مو زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی رشد موها را متوقف کند. همان‌طور که گفته شد، اصطلاح پزشکی برای این وضعیت آناژن افلوویوم است.

شایع‌ترین دلایل از دست دادن مو عبارتند از:

  • عوامل ارثی
  • واکنش‌های بیش از حد سیستم ایمنی بدن مانند بیماری لوپوس
  • برخی از داروها و روش‌های درمانی
  • مدل موهایی که باعث کشیده شدن موها می‌شوند
  • اختلال کندن موها
  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • مشکلات تیروئید

یکی دیگر از دلایل اصلی از دست دادن مو محصولات و روش‌های ناسالم مراقبت از مو مانند شستشوی بیش از حد، دکلره کردن، برس کشیدن و حالت دادن مو به وسیله ابزار حرارتی است. هنگامی که فولیکول موی شما در نتیجه استفاده از یک روش درمانی یا زیبایی کشیده یا شکافته شود، ساختار کلی آن ضعیف می‌شود و بقای آن به خطر می‌افتد.

بررسی میزان ریزش مو طبیعی | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

تشخیص علل اصلی ریزش مو

ریزش مو تا زمانی که علت اصلی آن برطرف نشود، دست از سر شما برنمی‌دارد. به عنوان مثال افرادی که تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند، معمولاً موهای زیادی از دست می‌دهند اما به محض اینکه درمانشان متوقف می‌شود، موهای آن‌ها نیز دوباره شروع به رشد می‌کند. اگر گمان می‌کنید که وضعیتی که درگیر آن هستید ریزش مو طبیعی نیست و یک شیوه درمانی یا یک داروی خاص باعث ریزش موهایتان شده است، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. خودسرانه تصمیم نگیرید چون اگر بلافاصله آن درمان یا دارو را متوقف کنید، ممکن است با عوارض جانبی جدی مواجه شوید.

پیشنهاد مطالعه
سابسیژن چیست؟

سایر علل ریزش مو ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. بسیاری از افرادی که کاهش موی ارثی دارند، بدون اینکه راه درمانی برای آن پیدا کنند، همچنان موهای زیادی از دست می‌دهند. زنی که ژن‌های ریزش مو را به ارث می‌برد، ممکن است متوجه نازک شدن تدریجی تارهای مویش شود. مردانی که به کاهش موی ارثی دچارند، معمولاً یک خط رویش موی به عقب کشیده شده یا طاسی منطقه‌ای دارند که از وسط سر شروع می‌شود.

ریزش مو شدید (HAIR SHEDDING)

ریزش بیش از حد مو در افرادی که یکی از عوامل استرس‌زای زیر را تجربه کرده‌اند، رایج است:

  • بارداری و زایمان
  • کاهش وزن 10 کیلو یا بیشتر
  • استرس زیاد (مراقبت از عزیزی که بیمار است، طلاق، از دست دادن شغل و …)
  • تب بالا
  • عمل جراحی
  • بهبودی از بیماری به‌ویژه اگر در آن دوره، تب شدید را هم تجربه کرده باشد
پیشنهاد مطالعه
نکات مهم در اصلاح صورت با موم و شمع

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

عدم مصرف قرص‌های ضد بارداری

اکثر مردم چند ماه پس از چنین رویدادهای استرس‌زایی متوجه ریزش شدید موهایشان می‌شوند. به عنوان مثال کسی که به تازگی مادر شده است، احتمالاً حدود دو ماه پس از زایمان متوجه ریزش بیش از حد موهایش می‌شود. این ریزش مو معمولاً حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می‌رسد اما باید بدانید که این ریزش کاملاً عادی و موقتی است. وقتی بدن دوباره خود را بازسازی می‌کند، ریزش بیش از حد موها نیز متوقف خواهد شد.

موها معمولاً طی 6 تا 9 ماه به طور کامل بازیابی شده و به حجم طبیعی خود باز می‌گردند. اگر عامل استرس‌زا با شما بماند، ریزش مو نیز ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد. افرادی که به طور مداوم تحت استرس شدید قرار می‌گیرند، ریزش موی طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

روش های استفاده از ترکیبات زینک اکساید

الگوهای مختلف طاسی مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *