تشخیص دادن و درمان ماکولارآمیلوئیدوز
3 فروردین

تشخیص دادن و درمان ماکولارآمیلوئیدوز

تشخیص ماکولارآمیلوئیدوز چگونه است؟

در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان قصد داریم درباره تشخیص دادن و درمان ماکولارآمیلوئیدوز توضیحاتی خدمت شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید. تشخیص آمیلوئیدوز بسیار دشوار بوده و اغلب نادیده گرفته می شود؛ زیرا علائم این بیماری بسیار شبیه بیماری های شایع دیگر است. این در حالی است که تشخیص به موقع این بیماری از آسیب دیدگی اندام ها و عوارض جانبی آن جلوگیری کرده و باعث درمان مؤثرتر خواهد شد.

آزمایش های تشخیصی ماکولارآمیلوئیدوز چیست؟

خون و ادرار شما ممکن است برای بررسی وجود پروتئین غیر طبیعی مورد استفاده قرار گرفته و نشان دهنده ابتلای شما به آمیلوئیدوز باشد. البته با توجه به علائم و نشانه های فرد، ممکن است از آزمایش های مربوط به عملکرد تیروئید و کبد نیز استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه
پیشگیری و درمان اگزمای زمستانی

نمونه برداری تشخیصی آمیلوئیدوز چگونه انجام می شود؟

ممکن است برای تشخیص بیماری یک نمونه بافتی از فرد گرفته شده و مورد بررسی های آزمایشی قرار گیرد. برای این کار ممکن است از چربی زیر پوست شکم (آسپیرات چربی)، مغز استخوان یا اندام آسیب دیده مثل کبد یا کلیه فرد نمونه برداری شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

تصویربرداری

تصاویر گرفته شده از اندام های دیگر شده در اثر ابتلا به آمیلوئیدوز می تواند به تعیین میزان پیشرفت بیماری کمک کند. این شیوه های تصویربرداری تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر شود:

تصویربرداری هسته ای: در این آزمایش مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو (ردیاب) به رگ فرد مبتلا تزریق می شود. این شیوه می تواند آسیب اولیه قلب ناشی از انواع خاص آمیلوئیدوز را نشان داده و همچنین می تواند به تشخیص دقیق نوع آمیلوئیدوز کمک کند. در نتیجه تشخیص دقیق نیز می توان بهترین شیوه درمانی برای فرد مبتلا را عملی سازی کرد.

پیشنهاد مطالعه
8 راه جهت تولید کلاژن بیشتر

اکوکاردیوگرام: این فناوری از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده می کند که می تواند نشان دهنده وضعیت عملکرد قلب فرد مبتلا باشد. این شیوه همچنین می تواند نشان دهنده هرگونه آسیب دیدگی قلبی در اثر انواع خاص بیماری آمیلوئیدوز باشد.

تصویر برداری ام آر آی (MRI): در این شیوه از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای گرفتن تصاویر دقیق از اندام ها و بافت های بدن فرد مبتلا استفاده خواهد شد. این تصاویر به ارزیابی ساختار و عملکرد قلب فرد مبتلا کمک خواهد کرد.

تشخیص دادن و درمان ماکولارآمیلوئیدوز | متخصص پوست اصفهان

چگونگی درمان بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

داروهای موضعی

درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها می توان با استفاده از داروهای موضعی از شدت خارش پوست و علائم کم کرد. داروهای که معمولاً تجویز می گردد عبارتند از :

  • کلسینورین
  • آنتی هیستامین ها
  • محلول دی متیل سولفوکساید 40%
  • کورتیکو استروئید ها
  • داروهای سیستمیک
  • سیکلوفسفامید
  • سیکلوسپورین
  • لیزر
پیشنهاد مطالعه
انواع تغییر رنگ پوست ( بخش دوم )

از لیزر برای درمان لکه ها استفاده می شود البته در بعضی موارد از ترکیبات بی رنگ کننده نیز استفاده می شود. البته لکه ها به طور کامل از بین نخواهد رفت؛ ولی می توان آنها را کمرنگ کرد. معمولاً از لیزر فرکشنال یا ان دی یاگ استفاده می شود.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

قبل و بعد از انجام کربوکسی تراپی به چه نکاتی توجه کنیم؟

درمان جوش با کرم ها و پمادهای موضعی

مراقبت های قبل و بعد از انجام کربوکسی تراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *