ترک پا و دلایل ایجاد و درمان آن
13 دی

ترک پا و دلایل ایجاد و درمان آن

به طور کلی پوست بسیار خشک ، ترک پا را بوجود می آورد . این مشکل شایع در روزهای سرد زمستان تشدید هم می شود . علاوه بر این ، فاکتورهایی نظیر کمبود مواد مغذی ، ایستادن برای مدت های طولانی و پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا نوک تیز که برای پا مناسب نیستند ، منجر به ترک پا خواهند شد .همانطور که می دانید ، دیدن ترک های پا خیلی خوشایند نیست و علاوه بر این با وجود این ترک ها در پا احساس خارش و سوزش بوجود می آید .اگر برای مدت طولانی این مشکل را نادیده بگیرید ، ترک ها شروع به خونریزی و ایجاد درد بیشتر می نمایند . همچنین اکثر مرطوب کننده ها به طور عمقی به پوست های مرده نفوذ نمی کنند و تاثیر چندانی ندارند .بنابراین بهتر است ترک های پا را در اسرع وقت درمان کنید . افرادی که به بیماری هایی مثل اگزما ، پسوریازیس و دیابت مبتلا هستند ، باید بیشتر از دیگران به سلامت پاهای خود توجه نشان دهند .

دلایل بروز ترک کف پا:
-قطر زیاد خارجی‌ترین لایه پوست در ناحیه کف پا آن را مستعد ترک خوردن می‌کند
-وزن بالا
-زیاد راه‌رفتن روی فرش و موکت
-پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه‌دار که تنفس پا را دچار اختلال می‌کنند
-شستشوی زیاد پا
-عوامل ارثی
-برخی بیماری‌ها
 ترک‌های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست است و گاهی اگزما می‌تواند در این مشکل دخیل باشد. معمولا در دوران یائسگی ترک کف پا به دلیل ضخیم‌تر شدن پوست و دلایل هورمونی تشدید می‌شود. گاهی عفونت‌های باکتریایی و قارچی روی ترک پا سوار می‌شود که در بهبود دیرهنگام زخم نقش دارد. اگر دلیل ترک پا، بیماری‌ای مثل دیابت باشد، حتما باید نمونه بافتی و آزمایش‌های قارچی انجام و متخصص پوست آنها را بررسی کند.
پیشگیری ودرمان:
حفظ بهداشت پاها بسیار مهم است ودر صورت آلودگی و نفوذ میکروب در داخل ترکها ، پاشنه ها بسیار دردناک و عفونی می گردند.
برطرف نمودن عوامل محرك از مهمترین راههای درمانی برای رفع خشكی پوست است وعوامل محرك مانند تماس مستقیم با سطوح و محیط است كه با راههای ساده مانند پوشیدن جوراب می توان از این مورد پیشگیری كرد، استفاده از تركیبات كراتولیتیك و تركیباتی كه باعث ترمیم سریع پوست و زخم می شوند نیز از راههای درمان ترك است همچنین دیگر تركیبات مورد استفاده برای درمان ترك پوست شامل تركیبات اوره، سالیسیك اسید و گلیسیرین اوسرین و حتی وازلین است و با استفاده از این مواد نیازی به درمان های غیرمتعارف دیگر نیست.
یکی از روشهای درمانی گذاشتن پاها به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب گرم وسپس خشک کردن پاها می باشد. در مواردی که پوسته های ضخیم وجود دارد می توان با استفاده از سنگ پا این پوسته های ضخیم را بعد از خیس خوردن پاشنه ها در آب گرم جدا نمود و سپس خشک نموده با کرم های نامبرده مانند گلیسیرین واوسرین و یا کرم جی مالش داد لازم به ذکر است که حتما باید از جوراب برای محافظت پا تا بهبود دائمی استفاده نمود.
پیشنهاد مطالعه
فرق بین پروفایلو و جالپرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *