انواع اسکلروتراپی و عوارض آن
15 آبان

انواع اسکلروتراپی و عوارض آن

بررسی انواع اسکلروتراپی و عوارض آن

بسته به توصیه پزشک شما چهار نوع اسکلروتراپی وجود دارد که ممکن است برای شما مناسب باشد که عبارتند از:

اسکلروتراپی مایع

هنگامی‌که درمان وریدهای واریسی با استفاده از تزریق اسکلروسانس مایع انجام می‌شود، این روش «اسکلروتراپی مایع» یا به سادگی «اسکلروتراپی» نامیده می‌شود.

میکروسکلروتراپی

برای رگ‌های کوچک عنکبوتی، اسکلروتراپی با استفاده از سوزن‌های ریز انجام می‌شود. به این روش میکروسکلروتراپی می‌گویند. بهبودی کوتاهتر است و شامل ناراحتی و کبودی کمتری است. با این حال، همان‌طور که می‌توان استنباط کرد، همه افراد کاندیدای واجد شرایط این نوع درمان نیستند. پزشک شما بسته به شرایط شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما نیاز به استفاده از اسکلروتراپی یا نسخه‌ی دیگر آن دارید.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت های پس از کاشت مو

اسکلروتراپی سونوگرافی

در این روش، پزشک یا متخصص پوست با استفاده از سونوگرافی، رگ‌های پنهان شما را می‌تواند ببیند. وریدها بر روی صفحه نمایش داده می‌شوند و سپس تزریق انجام می‌شود.

انواع اسکلروتراپی و عوارض آن | متخصص پوست اصفهان

اسکلروتراپی فوم

به جای مایع، یک محلول کف مانند به داخل رگ شما تزریق می‌شود. این نوع درمان برای کسانی که رگ‌های واریسی یا عنکبوتی بزرگ‌تری دارند مفید است. اسکلروسانت با CO2 و هوا مخلوط می‌شود. سپس تزریق می‌شود و باعث انقباض قابل توجه تری در مقایسه با تزریق درمانی منظم می‌شود.

عوارض جانبی اسکلروتراپی

افراد ممکن است بعد از اسکلروتراپی، عوارضی را تجربه کنند. به طور معمول آثار خفیف‌تری نظیر ایجاد حس خارش که می‌تواند برای یک تا دو روز بعد از اسکلروتراپی باقی بماند شایع تر هستند. همچنین فرد ممکن است با نواحی برجسته شده و قرمزی در محل تزریق روبرو شود. این نواحی پس از چند روز بهبود پیدا می‌کنند. ایجاد کبودی نیز می‌تواند در اطراف محل تزریق اتفاق بیافتد و می‌تواند برای چند روز یا چند هفته باقی بماند.

پیشنهاد مطالعه
چه کسانی نباید بوکال فت غبغب را انجام دهند؟

آثار جانبی دیگر اسکلروتراپی عبارتند از:

  • وریدهای بزرگ‌تری که با اسکلروتراپی درمان می‌شوند می‌توانند برجسته و سخت شوند و برای تحلیل رفتن و محو شدن به چند ماه زمان نیاز داشته باشند.
  • خطوط یا نقاط قهوه‌ای ممکن است در محل درمان ایجاد شوند. در بیشتر موارد، این عوارض پوستی ظرف سه تا شش ماه محو می‌شوند، با این حال احتمال باقی ماندن این لکه‌ها بر روی پوست نیز وجود دارد.
نئوواسکولاریزاسیون:

این پدیده به توسعه رگ‌های خونی کوچک و جدید اشاره دارد که ممکن است در محل درمان اسکلروتراپی ایجاد شوند. این وریدهای کوچک می‌توانند چند روز و یا چند هفته پس از درمان اسکلروتراپی ظاهر شوند، با این حال معمولاً در بازه‌ای سه تا دوازده‌ ماهه بدون نیاز به درمان از بین می‌روند.

پیشنهاد مطالعه
درباره فیلر چربی

متخصص پوست اصفهان | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

جلوگیری از پیری پوست با پوست چرب

افزایش کلاژن پوست با اکسنت

8 راه جهت تولید کلاژن بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *