ارتباط خشکی لب با بیماری‌ها
1 آبان

ارتباط خشکی لب با بیماری‌ها

بررسی ارتباط خشکی لب با بیماری‌ها

در این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به بررسی ارتباط خشکی لب با بیماری‌ها خواهیم پرداخت.

علائم بیماری ها با خشکی لب

برخی از بیماری‌ها ممکن است باعث خشکی و ترک لب شوند. شرایطی مانند آلرژی، اختلال تیروئید، بیماری کرون و برخی اختلالات خودایمنی می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند.

علت پوسته‌پوسته شدن لب

از علائم خشکی لب پوسته‌پوسته شدن لب‌ها و سپس ترک خوردن لب است. با آبرسانی به پوست لب و استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند این حالت پوسته‌پوسته را برطرف کرد. همچنین لایه‌برداری لب، این لایه را از بین می‌برد.

دلیل خشکی لب و خشکی دهان به‌صورت هم‌زمان

یکی از دلایل اصلی خشکی لب و خشکی دهان به طور هم‌زمان کم‌آبی بدن یا سوءتغذیه است. کم‌آبی علاوه بر این دو علامت باعث سردرد، سبکی سر، یبوست و کاهش تولید ادرار می‌شود. اگر کم‌آبی شدید شود، علائمی مانند فشارخون پایین، تب، تنفس سریع و ضربان قلب بالا ایجاد می‌شود. سوءتغذیه نیز تمامی این علائم ذکرشده را ممکن است ایجاد کند.

مطالعه بیشتر : بهترین راهکارهای درمانی برای تاول دست

خشکی لب در نوزادان به دلیل تب

گاهی ممکن است خشکی لب و دهان در نوزادان نشانه تب باشد. در این شرایط علائم دیگری مانند استفراغ و اسهال، درد گوش، گریه، بی‌اشتهایی و رنگ‌پریدگی در نوزاد ظاهر می‌شود. اما اگر نوزاد چنین علائمی نداشت. احتمالا ترک لب به دلیل خشکی و سردی هوا یا اصطکاک حین شیردهی ایجاد شده باشد.

ارتباط خشکی لب و کمبود کدام ویتامین

در برخی مواقع خشکی لب و سایر بخش‌های پوست می‌تواند نشانه کمبود ویتامین در بدن باشد. معمولا کمبود ویتامین B باعث خشکی پوست می‌شود. علاوه بر ویتامین B، کمبود آهن نیز می‌تواند این عارضه را ایجاد کند

لک‌های سفید پوستی و درمان آنها

ترک لب و خشکی آن به علت عفونت

گاهی ممکن است ترک خوردگی لب به‌قدری شدید شود که راه را برای نفوذ باکتری باز کرده و باعث عفونت شود. اگر علاوه بر ترک لب علائم دیگری مانند بافت توده‌ای، زخم، صورتی تیره یا قرمز شدن لب یا لکه‌های سفید روی لب ظاهر شدند، باید برای بررسی عفونت به پزشک مراجعه کنید.

خشکی لب نشانه اگزما

گاهی ممکن است علت خشکی لب‌ها عارضه اگزما باشد. اگزما می‌تواند هر ناحیه از پوست بدن را درگیر کند. اگزما علاوه بر خشکی باعث ایجاد لکه‌های پوستی، خارش، پوسته‌پوسته شدن و قرمزی لب‌ها می‌شود.

بررسی روش های درمانی برای خشکی لب | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

پاسخ به سؤالات شما

خشکی لب و تب خال چه تفاوتی دارند؟

گاهی ترک‌های شدید روی لب با تبخال دهان اشتباه گرفته شوند. این نوع ترک‌ها بیشتر در زمستان ایجاد شده و باعث سوزش و خونریزی می‌شوند. اما تب‌خال معمولا شبیه به جوش‌های کوچک قرمز یا سفید است که به‌مرور تبدیل به تاول می‌شود.

علت خشکی لب در بارداری چیست؟

بدن در دوران بارداری به آب بیشتری نیاز دارد. با رشد جنین هر ماهه میزان مصرف مایعات باید افزایش پیدا کند تا بدن دچار کم‌آبی نشود. همچنین برخی عوارض بارداری مانند استفراغ و اسهال باعث ازدست‌دادن آب بدن شده و این عارضه را شدیدتر می‌کنند.

خشکی لب و بیماری‌های کبد چه ارتباطی دارند؟

گاهی ممکن است بیماری‌های کبدی باعث ترک لب شوند. شیلیت نوع شدید ترک لب است که در بیماران مبتلا به سیروز کبدی دیده می‌شود. معمولا این ضایعات در گوشه‌های لب ظاهر می‌شوند. بیماری کبد الکلی نیز ممکن است منجر به خشکی لب و دهان شود.

روش های مراقبت از موهای معمولی و فر

با خشکی دهان ناشی از عوارض جانبی داروها چه باید کرد؟

مصرف برخی از داروها احتمال ایجاد ترک لب را بالا می‌برند. داروهایی مانند ویتامین A، رتینوئیدها، لیتیوم و داروهای شیمی‌درمانی جز داروهایی هستند که چنین عوارضی دارند. هنگام مصرف این داروها هر روز لب‌های خود را با بالم لب مرطوب کنید. اگر این روش کارساز نبود و عوارض دارو شدید شد، از پزشک بخواهید داروی دیگری را جایگزین کند.

خشکی لب و کم‌آبی بدن چه ارتباطی دارند؟

کم آبی بدن از جمله دلایل اصلی ترک لب است. کم‌آبی باعث می‌شود بدن برای تامین آب موردنیاز از قسمت‌های مختلف بدن آب را دریافت کرده و به سلول‌ها برساند. در نتیجه پوست در تمامی بخش‌های بدن و صورت خشک می‌شود. معمولا کم‌آبی همراه با علائمی مانند احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه و خشکی دهان خود را نشان می‌دهد.

علت ایجاد ترک زیاد لب چیست؟

علل مختلفی باعث ترک لب می‌شوند. اگر مدام لب‌های شما خشک می‌شود، ممکن است علت آن کم‌آبی بدن باشد. اما اگر ترک لب زیاد شد و منجز به خونریزی شد، باید به متخصص مراجعه کنید. ممکن است در این شرایط ایجاد علت لب کمبود ویتامینی خاص یا بیماری زمینه‌ای باشد.

ترک خوردن لب و خون آمدن و زخم شدن لب طبیعی است؟

اگر ترک لب خیلی شدید شود، ممکن است منجر به خونریزی شود. خونریزی ادامه‌دار می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها و عفونت در این ناحیه شود. اما اگر خونریزی کم باشد، معمولا با مرطوب کردن لب‌ها می‌توان مشکل را برطرف کرد.

برای خشکی و ترک لب چه کنیم؟

معمولا درمان‌های خانگی مانند استفاده از مرطوب‌کننده، بالم لب و لایه‌برداری پوست لب به بهبود این عارضه کمک می‌کنند. اگر علاوه بر پوست لب، پوست قسمت‌های دیگر صورت و بدن شما دچار خشکی است، می‌توانید از بخور سرد در خانه استفاده کنید. درصورتی‌که این روش‌ها کارساز نبود، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

نحوه درمان شیلیت زاویه ای

حساسیت پوستی می‌تواند منجر به خشکی پوست شود؟

برخی از انواع حساسیت های پوستی می‌توانند باعث خشکی پوست در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص لب‌ها شوند. برخی محصولات مربوط به لب ممکن است موادی داشته باشند که آلرژی ایجاد کرده و پوست لب را تحریک کنند.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا رژ لب بد باعث خشکی لب می‌شود؟

برخی مواد موجود در این محصولات می‌توانند باعث ترک لب شوند. موادی مانند منتول، کافور یا فنل جز موادی هستند که در این نوع محصولات وجود داشته و باعث خشکی لب می‌شوند. سعی کنید از محصولات معطر یا طعم‌دار استفاده نکنید. این نوع رژ لب احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کنند.

پماد آنتی‌بیوتیک برای ترک لب مفید است؟

اگر ترک لب باعث عفونت در این ناحیه شده باشد، می‌توان با پماد آنتی‌بیوتیک عفونت باکتریایی را از بین برد. اما درصورتی‌که خشکی باعث عفونت نشده باشد، این نوع پمادها تاثیری ندارند. یکی از پمادهای آنتی‌بیوتیکی که می‌تواند به بهبود عفونت لب کمک کند، پماد هیدروکورتیزون است. با مصرف مداوم این پماد برای چند روز متوالی عفونت باکتریایی درمان می‌شود.

روش های مراقبتی برای ناخن های افتاده

عوارض و خطرات استفاده از درمارولرها برای مو