کورک و دمل های چرکی چگونه درمان می شوند؟
5 فروردین

کورک و دمل های چرکی چگونه درمان می شوند؟

راه های درمان کورک و دمل های چرکی

برای درمان کورک و دمل های چرکی راه های مختلفی وجود دارد. با ما در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان همراه باشید تا این راه ها را خدمت شما معرفی کنیم.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت باعث می شود عفونت به سایر افراد خانواده و همچنین قسمت های دیگر بدن سرایت نکند. به طور مداوم دست هایتان را با آب و صابون بشویید و همچنین اگر برای کمپرس روی کورک از حوله استفاده می کنید، مرتب آن را بشویید.

کمپرس گرم

یک پارچه تمیز گرم را هر چند ساعت یک بار حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل دارای کورک یا دمل بگذارید تا کمک کند کورک سریع تر رسیده شود و پارگی و تخلیه ان آسان شود. شما همچنین می توانید با آب شور گرم کمپرس را انجام دهید.

جراحی

ممکن است پزشک برای درمان کورک جراحی تجویز کند تا بتواند به تخلیه عفونت کمک کند. عفونت های عمقی که امکان تخلیه وجود ندارد می توان با گازهای استریل شده پوشانده شود تا از این طریق عفونت ها تخلیه شوند.

روش های برجسته کردن لب

تزریق کورتيکواستروئيد

تزریق کورتيکواستروئيد می تواند به صاف کردن محل زخم بیماری کورک کمک کند. در این روش بعد از تمیز کردن ناحیه تزریق با یک محلول ضدعفونی کننده، با استفاده از یک سوزن ظریف کورتيکواستروئید به طور مستقیم درون زخمی که بر روی پوست یا زیر پوست قرار دارد، تزریق می شود.

آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک ها اغلب برای از بین بردن عفونت های میکروبی استفاده می شود. اگر عفونت به پوست اطراف کورک نیز سرایت کرده باشد، پزشک اغلب برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کند. با این حال، مصرف آنتی بیوتیک ها در هر وضعیتی ضروری نیست. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که آنتی بیوتیک ها به سختی می توانند از دیواره خارجی آبسه چرکی عبور کنند و نمی توانند بدون انجام یک فرآیند جراحی برای تخلیه چرک، به تنهایی یک آبسه چرکی را درمان کنند.

لیزر و درمان بیماری های پوستی(بخش اول)

کورک و دمل های چرکی | متخصص پوست اصفهان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

• هنگام بروز تب
  • زمانی که غدد لنفی متورم شوند.
  • زمانی که پوست اطراف کورک قرمز شود یا رگه‌های قرمز رنگ بر روی آن ظاهر شود.
  • زمانی که درد آن شدید شود.
  • زمانی که کورک تخلیه نمی‌شود.
  • زمانی که کورک دیگری در کنار کورک اصلی رشد کند.

تشخیص کورک و دمل های چرکی چگونه انجام می شود؟

پزشک می‌تواند با معاینه‌ی پوست، وجود بیماری کورک و دمل را تشخیص دهد. در صورتی که ظرف مدت‌زمان کوتاهی، تعداد زیادی کورک پوستی داشته‌اید، ممکن است پزشک انجام آزمایش خون برای بررسی ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌ها که موجب عفونت مکرر می‌شوند را تجویز کند.

مزایای لیزر درمانی

عوارض کورک و دمل های چرکی چیست؟

جوش‌ها معمولاً عوارض کمی دارند، به خصوص آنهایی که مکرراً ایجاد می‌شوند؛ اما عارضه‌ی اصلی زخم است. یکی دیگر از عوارض جوش ایجاد کورک‌ها و جوش‌های مکرر است. برخی از افراد ممکن است به علت بیماری، دچار عود جوش‌های مزمن و جدی شوند که در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند منجر به زخم شود. عفونت ثانویه‌ی ناشی از جوش نادر است؛ اما این عفونت ثانویه می‌تواند منجر به سپسیس (که عفونت در خون است) شود. با این حال، سپسیس یک عارضه‌ی بسیار نادر است و می‌توان با درمان مناسب از آن جلوگیری کرد.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

تشخیص دادن و درمان ماکولارآمیلوئیدوز

قبل و بعد از انجام کربوکسی تراپی به چه نکاتی توجه کنیم؟

مزایای کرم ضد آفتاب