نحوه درمان آکنه با زینک-PCA
31 فروردین

نحوه درمان آکنه با زینک-PCA

چگونگی نحوه درمان آکنه با زینک-PCA

مطلبی که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس برای شما عزیزان گردآوری شده است. راه های درمان آکنه با زینک-PCA را مورد مطالعه قرار می دهیم. در حالی که آکنه یک بیماری مسری نیست، اکثر مردم احساس خوبی نسبت به آن ندارند. درمان نکردن آکنه می‌تواند باعث شود که جای آن برای همیشه روی پوست باقی بماند.

بدن انسان روی را ذخیره نمی‌کند و بنابراین باید آن را از منابع خارجی تأمین کرد. شما می‌توانید زینک مورد نیاز بدن را از طریق غذا یا مکمل‌های غذایی به دست آورید. البته دریافت موضعی این ماده معدنی از طریق کرم‌ها و محصولات درمانی حاوی این عنصر هم امکان‌پذیر است.

کرم‌های موضعی بدون نسخه زینک جوش‌های خفیف تا متوسط را درمان می‌کنند. این نوع جوش‌ها شامل جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شوند. بعضی از کرم‌های قوی حاوی این عنصر  می‌توانند جوش‌هایی مثل پاسچول و پاپول را نیز درمان کنند.

استفاده هم‌زمان از کرم موضعی حاوی روی با تونرهای حاوی بتا هیدروکسی اسید مثل اسید سالسیلیک هم یک روش درمانی دیگر است که در نهایت می‌تواند منجر به بهبود مشکل پوستی شود. شوینده‌ها و کرم‌ها ممکن است حاوی بنزوئیل پراکسید، رزورسینول یا سولفور نیز باشند و به از بین بردن سلول‌های مرده و کاهش التهاب پوست کمک کنند. ژل‌ها و سرم‌های حاوی رتینول هم می‌توانند به ترمیم آسیب سلولی کمک کرده و رشد سلول‌های جدید پوستی را تسریع کنند.

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با لایه برداری مکانیکی پوست (میکرو درمابراسیون)

زینک-PCA در محصولات موضعی پوست

اکثر پزشکان استفاده از زینک موضعی را درمانی ملایم و بی‌خطر می‌دانند. با این حال شما می‌توانید یک محصول حاوی زینک را قبل از استفاده منظم روی پوست خود آزمایش کنید‌.

انواع مختلفی از زینک در کرم‌ها یا سایر محصولات آرایشی مانند سرم و پد ضد آکنه حاوی zinc-PCA «زینک پیرولیدون کربوکسیلات» وجود دارد. در درمان آکنه، خاصیت قابض املاح زینک می‌تواند مؤثر باشد. زینک-PCA به کنترل روند ایجاد آکنه و کاهش ترشح چربی و در عین حال حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. در رابطه با مکانیسم عمل زینک بر آکنه اختلاف نظرهایی وجود دارد. با این حال همه این موضوع را قبول دارند که املاح زینک، التهاب ایجاد شده در اثر آکنه را کاهش می‌دهند. این عنصر همچنین ضد باکتری است و از آن برای کنترل شوره سر استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
عمل بوکال فت برای زاویه سازی گونه

نحوه درمان آکنه با زینک-PCA | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

PCA چیست؟

«پیرولیدون کربوکسیلیک اسید» یا PCA  که «ال پیروگلوتامات» هم نامیده می‌شود، یکی از مشتقات اسید گلوتامیک (یک اسید آمینه) است که جذب آب بالایی دارد. این ماده یک مولکول نسبتاً ساده است که بدن ما به طور طبیعی هم قادر به تولید آن هست.

زینک-PCA یک مشتق فوق‌العاده از زینک

زینک-PCA مولکولی است که هم مزایای PCA و هم مزایای روی را دارد و در نتیجه یک ماده بسیار عالی با فواید بسیار زیاد است.

به عنوان مثال زینک -PCA (و نه زینک به تنهایی) ترشح چربی را در پوست‌های چرب کاهش می‌دهد این ماده با مهار آنزیم «5- آلفا ردوکتاز» مانع ترشح بیش از حد غدد چربی می‌شود.

زینک – PCA همچنین قادر است بوی بد بدن را با اتصال به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که عامل این بو هستند از بین ببرد. مصرف zinc-PCA همچنین چین و چرو‌ک‌های صورت را رفع می‌کند و مانع رشد باکتری‌ها از جمله «پروپیونی باکتریوم آکنه» می‌شود. تمام این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا به طور معمول زینک – PCA در انواع شامپوهای ضد شوره سر و محصولات آرایشی کنترل‌کننده چربی و ضد آکنه مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت‌های پوستی برای آقایان

زینک-PCA همچنین جزو فاکتورهای مرطوب‌کننده طبیعی پوست است که پوست ما آن را برای کاهش از دست دادن آب تولید می‌کند.

تست حساسیت پوستی

متخصصین پوست برای استفاده از محصولات حاوی زینک مراحل زیر را به منظور آزمایش حساسیت پوستی توصیه می‌کنند:

  1. قسمت کوچکی از پوست را که مشابه با پوست صورت شماست (مثل بخش زیرین بازو) انتخاب کنید.
  2. مقدار کمی از محصول (به اندازه دو سکه) را به مدت 24 ساعت روی پوست‌تان قرار دهید.
  3. اگر بعد از 24 ساعت هیچ عارضه جانبی اتفاق نیفتاد، می‌توانید از آن محصول روی آکنه و یا منطقه عفونی استفاده کنید اما اگر خارش، قرمزی، پوسته‌ریزی یا بثورات پوستی ظاهر شد، از آن محصول استفاده نکنید.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

راه های ارتباط با متخصص ژل و بوتاکس


مطالب پیشنهادی:

میزان ماندگاری تزریق چربی به چانه

درمان مشکلات پوستی با زینک و زینک-PCA

استحمام بعد از بوتاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *