علل و عوامل بوجود آمدن کبودی
14 بهمن

علل و عوامل بوجود آمدن کبودی

کبودی های بدون علتی که روی پوست یا زانو بوجود می آیند، ممکن است در اثر برخورد بدن با چارچوب در، پایه تخت خواب، تیر و یا صندلی بوجود آمده باشند. دیگر علل شایع کبودی عبارتند از:

• آسیب های ورزشی
  • تصادفات خودرویی
  • تکان خوردن سر
  • آسیب به سر
  • پیچ خوردگی مچ پا و کشیدگی عضلات
  • ضربه (وارد شدن ضربه توسط شخص دیگر یا اصابت توپ به سر)
  • داروهای ضد انعقاد
  • مکمل ها

کبودی هایی که پس از بریدگی‌، سوختگی، سقوط و یا زخم بوجود می آیند، طبیعی هستند. به وجود آمدن برجستگی در ناحیه کبود شده نیز معمولا دلیل خاصی ندارد.

راه های از بین‌ بردن لکه‌ های پیری

در واقع این کبودی‌ها بخشی از فرایند طبیعی ترمیم جراحت در بدن می باشند و نیازی نیست در مورد آن ها نگران باشید. با این حال، چنانچه یک زخم دچار کبودی باشد، مرتبا باز شود و  از آن ترشحات شفاف، چرکی و یا خونی خارج گردد، باید در اسرع وقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که این مورد می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

علل و عوامل بوجود آمدن کبودی | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

چنانچه یک کودک دچار کبودی بدون دلیل شده باشد باید به مراکز درمانی منتقل شود تا علت اصلی آن مشخص گردد. کبودی بدون علت در کودکان می‌تواند نشان دهنده بیماری های خطرناک و یا سوء استفاده باشد.

یک سری داروهای خاص احتمال کبودی را افزایش می دهند. داروهای ضد انعقاد و کورتیکواستروئیدها از جمله داروهای شایعی هستند که می‌توانند علت کبودی باشند. برخی مکمل های طبیعی نظیر روغن ماهی نیز اثراتی مشابه داروهای ضد انعقاد دارند و باعث کبودی می شوند.

نحوه درمان آکنه با زینک-PCA

انجام تزریقات و یا پوشیدن لباس های تنگ

احتمال کبودی پس از انجام تزریقات و یا پوشیدن لباس های تنگ نیز وجود دارد. کبودی در افراد مسن شایع تر است. با افزایش سن پوست نازک‌تر می‌شود و در نتیجه مویرگ های پوستی بیشتر مستعد پارگی می شوند. برخی افراد به آسانی و با وارد شدن ضربه خفیف به بدن دچار کبودی می‌شوند.

همچنین زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد کبودی هستند. البته در بیشتر موارد، کبودی ها نگران کننده نیستند. با این حال اگر اخیرا دچار کبودی شده‌اید بهتر است با پزشک خود در مورد دلایل احتمالی آن صحبت کنید.

بیماری دست- پا- دهان چیست؟

اختلالات خونریزی

گاهی مواقع علت کبودی بیماری‌های زمینه ای است و ارتباطی به جراحت یا صدمه ندارد. تعدادی از اختلالات خونریزی که می توانند باعث کبودی‌های مکرر شوند. این اختلالات عبارتند:

• بیماری ون ویلبراند
  • هموفیلی A