علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس
3 مرداد

علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس

بررسی علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس

قصد داریم در مقاله ای که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان منتشر شده است به بررسی و مطالعه بیشتر در مورد علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس خواهیم پرداخت.

تعریف سفلیس

سفلیس، سیفلیس یا Syphilis؛ یک بیماری مقاربتی عفونی است که عامل آن باکتری ترپونما پالیدوم می باشد. در مراحل اولیه قابل درمان است. اما اگر درمان انجام نشود می تواند منجر به ناتوانی، مشکلات عصبی (سیستم اعصاب) و حتی مرگ شود. این بیماری به شدت مسری و واگیردار می باشد و بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل می شود.

راه های شایع  ابتلا به سفلیس

سیفلیس از طریق ارتباط نزدیک (پوست به پوست) منتقل می شود. شما ممکن است طی روابط جنسی دهانی، مقعدی و واژنیِ حفاظت نشده با فردی که در دو مرحله ابتدایی بیماری قرار دارد مبتلا شوید. وقتی زخم یا جوش ها به وجود بیایند، به شدت واگیردار می شود. مادران باردار نیز می توانند این بیماری را در حین بارداری یا هنگام تولد به نوزاد خود منتقل کنند. حتی ممکن است از طریق خون آلوده نیز منتقل شود. اگر چه خونی که در انتقال خون استفاده می شود معمولا برای وجود بیماری ها بررسی می شود. سفلیس همچنین از طریق سوزن یا وسایل تزریقات آلوده که مشترک استفاده شوند نیز قابل انتقال است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : بررسی درمان عوامل آسیب به ناخن

علائم بروز سفلیس

این بیماری مراحل مختلفی دارد و علائم بسته به هر مرحله متنوع می باشد. نکته مهم اینکه مراحل می توانند با هم تداخل داشته باشند و علائم همیشه به همین ترتیب رخ نمی دهند.
شما ممکن است مبتلا به سفلیس شوید ولی تا سال ها متوجه علائم آن نباشید.

عوارض Syphilis

همانطور که گفته شد عوارض و علائم سفلیس بسته نوع و مرحله آن متفاوت می باشد. مثلا سفلیس عصبی علاوه بر موارد گفته شده بسته به میزان پیشرفت می تواند منجر به سکته مغزی، مننژیت، کاهش حس درد، ناتوانی جنسی در مردان، بی اختیاری ادرار و … شود. به دیگر عوارض بیماری سفلیس در بخش هایی قبل اشاره شده است.

راهکارهای پیشگیری و درمان آکنه روی پوست سر

شناسایی ابتلا به سفلیس

با یک آزمایش خون می توان بطور قطعی مشخص کرد که به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. گاهی نیز با تست های دیگری تعیین می کنند که بیماری تا چه بخش هایی از بدن گسترش پیدا کرده است. به عنوان مثال ممکن است پزشک بخواهد از مایع مغزی نخاعی شما تست بردارد. بدین جهت که بداند آیا بیماری به سیستم عصبی شما نیز راه پیدا کرده یا نه.

انواع سیفلیس

۴ نوع دارد که همان مراحل مختلف بیماری می باشند: مرحله اولیه، ثانویه، نهفته و سوم .

سفلیس اولیه

فاز اولیه بیماری حدود ۳ تا ۴ هفته بعد تماس فرد با باکتری اتفاق می افتد. با زخم کوچک و گرد که شانکر (یا خوره) نامیده می شود آغاز می شود. شانکر دردی ایجاد نمی کند ولی به شدت عفونت زا می باشد. این زخم می تواند در هر بخشی از بدن که باکتری از طریق آن وارد بدن شده است از جمله دهان، اندام تناسلی و یا مقعد مشاهده شود و نیاز به متخصص عفونی دارد. به طور میانگین زخم سفلیس حدودا هفته سوم ظاهر می شود؛ اما می تواند بین ۱۰ تا ۹۰ روز متغیر باشد. زخم هر جای بدن که باشد، بین ۲ تا ۶ هفته باقی می ماند.

نکته ی مهم:

سیفلیس توسط تماس مستقیم با زخم منتقل می شود. این اتفاق معمولا در حین فعالیت جنسی (رابطه جنسی) که شامل رابطه دهانی نیز می باشد رخ می دهد.

علائم و درمان بیماری اریتما اینفکتیوزوم | بهترین متخصص پوست اصفهان

سفلیس ثانویه

فاز دوم بیماری شامل علائم زیر می شود:

• زخم های زگیل مانند دهانی، مقعدی و تناسلی هستند.
  • جوش های بدون خارش زبر و قرمز یا قرمز قهوه ای که از بالاتنه شروع می شود. و به کل بدن گسترش می شود؛ حتی در کف دست و پا ها.
  • درد عضلانی
  • گلو درد
  • غدد لنفاوی ورم کرده
  • ریزش موی تکه تکه
  • کاهش وزن بی علت
  • خستگی – کوفتگی

این علائم ممکن است بعد از چند هفته از ظهور اولیه از بین بروند. در طولانی مدت ممکن است چندین بار بازگردند. بدون درمان، سفلیس ثانویه می تواند به حالت نهفته یا سوم پیشرفت کند.
جوش های سفلیس، جوش هایی بدون خارش، زبر و قرمز یا قرمز قهوه ای که از بالاتنه شروع می شود و به کل بدن گسترش می شود؛ حتی در کف دست و پاها.

بهترین سن و فصل برای تزریق بوتاکس

سفلیس نهفته

فاز سوم این بیماری، فاز نهفته یا پنهان می باشد. علائم مراحل اولیه و ثانویه از بین می روند. و علائم قابل توجهی در این مرحله وجود ندارد. اگرچه باکتری در بدن باقی مانده است. این مرحله قبل از اینکه وارد مرحله سوم شود ممکن است تا سال ها طول بکشد.

سفلیس مرحله سوم یا دیررس

مرحله سوم می تواند ۱۰ تا ۳۰ سال پس از آغاز عفونت رخ دهد. معمولاً بعد دوران نهفته یعنی زمانی که علائمی نبود. در این دوران منجر به آسیب اندام های زیر می شود:

• قلب
  • عروق خونی
  • کبد
  • استخوان ها
  • مفاصل

همچنین تورم بافت نرم که در تمام بدن می تواند اتفاق بیوفتد نیز اتفاق می افتد. که به آنها اصطلاحاً گوم (Gumma) گفته می شود. آسیب به اندام ها یعنی مرحله سوم می تواند منجر به مرگ بشود. بنابراین درمان سفلیس تا قبل از وارد شدن به این فاز امری حیاتی است.

سفلیس عصبی و سفلیس ارثی

در تقسیم بندی دیگری، دو حالت دیگر از بیماری نیز در نظر می گیرند:

• سفلیس عصبی
  • سفلیس ارثی
سفلیس عصبی

حالتی از بیماری است که باکتری ترپونما پالیدوم به سیستم عصبی رفته باشد. معمولا مربوط به فاز نهفته یا فاز سوم بیماری می شود. با این حال پس فاز اولیه در هر زمانی ممکن است رخ دهد. شخص مبتلا به سفلیس عصبی می تواند تا مدت ها بدون هر گونه علائمی باشد. در ادامه ممکن است علائم زیر به صورت تدریجی ایجاد شوند:

• زوال عقل یا تغییر وضعیت روانی (جنون و دیوانگی)
  • راه رفتن غیرطبیعی
  • بی حسی در اندام ها
  • مشکلات تمرکز
  • گیجی
  • سردرد یا تشنج
  • مشکلات بینایی یا نابینایی
  • ضعف
سیفلیس ارثی (مادرزادی)

باکتری ترپونما پالیدوم می تواند از مادر آلوده، از طریق جفت به جنین یا حین تولد به نوزاد منتقل شود. تحقیقات نشان می دهند که بدون درمان و تحت نظر داشتن، ۷۰ درصد خانم های مبتلا به سفلیس، در بارداری نتیجه بد دارند. این نتایج مرگ زودرس جنین یا نوزاد، زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد و آلودگی های عفونی نوزاد را شامل می شوند.

واریس صورت چیست ؟ و علت آن

علائم سفلیس در نوزاد تازه متولد شده

• بینی فرورفته، که در آن پل بینی ایجاد نشده است.
  • مشکل بودن افزایش وزن
  • وجود جوش بر اندام جنسی، مقعد یا دهان
  • تاول های کوچک روی دست که به جوش های مسی رنگ تبدیل می شود. که ناهموار یا صاف هستند و ممکن است به صورت گسترش یابند.
  • آبکی بودن مایع بینی

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

علائم سیفلیس در نوزادان بزرگتر

• دندان هاچینسون، دندان های غیرطبیعی به شکل گیره.
  • درد استخوان
  • از دست دادن بینایی
  • از دست دادن شنوایی
  • ورم کردن مفاصل
  • سابر شین: مشکل در استخوان درشت نی در ساق پا
  • زخم بودن پوست در اطراف اندام تناسلی، مقعد یا دهان
  • لکه های خاکستری اطراف بخش خارجی واژن یا مقعد.

دلایل شایع بروز سفلیس

عامل بیماری سفلیس یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم می باشد. رایج ترین راه انتقال آن، ارتباط با زخم های یک فرد آلوده در رابطه جنسی می باشد. باکتری از طریق بریدگی های کوچک یا خراش پوستی یا غشای مخاطی وارد بدن شما می شود. این بیماری در مراحل اولیه و ثانویه و گاهاً در مرحله نهفته واگیردار است.

امکان انتقال سفلیس از راه لب وجود دارد؟

بله. سفلیس به میزان خیلی کم می تواند از طریق تماس حفاظت نشده از نزدیک با زخم فعال (به عنوان مثال در هنگام بوسیدن) نیز منتقل شود.

انتقال سفلیس از طریق توالت، وان و لباس و ظروف مشترک امکان پذیر است؟

خیر. باید توجه داشت که بیماری از طریق استفاده مشترک از توالت، وان، لباس یا ظروف، یا دستگیره های در و استخر منتقل نمی شود.

علل و علائم بروز آلرژی به آفتاب

بررسی انواع آلرژی پوست به نور خورشید