علل شوره سر مرطوب چیست؟
29 آبان

علل شوره سر مرطوب چیست؟

شوره سر مرطوب چیست؟ علل شوره سر مرطوب چیست؟

شوره سر مرطوب شوره ای است که به دلیل تولید بیش از حد سبوم در پوست سر مرطوب یا چرب شدند. هنگامی که تجمع چربی با کثیفی و سلول های مرده پوست مخلوط می شود، در آن زمان شوره سر مرطوب ایجاد می شود. از طرف دیگر، شوره سر خشک از پوسته های کوچک و سفید رنگی تشکیل شدند. که به راحتی از پوست سر می ریزند. پوسته های زرد شوره خیس بسیار بزرگتر هستند و می توانند چسبناک شوند و باعث جمع شدن آنها و چسبیدن آنها به موهای شما شود. اگر پوست سر خود را با شوره مرطوب بخراشید، احساس خیس شدن نیز خواهد داشت. در ادامه این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی علل شوره سر مرطوب میپردازیم.

شایعترین علت شوره سر مرطوب چیست؟

در زیر پوست سر، غدد چربی وجود دارند که وظیفه اصلی تولید سبوم روغن طبیعی را بر عهده دارند. این سبوم مو و پوست سر شما را مرطوب نگه می دارد و از کم آبی آن ها جلوگیری می کند. همچنین به منظور کاهش موخوره و جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری عمل می کند. مشکل زمانی شروع می شود که غدد چربی مقادیر زیاد سبوم تولید می کنند. سبوم اضافی شروع به جمع شدن روی پوست سر شما می کند و باعث چسبندگی آن می شود. شروع به جذب و چسبیدن به خاک و سلول های مرده پوست می کند و در نتیجه شوره سر ایجاد می کند. از آنجایی که سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما تشکیل می دهد. به این نوع شوره سر شوره مرطوب یا شوره روغنی می گویند.

پیشنهاد مطالعه
انیمیشن کاهش چربی

مطالعه بیشتر : دلایل پارگی مویرگ صورت چیست؟

شایع ترین علل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا استرس است. یکی دیگر از دلایل اصلی می تواند عادت های نامنظم و نادر شامپو زدن باشد که منجر به پاکسازی ناکافی پوست سر و متعاقب آن تجمع کثیفی و سلول های مرده پوست می شود که باعث مرطوب شدن پوست سر می شود.

از آنجایی که علت اصلی شوره سر، سبوم اضافی روی پوست سر می باشد، عدم شستشوی مناسب یا کافی موها می تواند منجر به این عارضه شود. این امر مخصوصاً اگر پوست چرب دارید صادق است.

استفاده از شامپو ضد شوره | متخصص پوست اصفهان

بیماری های پوستی که می تواند منجر به شوره مرطوب شود عبارتند از:

درماتیت سبورئیک

شوره مرطوب یکی از ویژگی های علامت اصلی درماتیت سبورئیک است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و پوست قرمز در نواحی چرب بدن می شود. درماتیت سبورئیک می تواند نتیجه یک واکنش التهابی به فراوانی مخمر مالاسزیا روی پوست سر باشد، اما می تواند در اثر استرس، تغییرات هورمونی، هوای سرد یا خشک و داروهایی مانند لیتیوم نیز ایجاد شود.

اثرات درماتیت سبورئیک روی مو معمولاً کم است، اما طبق تحقیقات احتمالا ریزش مو رخ میدهد. اگرچه شوره مرطوب معمولاً با درماتیت سبورئیک همراه است.

پسوریازیس

اما اگر نوع دیگری از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس یا عفونت داشته باشید، علائم نیز ممکن است رخ دهد. همچنین می تواند به تنهایی و بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای رخ دهد.

پسوریازیس همچنین می تواند باعث ایجاد شوره مرطوب شود. چون پسوریازیس یک اختلال پوستی خود ایمنی است که به دلیل ناتوانی سیستم ایمنی در تشخیص تفاوت بین سلول های سالم و عوامل بیماری زا ایجاد می شود. موها همیشه تحت تأثیر پسوریازیس قرار نمی گیرند، اما می تواند در برخی از افراد مبتلا به ریزش مو منجر شود.

پیشنهاد مطالعه
فیلر پی ال لاکتیک اسید plla
درماتیت آتوپیک:

نوعی اگزما، درماتیت آتوپیک باعث قرمزی و خارش پوست می شود. این یک بیماری مزمن است که به صورت پراکنده عود می کند.

کچلی سر:

کچلی که به عنوان عفونت کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین می تواند منجر به ریزش مو و لکه های طاسی شود.

نکاتی برای جلوگیری از شوره مرطوب

اگر هنوز نمی دانید که چگونه شوره سر را درمان کنید یا از آن جلوگیری کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید:

استفاده از نوع نامناسب شامپو برای پوست سر نیز می تواند یکی از دلایلی باشد که می تواند شوره مرطوب شما را تشدید کند. بنابراین، انتخاب نوع مناسب شامپویی که به شما در مدیریت این علائم کمک می کند، ضروری است.
همه ما زمان زیادی را صرف حالت دادن به موهای خود می کنیم، اما ضروری است که از حالت دادن به موهای خود فاصله بگیریم، زیرا این محصولات می توانند در صورت داشتن شوره خیس روی پوست سر شما خشن باشند.
اطمینان حاصل کنید که به طور مکرر از محصولات آرایشی استفاده نمی کنید، به خصوص اگر بیماری های پوستی مانند سوزش و درماتیت تماسی دارید.
بیشتر از همه، رژیم غذایی نقش اساسی در مقابله با بیماری های پوستی داخلی دارد. به عنوان مثال، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به از بین بردن شوره سر مرطوب کمک کند، که عمدتاً ناشی از درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس است. سعی کنید به جای غذاهای فرآوری شده، پروتئین های بدون چربی، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل مصرف کنید.

پیشنهاد مطالعه
ژل‌های تزریقی از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

شوره خشک در مقابل شوره سر مرطوب

شوره سر خشک معمولاً شامل پوسته های کوچک و سفید رنگی است که با کوچکترین حرکتی به راحتی از پوست سر می ریزند. برعکس، شوره مرطوب به صورت پوسته های شوره بزرگ، زرد و چسبناک ظاهر می شود که به هم چسبیده و به ساقه موهای شما می چسبند. به راحتی نمی افتند. معمولا بعد از خاراندن پوست سر خیس می شود.

شوره سر خشک باعث قرمزی یا تحریک پوست سر نمی شود و در ماه های تابستان از بین می رود. اما شوره مرطوب بیشتر یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش و التهاب شدید در پوست سر می شود. این نوع شوره باعث ایجاد احساس خیس شدن در سر می شود.

شوره مرطوب چگونه روی ابروها و مژه ها ایجاد می شود؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند. تنها نواحی دیگری که به جز پوست سر شما دارای موی ضخیم هستند و در معرض محیط هستند، ابروها و مژه های شما هستند. از این پس، غدد چربی در آن نواحی نیز می توانند سبوم بیش از حد تولید کنند و باعث شوره سر مرطوب شوند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

پیشگیری و درمان سیاهی پلک

روش های احیای موهای آسیب دیده

شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *