شامپو ضد شوره مناسب
1 مرداد

شامپو ضد شوره مناسب

شامپو ضد شوره مناسب موهای خود را چگونه انتخاب کنیم؟

شوره سر در آقایان و خانم‌ها، عارضه‌ای به‌شدت رایج است.این موضوع باعث شده تا راه‌های زیادی برای درمان آن معرفی و ارائه شوند. راه‌هایی که بدون داشتن اطلاعات درست، انتخاب از بین آن‌ها کار سختی است. مثلاً یک متخصص این را می‌داند که در صورت ابتلا به شوره خفیف تا متوسط، معمولاً درمان به کمک شامپو ضد شوره مناسب بدون نسخه، به شما کمک می‌کند تا پوسته‌های سفیدرنگ، تحریک و خارش سر را کنترل کنید.درحالی که اگر خودتان بخواهید دست به اقدام بزنید، قطعاً بین گزینه‌های پیش رویتان سردرگم خواهید شد.

در این مقاله از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان نکاتی را شرح خواهیم داد که بهتر است هنگام انتخاب شامپو ضد‌ شوره مناسب در نظر داشته باشید. بی‌شک دانستن نوع مواد مؤثره موجود در این شامپوها به شما کمک خواهد کرد.همچنین نحوه اثربخشی آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند.تا محصولی را انتخاب کنید که بیش از همه با شرایط‌تان سازگار است. برای یافتن بهترین شامپو برای شوره سر ، ممکن است لازم شود ابتدا چند محصول مختلف را آزمایش و سپس بهترین شامپو ضد شوره را انتخاب کنید.

شامپو ضد شوره چه اثراتی بر پوست سر می‌گذارد؟

پیش از آنکه به دنبال شامپو شوره سر مناسب بگردید، بهتر است بدانید که شوره سر، در نتیجه ترکیبی از عوامل زیر به وجود می‌آید:

  • وجود نوعی قارچ پوستی به نام مالاسزیا روی پوست سر
  • بروز اختلال در عملکرد غدد چربی پوست سر و ترشح بیش از اندازه چربی
  • پاسخ سیستم ایمنی بدن به وجود قارچ روی پوست سر
پیشنهاد مطالعه
تغییرات پوست با افزایش سن | بخش اول

در نتیجه، اغلب شامپوهای ضدشوره یا حاوی ترکیبات ضد قارچ روی پوست سر هستند.و یا با تنظیم ترشح چربی از غدد چربی پوست سر، مانع ایجاد شوره می‌شوند.

چه ترکیباتی در شامپوی ضد شوره وجود دارد؟

اغلب شامپوهای ضد شوره یا ضد قارچ حاوی حداقل یکی از ترکیبات زیر هستند :

  • پیروکتون اولامین: یک ترکیب ضد قارچ و ضد میکروب است. این ترکیب در درمان عفونت‌های قارچی پوست از جمله مالاسزیا (یکی از عوامل شوره) تأثیر دارد.
  • کلیمبازول: این ماده نیز یک داروی موضعی ضد قارچ است.که اغلب برای درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند شوره سر از آن استفاده می‌شود.
  • کتوکونازول: این داروی ضد قارچ، به از بین‌بردن قارچ مالاسزیا که باعث تحریک غدد چربی و ایجاد شوره می‌شود، کمک می‌کند.
  • سلنیوم سولفید : این ترکیب با تأثیر بر غدد چربی پوست سر، سبب کاهش ترشح چربی می‌شود.و همزمان دارای خواص ضد قارچ نیز هست.
  • سیکلوپیروکس: سیکلوپیروکس یک عامل ضد قارچ است.و رشد قارچ‌های پوستی را متوقف می‌کند.
  • زینک پیریتیون: این ماده که گاهی روی لیبل محصولات به اختصار ZPT یا ZnPT نوشته می‌شود، از سویی رشد قارچ‌های پوستی را کاهش می‌دهد.و از سوی دیگر، با کمک به کاهش ترشح چربی غدد پوست سر، شوره را کم می‌کند. زینک پیریتیون، همچنین جلوی رشد بی‌رویه سلول‌های پوست که موجب پیدایش پوسته‌های شوره سر می‌شوند را نیز می‌گیرد.
پیشنهاد مطالعه
نقش هیالورونیک اسید در موها

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

شامپو ضد شوره مناسب | متخصص پوست اصفهان

ترکیبات دیگر شامپو ضد شوره شامل چه مواردی است؟

اسید سالیسیلیک: این بتا هیدروکسی اسید از‌ چسبیدن سلول‌های پوست به یکدیگر جلوگیری کرده.و پوسته‌های ایجادشده روی سر را از بین می‌برد.

روغن درخت چای: این ماده‌ به‌دلیل دارا بودن اثرات ضد قارچ و آنتی‌باکتریال، در بسیاری از شامپوها استفاده می‌شود. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ نشان می‌دهد که استفاده از شامپوی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای برای رفع شوره سر مفید و بی‌خطر است.

البته به دلیل احتمال بروز واکنش آلرژیک، پیش از استفاده از شامپوهای حاوی عصاره درخت چای، بهتر است ابتدا کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید.و پس از ۲۴ ساعت، در صورت عدم بروز عوارض جانبی مانند قرمزی یا خارش، شامپو را به موهایتان بزنید.

پیشنهاد مطالعه
اصول مراقبت از پوست

کولتار یا قطران زغال سنگ: حاوی عناصر ضد قارچ است.و از رشد و تکثیر بی‌رویه سلول‌های پوست سر جلوگیری می‌کند. البته باید بدانید که استفاده طولانی‌مدت از شامپوی حاوی قطران زغال سنگ ممکن است به موهای رنگ‌ شده، دکلره ‌شده یا موهایی که با استفاده از مواد شیمیایی صاف یا فر شده‌اند.آسیب وارد کند و رنگ آن‌ها را تغییر دهد. همچنین این ماده ممکن است حساسیت پوست سر را به نور آفتاب افزایش دهد.و فرد مصرف‌کننده را هنگام حضور در معرض نور آفتاب، مجبور به استفاده از کلاه یا روسری کند.
توجه کنید که قطران زغال سنگ در صورت استفاده در مقادیر بالا می‌تواند سرطان‌زا نیز باشد.

تجربه شما در استفاده از شامپو ضد شوره

اگر تجربه مقابله با شوره سر را دارید، برای ما بنویسید که علت آن چه بود و با کدام ترکیب موفق به درمان آن شدید؟


بیشتر بدانیم:

سابسیژن همراه با فیلر

پانچ موثر در درمان جای جوش

مزوبوتاکس چیست؟ ( Mesobotox )

تفاوت مزوبوتاکس با بوتاکس و عوارض مزوبوتاکس

تفاوت تزریق چربی و تزریق ژل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *