روش‌های مختلف درمان سیاهی و تیرگی دور چشم
4 دی

روش‌های مختلف درمان سیاهی و تیرگی دور چشم

قبل از این که اقدام به درمان سیاهی دور چشم و تیرگی آن کنید لازم است بدانید که دقیقا چه مشکلی باعث سیاه شدن دور چشم شما شده است. روش‌های درمانی که برای درمان سیاهی زیر چشم ناشی آلرژی به کار می‌رود با روش‌های درمانی که برای اصلاح چربی اضافه زیر پوست چشم به کار می‌رود، متفاوت است. در برخی موارد، بهتر است ترکیبی از چند روش برای درمان کبودی زیر چشم استفاده شود، خصوصا اگر تیرگی و سیاهی زیر چشم شما به خاطر چند عامل مختلف باشد. پرکاربردترین روش‌های درمانی که متخصصین برای رفع سیاهی دور چشم و تیرگی زیر چشم به کار می‌گیرند عبارتند از: (به ترتیب از کم تهاجمی تا تهاجمی)

کرم‌های مخصوص رفع تیرگی دور چشم

برای رفع گودی زیر چشم باید گفت در صورتی که سیاهی دور چشم شما بر اثر تغییر در رنگدانه‌های پوست، ناشی از ملاسما یا آفتاب سوختگی باشد، متخصص شما، مصرف کرم‌های روشن کننده‌ی پوست با اثر لایه‌برداری ملایم را تجویز می‌کند. در این موارد معمولا کرم‌هایی مانند تری لوما تجویز می‌شوند که دارای هیدروکینون هستند. این کرم‌ها همچنین دارای ترکیباتی مانند اسید کوجیک، ویتامین C و K، عصاره چای سبز و شیرین بیان هستند.

انجام آی.پی.ال برای رفع سیاهی زیر چشم

در صورتی که تیرگی زیر چشم به این دلیل است که رگ‌های خونی زیر پوست دور چشم شما، از روی پوست و به رنگ آبی یا بنفش تیره نمایان هستند، برای رفع سیاهی زیر چشم شما از روش IPL استفاده می‌شود. البته همه‌ی متخصصین پوست، با ایمن بودن استفاده از این روش در اطراف چشم، موافق نیستند. با این حال برخی از متخصصین برای درمان مشکلات تغییر رنگ پوست که بر اثر نمایان بودن رگ‌های زیر پوست است، از جمله سیاهی دور چشم، از این روش استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه
جوان سازی

لایه‌برداری پوست برای رفع سیاهی و تیرگی دور چشم

برای لایه‌برداری پوست دور چشم از روش‌های لیزر درمانی و پیلینگ شیمیایی استفاده می‌شود. اثرات این روش‌ها عبارتند از: افزایش تولید کلاژن در پوست، کاهش مشکلات رنگدانه‌ای در پوست و بهبود کیفیت کلی بافت پوست. البته لایه‌برداری با لیزر یا پیلینگ، زمانی بیشترین تاثیر را دارند که در ترکیب با سایر روش‌های درمان سیاهی و تیرگی دور چشم به کار روند.

هایفوتراپی

هایفوتراپی یا HIFU تکنیکی است که در آن به کمک امواج اولتراسوند، پوست شما برای تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌شود. دستگاه Ultra اولین دستگاهی بود که برای انجام این تکنیک، که موجب بهبودی پوست به روش غیر تهاجمی می‌شود، به بازار عرضه شد.

در این روش، دستگاه اولترا از تکنولوژی اولتراسوند (که در سونوگرافی به کار می‌رود) استفاده می‌کند و مطالعلت بالینی، ایمن و موثر بودن این روش را ثابت کرده‌اند. اشعه‌ی اولتراسوند از لایه‌ی خارجی پوست عبور می‌کند و به عمق مشخصی از پوست می‌رسد و موجب ایجاد گرمای معینی می‌شود. این اشعه هیچ آسیبی به بافت پوست نمی‌زند و تنها موجب تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر می‌شود. تولید کلاژن، موجب افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شده و از این طریق می‌تواند باعث درمان گودی زیر چشم یا  پف زیر چشم شود. در این روش، به طور همزمان از تصاویر اولتراسوند (که لایه‌های زیرین پوست را نمایش می‌دهد) نیز استفاده می‌شود تا پزشک شما بتواند تعیین کند کدام نواحی از پوست بیشتر از همه نیاز به درمان دارند، تا از این طریق بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید.

پیشنهاد مطالعه
مراقب های لازم قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد

ممکن است شما بلافاصله بعد از درمان پف زیر چشم  نیز اثرات مثبتی را در پوست خود مشاهده کنید، اما نتایج درمانی این روش به تدریج و طی ۲ تا ۳ ماه بعد از درمان نمایان می‌شوند. در این بازه‌ی زمانی، کلاژن تولیدشده، روی پوست شما اثر می‌کند و موجب جمع شدن و سفت شدن پوست می‌شود و در نتیجه باعث از بین بردن پف زیر چشم یا گودی و تیرگی می شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید برای درمان تیرگی و گودی زیر چشم

در صورتی که سیاهی و تیرگی دور چشم، بر اثر نازک بودن پوست یا کمبود حجم چربی و بافت زیر پوست در ناحیه زیر چشم و گونه باشد، از روش تزریق ژل هیالورونیک اسید برای رفع سیاهی دور چشم استفاده می‌شود. رستییلین (Restylane) پرکارباردترین ژل هیالورونیک اسید است که برای جبران حجم از دست رفته در ناحیه زیر چشم و بالای گونه استفاده می‌شود. ژل هیالورونیک اسید به تدریج و ظرف چند ماه تا یک سال، توسط بدن جذب می‌شود، بنابراین نتایج این روش موقتی هستند. تنها پرکننده‌ی پوستی دائم که برای درمان ناحیه زیر چشم توصیه می‌شود، چربی خود بیمار است (روش تزریق چربی).

تزریق چربی برای از بین بردن سیاهی و تیرگی دور چشم

تزریق چربی زیر چشم مانند روش تزریق ژل است، با این تفاوت که در این روش چربی خود بیمار که از یک ناحیه دیگر از بدن او گرفته شده است، در زیر چشم تزریق می‌شود. روش تزریق چربی دور چشم در مواردی توصیه می‌شود که سیاهی و تیرگی زیر چشم بر اثر نازک بودن پوست و کم بودن حجم چربی و بافت زیر پوست باشد. بر خلاف روش تزریق ژل، نتایج این روش معمولا ماندگار است. البته نتایج این روش تضمین شده نیستند چرا که سلول‌های چربی که از بدن بیمار گرفته شده‌اند در همه‌ی موارد زنده نمی‌مانند و طی فرآیند تزریق چربی از بین می‌روند و بنابراین توسط بدن جذب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
روش های درمان موخوره

انجام جراحی برای رفع گودی و تیرگی زیر چشم

به طور کلی، عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، موثرترین روش برای از بین بردن گودی زیر چشم است. روش‌های زیادی برای جراحی پلک پایین وجود دارد و زمانی که این عمل برای رفع تیرگی و گودی زیر چشم انجام می‌شود،  جراحی بلفاروپلاستی با یک یا تعداد بیشتری از این عمل‌ها ادغام می‌شود: آزادسازی بافت arcus marginalis، قرار دادن پروتز در زیر چشم از طریق مجرای اشکی، اضافه کردن، کم کردن یا جابه جا کردن بافت چربی زیر چشم.

لیفت گونه برای درمان تیرگی و سیاهی زیر چشم

لیفت گونه یا لیفت میانی صورت می‌تواند به نحو موثری، تیرگی و سیاهی زیر چشم و افتادگی پوست زیر چشم، که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود را ، برطرف کند. لیفت گونه علاوه بر تیرگی دور چشم می‌تواند، پف زیر چشم و خطوط  و چروک‌های بالای لب را نیز برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *