راه های درمانی لکه های تیره صورت
7 خرداد

راه های درمانی لکه های تیره صورت

راه های درمانی لکه های تیره صورت چیست؟

مطلبی که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان برای شما منتشر شده است. به بررسی راه های درمانی لکه های تیره صورت پوست خواهد پرداخت. بسیاری از مشکلات پوستی از کک و مک و لکه های پیری تا اسکار، می توانند با ایجاد لکه های تیره یکنواختی چهره شما را برهم زنند. در حالی که پوست غیر یکنواخت ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند بوده و آن ها به دنبال استفاده از محصولات مختلف روشن کننده پوست باشند.

در حالی که محلول ها و محصولات روشن کننده پوست بسیاری برای رفع لکه های تیره صورت وجود دارند. اما آن ها اثرگذاری یکسانی نداشته و برخی حتی مضر هستند. اگر می خواهید با رفع لکه های تیره صورت پوست یکنواخت تری داشته باشید. اطلاع از این که چه محصولی برای شما ایمن خواهد بود، بسیار اهمیت دارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : بررسی تاثیرات بالا رفتن سن روی پوست

هیپرپیگمنتاسیون یا لکه های تیره صورت ممکن است در اثر اسکارهای آکنه، قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی ایجاد شوند. کرم ها و سرم های گوناگونی وجود دارند که بیماران می توانند. برای روشن کردن پوست و کاهش لکه های تیره صورت در طول زمان از آن ها استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه
نکات مراقبتی بعد از اندولیفت صورت

هر یک از گزینه ها برای درمان لکه های تیره صورت عوارضی را به دنبال دارند. در ادامه در مورد روش های موجود برای درمان لکه های تیره صورت مطالعه می کنیم.

سرم ها و کرم های هیدروکینون

پرکاربرد ترین محلول برای روشن کردن پوست و درمان لکه های تیره صورت محلول های حاوی هیدروکینون هستند. سازمان غذا و دارو آمریکا غلظت این ماده موثره در محصولات غیر نسخه ای درمان لکه های تیره صورت 2 درصد و محصولات نسخه ای را 3-4 درصد مشخص کرده است. هیدروکینون تنها ماده موثره ای است که به عنوان عامل روشن کننده توسط سارمان غذا و دارو تایید شده است.

در حالی که هیدروکینون برای استفاده در محصولات آرایشی ایمن در نظر گرفته می شود. غلظت این ماده محدود شده است؛ زیرا در صورتی که در غلظت های بالا در محصولات درمانی لکه های تیره صورت به کار رود خطرات بیشتری را به دنبال دارد.

راه های درمانی لکه های تیره صورت | متخصص پوست اصفهان

شواهد محکمی نشان می دهند که هیدروکینون مورد استفاده در محصولاتی برای درمان لکه های تیره صورت یک ماده سمی برای پوست انسان و همچنین یک آلرژن است. همچنین نگرانی هایی پیرامون این که این ماده موجب سرطان می شود وجود دارد اما تحقیقات انجام شده در این زمینه اندک هستند.

پیشنهاد مطالعه
پس از انجام پیلینگ عمقی چه کنیم ؟

مصرف محصولات حاوی هیدروکینون برای درمان لکه های تیره صورت تنها برای مدت کوتاه و نه همیشه توصیه می شود. اگر شما با مصرف این محصولات برای درمان لکه های تیره صورت دچار تحریک پوستی، تیره شدن غیر طبیعی پوست یا هر عارضه جانبی دیگری شدید، سریعا مصرف دارو را متوقف سازید.

محلول های رتینوئید

محصولاتی چون رتین آ محلول های جایگزینی برای درمان لکه های تیره صورت هستند. این محصولات حاوی مواد موثره ای مانند هیدروکسی اسید و رتینوئیک اسید می باشند که تغییر و تبدیل سلولی را افزایش می دهند، لایه برداری را سرعت می بخشند و رشد پوست جدید و سالم را افزایش می دهند؛ بدین ترتیب به درمان لکه های تیره صورت کمک می کنند.

این مواد موثره به طور قابل توجهی موجب خشکی و آسیب پذیری بیشتر پوست در برابر نور خورشید می گردند. اگر شما از محلول های رتینوئید برای درمان لکه های تیره صورت استفاده می کنید، باید بدانید که اثر این محلول ها چند ماه بعد از مصرف ظاهر می شوند. مصرف روزانه ضد آفتاب به همراه این محلول ها ضرورت دارد.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

لیزر و پیلینگ شیمیایی

گزینه تهاجمی تر برای درمان لکه های تیره صورت استفاده از لیزر درمانی است. لیزر برای لکه های تیره صورت، با پرتو های نوری متمرکز این لکه ها را مورد هدف قرار داده و لایه برداری پوست را انجام می دهد. در این روش برای درمان لکه های تیره صورت، عملا لایه های تیره شده پوست سوزانده می شوند.

پیشنهاد مطالعه
جوانسازی پوست صورت با روش‌های تهاجمی

انواع گوناگونی از روش های لیزری برای درمان لکه های تیره صورت به کار می روند. این روش سریع تر از محصولات موضعی در درمان لکه های تیره صورت عمل می کند. در زیر به برخی از خطرات لیزر برای لکه های تیره صورت اشاره می کنیم. شما با لایه برداری لیزری پوست ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • تورم
  • قرمزی
  • سفتی
  • اسکار
  • عفونت

تغییر در بافت پوست

روش پیلینگ شیمیایی و محصولات لایه بردار نیز با برداشتن سلول های مرده پوستی یا لایه سطحی پوست به درمان لکه های تیره صورت کمک می کنند. برداشت لایه سطحی پوست پوستی یکنواخت تر و سالم تر را ظاهر می سازند. این روش ها در درمان لکه های تیره صورت با عوارضی چون تحریک پوستی همراه هستند.

 


مطالعه بیشتر:

بررسی علائم لیپوما پوستی

علائم و درمان های ملاسما چیست؟

راه های درمانی بیماری مورفه آ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *