راه های خلاصی از شپش سر
21 اردیبهشت

راه های خلاصی از شپش سر

راه های خلاصی از شپش سر چیست؟

شپش سر از مشکلاتی است که چه در بزرگسالان و چه در کودکان بسیار آزاردهنده است. امروزه روش‌های زیادی برای درمان ان وجود دارد اما پیش از هر موضوعی، رعایت بهداشت مهم‌ترین اصل برای جلوگیری و درمان شپش سر است. مطلبی که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس برای شما منتشر شده است. به نحوه خلاصی از شپش سر خواهد پرداخت.

هنگام برخورد با شپش سر، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • مواقعی وجود دارد که تنها کاری که باید انجام دهید این است که از شانه شپش برای شانه زدن نیش ها، پوره ها و شپش های بالغ در موهای فرزندتان استفاده کنید.
  • اگر فرزند شما به تازگی از یک اردو با دوستانش برگشته است و مسئولین به شما گفته اند که یکی از بچه ها شپش دارد، نیازی به وحشت نیست. شما می توانید به سادگی موهای فرزندتان را هر روز صبح و عصر به مدت سه هفته شانه کنید.
  • می توانید شانه زدن را با برخی از درمان های خانگی آسان ترکیب کنید. تقریباً تمام درمان‌های خانگی به روشی برای خفه کردن شپش متکی هستند. استفاده از درمانهای خانگی شپش سر  موثر به قرار دادن مواد شیمیایی قوی روی سر فرزندتان ارجحیت دارد.

شانه زدن مرطوب را امتحان کنید

شانه کردن مرطوب یک روش سنتی برای از بین بردن شپش از روی مو است. به گفته مجله پزشکی بریتانیا، این روش دارای مزایایی مانند قابل مشاهده تر کردن شپش، متمایز کردن آنها از شوره سر و مقرون به صرفه بودن است.

پیشنهاد مطالعه
درمان وریدهای عنکبوتی با لیزر الکساندرایت

شانه کردن مرطوب شامل استفاده از اسپری نرم‌کننده روی تارهای مرطوب مو، استفاده از یک شانه دندانه‌دار ظریف، و در برخی موارد، یک ذره بین برای بررسی واضح هر تار مو و از بین بردن شپش‌ها است.

شپش را خفه کنید!

اگرچه روش شانه زدن مرطوب می تواند موثر باشد، اما زمان‌بر است و برای اثربخشی نیاز به صبر دارد. برخی از درمان‌های طبیعی به نام «خفه‌کننده» وجود دارد که به خوبی اثر می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که برخی از کارشناسان معتقدند که در واقع شانه زدن است که کار اصلی را انجام می دهد. درمان های «خفه کننده» فقط شپش ها را بیهوش می کند و باعث می شود آنها کندتر و راحت تر به شانه گیر بیفتند.

  1. برای استفاده از این تکنیک ابتدا موها را با روغن زیتون یا بادام بپوشانید. (وازلین و سس مایونز توصیه نمی شود!) برخی از افراد پیشنهاد می کنند که به جای مو، شانه را آغشته به روغن کنید. ممکن است مجبور شوید هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.
  2. در حین کار، موها را به قسمت های کوچک جدا کنید و از یک گیره مو استفاده کنید. این کار را زیر نور خوب انجام دهید تا بتوانید ببینید چه کاری انجام می دهید.
  3. هنگامی که موهای فرزندتان را به طور کامل شانه کردید، موهای او را با شامپوی معمولی بشویید، آبکشی کنید و این کار را تکرار کنید. سپس موها را خشک کنید.
  4. این روش را هر روز به مدت یک هفته دنبال کنید. پس از آن برای دو هفته آینده، هر شب مو را با شانه زدن بررسی کنید تا مطمئن شوید که شپش از بین رفته است.
پیشنهاد مطالعه
علائم و انواع کبودی های بدن

راه های خلاصی از شپش سر | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

روغن های اسنشیال

تعدادی از روغن های اسنشیال همراه با شانه کردن در از بین بردن شپش سر موثر هستند.

روغن های اسنشیال نباید هرگز بلعیده شوند. در واقع، برخی از آنها سمی هستند. قبل از استفاده از هر روغن، همیشه آنها را رقیق کنید و یک قطره کوچک از مخلوط رقیق شده را در پشت دست کودک خود بریزید. در صورت عدم حساسیت، استفاده از اسانس بی خطر است.

اگرچه بسیار نادر است، اما برخی از بچه ها به این روغن ها، معمولاً روغن درخت چای واکنش های آلرژیک دارند. اگر فرزند شما به یکی از آنها حساسیت دارد، به سراغ روغن بعدی در لیست بروید. روغنهایی که تاکنون اثربخشی خود را نشان داده اند، عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • روغن اسطخدوس
  • مصرف روغن چریش
  • روغن گل میخک
  • استفاده از روغن اوکالیپتوس
  • روغن انیسون
  • مصرف روغن برگ دارچین
  • روغن آویشن قرمز
  • اصتفاده روغن نعناع
  • روغن جوز هندی

نظافت

شپش‌ها دور از پوست سر زندگی نمی‌کنند و معمولاً در دمای اتاق بیرون نمی‌آیند. پس نگرانی چندانی وجود ندارد. اما ممکن است بخواهید هر چیزی را که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به شپش بوده است مانند کلاه، روبالشی، برس یا شانه را تمیز کنید و یا بشویید. اقلام آلوده به شپش را در آب داغ حداقل ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) بشویید، آن را به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در خشک کن داغ قرار دهید، یا آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به مدت دو هفته کنار بگذارید.

پیشنهاد مطالعه
روش های درمان گودی زیر چشم بدون جراحی و تزریق ژل

همچنین می‌توانید کف و مبلمانی را که ممکن است شپش در آن‌ها افتاده باشد جاروبرقی بکشید.

احتیاط

از این محصولات و روش ها اجتناب کنید!

  • برای درمان «سریع‌تر» شپش، از مقادیر اضافی دوز توصیه شده یا تجویز شده‌ ی داروهای شپش استفاده نکنید. دوزهای بیش از حد می تواند خطرناک باشد و ممکن است باعث آسیب شدید شود.
  • از مصرف هرگونه دارویی با چشم خودداری کنید. در صورت تماس با چشم ها، حتما آنها را بشویید.
  • هر درمان شپش را بیش از دو یا سه بار تکرار نکنید. اگر یک درمان دارویی را بارها تکرار کنید، ممکن است شما یا فرزندتان در برابر دارو مقاومت نشان دهید، ممکن است لازم باشد از یک جایگزین استفاده کنید.
  • از بیش از یک داروی شپش سر به طور همزمان استفاده نکنید. استفاده از بیش از یک درمان در یک زمان برای از بین بردن سریعتر شپش کار نمی کند، و می تواند باعث آسیب بیشتر شود.
  • از شامپو لیندان به عنوان اولین درمان برای کودکان استفاده نکنید.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

راه های ارتباط با متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر


مطالعه بیشتر:

نحوه درمان شیلیت زاویه ای

بررسی عوارض و ماندگاری ژل پرفکتا

بررسی عوارض و فاکتور های ریسک پذیر در تزریق ژل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *