رابطه انتخاب بالش با سلامت مو
10 مرداد

رابطه انتخاب بالش با سلامت مو

بررسی انتخاب بالش و رابطه با سلامت مو

همه ما یک سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم و در تمام این مدت موهایمان به طور مستقیم با بالش در تماس هستند. در نگاه اول بالش نرم و راحت ما ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما خوب است بدانید که بالش می‌تواند به راحتی سلامت موی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در مطلب امروز سایت دکتر ابوالفضل جویا ، متخصص پوست اصفهان رابطه انتخاب بالش با سلامت مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

بالش ممکن است باعث خارش پوست سر شود

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، بافت اسفنجی بالش می‌تواند کثیفی‌ها و میکروارگانیسم‌های مختلف را در ساختار و بافت خود جذب کند. این آلودگی‌ها می‌توانند روی مو و پوست سر شما رسوب کنند و باعث تحریک موقت یا دائمی پوست سر شما شوند. در این حالت ممکن است التهاب، خارش و سوزش بسیاری را در ناحیه پوست سر احساس کنید.

بالش و ریزش مو

هنگام خواب، موهای شما در تماس مستقیم با بالش و روبالشی قرار دارد. بنابراین موها کشیده شده یا به روبالشی میچسبند و این امر باعث ایجاد اصطکاک بین مو و روبالشی می‌شود. نهایتا مو در اثر همه این فشار و کشش‌ها دچار شکنندگی، گره خوردگی و ریزش می‌شود.

انتخاب روبالشی مناسبی

اگر روبالشی شما جنس نخی یا پلی‌ستری دارد، توصیه می‌شود در اولین فرصت آن را عوض کنید. این جنس از پارچه‌ها، چسبندگی بیشتری با تار موها ایجاد می‌کنند و به همین دلیل باعث کشش و فشار بیشتر و در نتیجه ریزش مو می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
جراحی پروتز باسن

استفاده از کلاه خواب

قبل از خواب، سعی کنید از کلاه نرم و مناسبی برای محافظت از موهایتان استفاده کنید. کلاه‌های خواب معمولا از جنس ساتن و ابریشم هستند و کمترین برخورد و اصطکاک ممکن را با تار موها ایجاد می‌کنند. همچنین از خشکی و وز شدن موها نیز جلوگیری می‌نمایند. به علاوه توصیه می‌شود برای کمک به حفظ سلامت موهایتان، از کش موهای لطیفی از جنس ساتن و ابریشم برای بستن آنها در طول روز یا هنگام خواب استفاده کنید.

روتین مراقبتی مناسبی برای موهایتان در نظر بگیرید

  • با موهای خیس به رختخواب نروید. تماس موهای خیس با بالش، سایش بین مو و بالش را افزایش می‌دهد و این امر باعث خشکی، وز شدن و ریزش مو می‌شود.
  • هنگام استفاده از شامپو و محصولات مراقبت موی گیاهی، توصیه می‌شود از کلاه خواب استفاده کنید. این کار از ساییدگی و شکنندگی موها در اثر برخورد با بالش جلوگیری می‌کند.
  • موهایتان را با حوله خشک کنید و یا اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند. استفاده از سشوار برای خشک کردن مو، احتمال شکنندگی و ریزش مو را افزایش می‌دهد و این امر باعث تماس بیشتر بین مو و بالش می‌شود.

توصیه می‌شود قبل از خواب، موهایتان را ببافید تا از کثیف شدن، شکستگی و ساییدگی آنها با بالش جلوگیری نمایید.

رابطه انتخاب بالش با سلامت مو | دکتر ابوالفضل جویا (بهترین متخصص پوست در اصفهان، بهترین متخصص ژل و بوتاکس)

جنس رو بالشی، تاثیر بسیاری بر سلامت پوست و موی شما دارد

یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت پوست و موی شما، جنس بالش و روبالشی است که انتخاب می‌کنید. روبالشی‌ها در انواع مختلف نخی، پلی استر، ابریشمی، ساتن و… موجود هستند. اما باید دقت کنید که انتخاب برخی از این پارچه‌ها به عنوان روبالشی، می‌تواند به طور جدی سلامت پوست و موی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه
tca برای درمان جای جوش

برای مثال پارچه‌های نخی عرق، مواد آرایشی و چربی طبیعی پوست و مو را به خود جذب می‌کنند. در نتیجه باعث خشکی و وز شدن موها می‌شوند و در اثر ایجاد اصطکاک، شکنندگی موها را به دنبال دارند. همچنین پوست را دهیدراته می‌کنند و احتمال پیری پوست را افزایش می‌دهند. متاسفانه تمام این موارد در حالی است که بسیاری از افراد در اثر ناآگاهی و غفلت، از روبالشی‌های نخی یا پلی استر استفاده می‌کنند.

مزایای روبالشی ساتن برای مو

طبق گفته‌های پزشک متخصص پوست و مو «جسی چونگ» روبالشی ساتن، سطح صاف و لغزنده‌ای روی بالش به وجود می‌آورد. بنابراین سایش، کشش و جذب مواد توسط روبالشی به حداقل می‌رسد و این امر می‌توند مزایای بسیاری برای پوست و موی شما فراهم کند:

جلوگیری از ایجاد موخوره

از آنجایی که ساتن نوعی پارچه صاف و لطیف است، مانند روبالشی‌های نخی و معمولی با مو اساییدگی ایجاد نمی‌کند. بنابراین کوتیکول‌های مو زبر نمی‌شوند و آسیب نمی‌بینند. این امر به ساده‌ترین شکل ممکن، مانع از وز شدن و خشکی مو در هنگام خواب می‌شود. به خصوص اگر موهای فر یا مجعدی دارید، توصیه می‌شود از روبالشی ساتن استفاده کنید تا علاوه بر حفظ حالت فر، موهایتان دچار وز و آسیب نشوند.

کاهش شکنندگی مو

شکنندگی مو یکی از بزرگترین معضلاتی است که بیشتر ما بعد از بیدار شدن از خواب با آن مواجه هستیم. به خصوص افرادی که موهای خشک و نازکی دارند بیشتر با این مشکل درگیر می‌شوند. استفاده از روبالشی ساتن می‌تواند تا درصد بالایی، از موهای شما در برابر شکنندگی محافظت کند.

پیشنهاد مطالعه
سوالات متداول تزریق چربی (قسمت2)

ممانعت از گره خوردگی

روبالشی‌های پنبه‌ای با ایجاد اصطکاک،باعث در هم رفتن تار موها می‌شوند. این مشکل در افرادی که موهای خشک، ضخیم، حالت دار و فر دارند می‌تواند دردسر ساز باشد و باعث ایجاد گره‌های متعدد بین موها شود. برای حل این مشکل، توصیه می‌شود روبالشی خود را با پارچه‌ای از جنس ساتن جایگزین کنید.

موهایتان را هیدراته نگه می‌دارد

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، روبالشی‌های نخی چربی طبیعی موها را به خود جذب می‌کند و با ایجاد اصطکاک، باعث خشکی و دهیدراته شدن کوتیکول‌های مو می‌شوند. برای حل این مشکل می‌توانید به راحتی روبالشی خود را عوض کنید. روبالشی‌های ساتن یا ابریشم به حفظ رطوبت مو کمک می کنند.

لینک های کاربردی:

متخصص پوست اصفهان _ بهترین متخصص ژل و بوتاکس _ بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

متخصص پوست، مو و زیبایی اصفهان در کلینیک۲۴ 

تاثیرات تزریق چربی (لیپوترانسفر) در کلینیک ۲۴

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان در دکتر آف _ لیپوترانسفر یا تزریق چربی در دکتر آف

کانال آپارات دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را دنبال کنید


مطالب پیشنهادی سایت دکتر ابوالفضل جویا (بهترین متخصص پوست در اصفهان):

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *