دلایل پارگی مویرگ صورت چیست؟
28 آبان

دلایل پارگی مویرگ صورت چیست؟

پارگی مویرگ صورت چیست؟ دلایل پارگی مویرگ صورت کدامند؟

پارگی مویرگ صورت، به ویژه در اطراف بینی و گونه ها قابل مشاهده هستند. پارگی مویرگ های در صورت دردناک یا زیاد جدی نیستند، اما می توانند منجر به ظاهر شدن تارهای ناخوشایند مایل به قرمزی یا آبی روی پوست شوند. در این نواحی، پوست اغلب نازک تر و ظریف تر از بقیه قسمت های صورت است. التهاب سریع و ناگهانی رگ های خونی می تواند باعث پارگی و حتی آسیب دائمی رگ ها شود. در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی دلایل پارگی مویرگ صورت میپردازیم.
رگ‌های خونی پاره که به آن “وریدهای عنکبوتی” نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتند که درست در زیر سطح پوست شما گشاد یا بزرگ شوند. این منجر به خطوط قرمز کوچکی می شود که به شکل شبکه یا تار مانند انتشار می یابند. آنها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما در صورت و پاها شایع تر هستند.

علل پارگی مویرگ صورت

در یک بدن سالم، عروق خونی با عملکرد طبیعی به طور مداوم منبسط و منقبض می شوند تا مقادیر مختلف خون را در خود جای دهند. مویرگ ها به عنوان رابط بین وریدها و شریان ها در سیستم گردش خون عمل می کنند. مویرگ ها، ریزترین رگ های خونی بدن انسان و به طور قابل درک، کاملاً ظریف هستند. هنگامی که این رگ ها بزرگ یا منبسط می شوند، خون بیشتری از آن ها عبور و فشار بیشتری به دیواره های آنها وارد شده و باعث پارگی می شود. همانطور که خون به بافت اطراف نشت می کند، پوست قرمز به نظر می رسد.

پیشنهاد مطالعه
درمارولر و اثرات زخم ، جوش و بخیه

مطالعه بیشتر : شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس

به علاوه، پارگی مویرگ های به صورت خطوط قرمز مایل به آبی روی سطح ظاهر می شوند، عمدتاً به این دلیل که درست زیر سطح پوست قرار دارند. مویرگ های شکسته می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شده اما بیشتر در اطراف بینی، گونه ها و لب ها ظاهر می شوند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران به رگهای عنکبوتی مبتلا می شوند. واقعیت این است که شکستگی رگ های خونی ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، از جمله کودکان. عوامل خطر شما به علت خاص بستگی دارد.

روش های مراقبت بعد از اندولیفت صورت | متخصص پوست اصفهان

دلایلی که می تواند منجر به این وضعیت شوند:

ژنتیک

اگر فردی در خانواده شما مکرراً از پارگی مویرگ ها رنج می برد، احتمال دارد شما نیز بیشتر مستعد ابتلا به آن باشید. استعداد ابتلا به این بیماری در طول نسل ها منتقل می شود و به همین دلیل برخی از افراد در بدو تولد بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

همچنین، همه موارد شکستگی عروق خونی شبیه به هم نیستند. اگر رگ‌های عنکبوتی در خانواده شما وجود دارد، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود به طور منظم به رگ‌های عنکبوتی رسیدگی کنید. از طرف دیگر، اگر بعد از بیمار شدن متوجه رگ های خونی پاره روی صورت خود شوید، احتمالاً خود به خود از بین می روند.

پیشنهاد مطالعه
عوامل ایجاد خارش در پوست چیست؟

افزایش سن

رگ های خونی انعطاف پذیری خود را از پروتئین ساختاری به نام کلاژن که همچنین فراوان ترین جزء پوست است، دریافت می کنند. اما با افزایش سن، ظرفیت کلاژن سازی بدن کاهش می یابد. بنابراین، همانطور که در افراد سالمند دیده می شود، پوست آنها نازک تر و شفاف تر است. به همین دلیل رگ های خونی، انعطاف پذیرتر و در نتیجه مستعد پارگی می شوند.

عطسه یا سرفه

افرادی که به طور طبیعی مستعد پارگی مویرگ ها هستند، احتمال دارد پس از یک عطسه یا سرفه قوی، دچار پارگی مویرگ های صورت شوند. فشار شدید ناگهانی می تواند رگ های خونی را پاره کند.

قرار گرفتن ناگهانی در معرض دمای شدید

قرار گرفتن در معرض دمای بالا، مانند سونا یا حمام بخار و در اوج تابستان، احتمال دارد مویرگ ها را تا حد پارگی گشاد کند.

قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب می تواند باعث انبساط بیش از حد مویرگ ها و شکستگی آنها شود.همچنین، اگر دچار آفتاب سوختگی هستید، پوست ناحیه آسیب دیده نازک تر می شود.در نتیجه، مویرگ های شکسته در زیر سطح، برجسته تر می شوند.

بارداری

بارداری باعث تغییرات هورمونی از جمله افزایش سطح استروژن در بدن می شود. استروژن یک هورمون زنانه است که مقدار بیش از حد آن باعث تلانژکتازی عنکبوتی می شود. وضعیتی که در آن مویرگ های پاره به صورت یک شبکه قرمز مایل به ریز، زیر پوست ظاهر می شوند. خوشبختانه، این مشکل پوستی مخصوص بارداری معمولا پس از زایمان برطرف می شود.

پیشنهاد مطالعه
ویتامین C و سلامت پوست

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

استفاده بیش از حد از پمادهای استروئیدی

استروئیدها تکثیر سلول های اندوتلیال که داخل رگ های خونی را تشکیل می دهند، تحریک می کنند. این باعث می شود مویرگ ها، اغلب تا حد پاره شدن، منبسط شوند. در حالی که کورتیکواستروئیدهای موضعی (کرم ها، پمادها و لوسیون ها) در مدیریت اختلالات التهابی پوست مفید هستند، استفاده بیش از حد آنها می تواند باعث نازکی یا آتروفی پوست (به دلیل کاهش کلاژن) و تلانژکتازی برجسته شود.

استفاده بیش از حد از پاک کننده های خشن

استفاده بیش از حد از لایه بردارهای خشن به پوست و مویرگ های زیر آن آسیب می رساند. نه تنها منجر به شکستگی مویرگ ها می شود، بلکه لایه بالایی پوست را ضعیف و لکه های قرمز رنگ را بیشتر نمایان می کند.

بیماری زمینه ای

روزاسه یک بیماری التهابی پوستی است که با سرخ یا قرمز شدن پوست به صورت تکه هایی مشخص می شود که احتمال دارد هفته ها طول بکشد. التهاب پوست همچنین باعث می شود رگ های خونی منبسط و در سطح بیشتر نمایان شوند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا

پیشگیری و درمان سیاهی پلک

روش های احیای موهای آسیب دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *