دلایل خشک و وز شدن موها با افزایش سن
2 مهر

دلایل خشک و وز شدن موها با افزایش سن

بررسی دلایل خشک و وز شدن موها با افزایش سن

اگر بعد از ۲۰ سالگی و افزایش سن خود متوجه تغییر در موهایتان شده اید و نسبت به دهه ۲۰ خود احساس شکنندگی، وز و خشکی بیشتری دارید، تنها نیستید. بدون شک همه ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که بدن ما با افزایش سن تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و موهای ما یکی از اولین قسمت هایی از بدن است که این تغییر را با تغییرات بافتی و نازک شدن خودشان نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. قصد داریم در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به مطالعه و بررسی دلایل خشک و وز شدن موها با افزایش سن خواهیم پرداخت.

اگرچه ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم یا روند پیری را کاهش دهیم. اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم با چند محصول و ترفندهای زیبایی جلوی تاثیر آن را بر روی موهایمان بگیریم. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب تصادفی موهای خود انجام دهید.

 افزایش سن و تغییرات در ساختار مو

بافت موهای ما به طور طبیعی با افزایش سن تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. البته، تغییرات بافتی قابل توجه به عواملی بستگی دارد که در زندگی اتفاق افتاده است، مانند اینکه آیا شما بچه دار شده اید. به مرور زمان موها به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نازک‌تر، خشک‌تر، خاکستری‌تر و گاهی درشت‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

در واقع موهای وز یک اصطلاح مبهم است زیرا همه افراد دارای انواع مو و بافت متفاوتی هستند. اما به طور کلی وز وز شدن موها به این معنی است که بافت مو کمتر صاف شده که این وضعیت اغلب به دلیل کمبود آب ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با رشد موها، آنها نمی‌تواند روغن‌های خود را تولید کند و برای تغذیه به روغن‌هایی که پوست سر ما تولید می‌کند نیاز دارند. این در حالی است که با افزایش سن، میزان تولید روغن ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند و در نتیجه موها خشک تر و وز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
بیوکانین آ چیست؟

مطالعه بیشتر : روش های پیشگیری از عوامل بروز جوش دور لب

همراه با تغییر در تولید روغن، زمانی که موهای ما خاکستری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، کاهش ملانوسیت ها (ماده ای که به موهای ما رنگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد) نیز باعث خشک شدن موها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این افت رنگدانه ساختار فولیکول مو را تغییر می‌دهد و باعث شکنندگی و وز وز شدن آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

نکات مهم مراقبت از موی خشک | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

دلیل خشک و وز شدن موها با افزایش سن

در دوران یائسگی، تغییرات هورمونی متعدد در بدن زنان اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که باعث بروز علائم زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یکی از این علائم شامل خشک و وز شدن مو با افزایش سن است. از طرفی هم افت و کاهش سطح استروژن و پروژسترون که با افزایش سن رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث کاهش سرعت رشد موها شده به این معنی که موها نازک تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که کاملا طبیعی است.

وقتی سطح استروژن شما کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، فولیکول های مو بیشتر در معرض تاثیر آندروژن ها (تستوسترون) قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و فولیکول های موی برخی افراد از نظر ژنتیکی به تستوسترون حساس هستند. در این مورد فولیکول های موی شما ممکن است شروع به کوچک شدن کنند و باعث شود موهای شما با هر چرخه رشد ریزتر رشد کنند. بنابراین شما ممکن است شروع به مشاهده بیشتر پوست سر خود، به خصوص در قسمت جلو، بالا و تاج به دلیل ریزش مو کنید. به این حالت “آلوپسی آندروژنتیک” می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که یک نوع ریزش مو پیشرونده است.

راهی برای متوقف کردن روند طبیعی پیری وجود ندارد، بنابراین بهتر است تا حد امکان از موهای مراقبت کنید. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با نکات ذکر شده در بالا، این روند را کاهش دهید و موهای خود را قوی نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه
تشخیص و درمان آرگیریا

علائم هشدار دهنده پیری مو

در بسیاری از افراد اولین علائم پیری در موهای آنها بروز پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. پس شما هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با شناخت این علائم و اقدام مناسب و فوری برای کاهش آنها از پیری زودرس خود پیشگیری کنید. رایج ترین این علائم عبارتند از:

خاکستری یا سفیدی موها

موی سفید یکی از اولین نشانه های پیری مو است و به دلیل کمبود رنگدانه تولید شده در فولیکول های پیر مو ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اکثر افراد در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی خود متوجه اولین خاکستری شدن موهای خودشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

خشکی موها

به گفته هدر هیلاری لوید، متخصص پوست فلوریدا، در مقاله ای از هافینگتون پست، موها در دوران پیری ممکن است خشک شوند. این وضعیت به دلیل کوچک شدن غدد چربی که مانع از رسیدن روغن طبیعی به مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. یک درمان ساده برای خشکی مو ناشی از افزایش سن، اضافه کردن رطوبت و استفاده از روغن های گیاهی است. مرطوب کردن مو با شامپوها و نرم کننده های ملایم و به دنبال آن سرم یا روغن مو، به نرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حالت پذیری مو کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

نازک شدن مو

فولیکول‌های مو همچنین می‌توانند موهای نازکی را ایجاد کنند که می‌تواند باعث شود فرد طوری به نظر برسد که در حال طاس شدن است. ما روزانه حدود ۱۰۰ تار مو تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. با این حال، اگر سرعت شکنندگی موها نسبت به رشد مو های شما بیشتر باشد، احتمال نازک شدن آنها زیاد است. برخی داروهای طبیعی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در درمان نازک شدن موها موثر باشند شامل روغن آووکادو، روغن نارگیل و آب آلوئه ورا هستند.

موهای شکننده

در صورت خشکی بیش از حد، موههای شما خاصیت ارتجاعی خودشان را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعش شکنندگی آنها شود. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که موهای شما شکننده است، از مواد شیمیایی و ابزارهای داغ استفاده نکنید. در عوض، از نرم کننده غنی از پروتئین برای تقویت پیوندهای داخل موهای خود استفاده کنید. همچنین مصرف مکمل بیوتین را در نظر بگیرید که تولید موهای سالم را تشویق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ظاهر موهای فرسوده را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

پیشنهاد مطالعه
نوروز 1402 مبارک

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدر شدن موها

عدم درخشندگی، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی، تجمع محصول، آلودگی یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باشد، همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به کدر شدن مو شوند. از یک نرم کننده آبرسان استفاده کنید. روغن‌های مغذی مانند زیتون، ویتامین E یا روغن زردآلو را روی آن بمالید تا به موها کمک کند درخشندگی و شفافیت خودش را به دست بیاورند.

محو شدن رنگ مو

ماده شیمیایی اوملانین رنگ تیره تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، در حالی که فائوملانین به ایجاد رنگ های روشن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این دو در درجات مختلف با هم ترکیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مجموعه ای از رنگ مو ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

با افزایش سن، این سلول های تولید کننده رنگدانه تخریب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و رنگ موهای شما را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. هیچ چیز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رنگ طبیعی موهای شما را بازگرداند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از نرم کننده عمیق، براق کننده و سرم ها در رژیم مراقبت از مو، به شاداب تر شدن آن کمک کنید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

روش های درمانی ریزش مو در مردان

بررسی اثرگذاری فولیک اسید بر رشد مو

تاثیر استفاده از ترکیبات شیمیایی بر مراقبت از ساقه مو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *