دلایل ایجاد انواع ماه‌ گرفتگی پوست
20 آبان

دلایل ایجاد انواع ماه‌ گرفتگی پوست

بررسی دلایل ایجاد انواع ماه‌ گرفتگی پوست

اکثر ماه گرفتگی‌ها، احتمالا به دلیل جایگزینی معیوب سلول‌ها در زمان رشد جنین رخ می دهند. زمانی که این سلول‌ها شروع به تکثیر شدن می کنند، بافتی را با مشخصات سلولی خود تولید می کنند که در جایگاه درست و طبیعی خود قرار نگرفته است. این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص ژل و بوتاکس دلایل ایجاد انواع ماه‌ گرفتگی پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

ماه گرفتگی عروقی

این لکه‌ها قرمز کم‌رنگ یا صورتی هستند و معمولا پشت گردن، روی پلک‌ها یا پیشانی پدیدار می‌شوند و اکثرا در سال‌های اولیه عمر کودک محو می‌شوند. هرچند در برخی مواقع تا بزرگسالی هم قابل مشاهده خواهند بود. این لکه های مادرزادی بی‌خطر هستند و نیازی به درمان ندارند. این لکه‌های قرمز حاصل ناهنجاری رگ‌های خونی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های نزدیک به پوست یا خیلی پهن باشند و یا تعدادشان زیاد باشد. این ماه گرفتگی‌ها می توانند وی‍ژگی‌های ظاهری بسیار متفاوتی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه
کرونا و ریزش مو
غده خونرگی (همانژیوم)

همانژیوم‌ها ( غده یا خال مادرزادی خوش خیم که از شبکه فشرده‌ای از رگ‌های خونی تشکیل شده است.) می توانند هم روی پوست ( لایه بالایی) و هم در لایه های عمیق پوست، شکل بگیرند. همانژیوم‌های سطحی معمولا برجسته و قرمز رنگ هستند؛ به این دلیل که شبکه رگ‌های خونی به سطح پوست نزدیک است. در حالی که همانژیوم‌های عمیق به دلیل جایگیری رگ‌ها در لایه‌های زیرین پوست، رنگی متمایل به آبی دارند.

لکه‌های شرابی رنگ

همان‌طور که از اسم‌شان برمی آید، این ماه گرفتگی‌ها لکه‌های شرابی رنگی هستند که معمولا روی صورت، گردن، بازوها و پاها ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی‌ها می‌توانند هر اندازه‌ای داشته باشند؛ و امکان دارد به تناسب سایز بدن رشد کنند و احتمال دارد در بزرگسالی تیره تر و ضخیم تر شده و بافتی زبر پیدا کنند. لکه های مادرزادی شرابی خود به خود از بین نمی‌روند و در برخی موارد با آب سیاه ( کوری تدریجی) و تشنج مغزی در ارتباط هستند. خصوصا اگر روی پیشانی، پلک‌ها یا دو طرف صورت باشند.

پیشنهاد مطالعه
راه های از بین‌ بردن لکه‌ های پیری

درمان های پزشکی قرمزی جای جوش | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

خال اوتا

خال اوتا لکه آبی و سیاهی است که بسیار شبیه لکه‌های شرابی می باشد. این مدل از لکه ها، معمولا از همان زمان تولد آشکار هستند. اما گاهی وقت‌ها در دوره بلوغ ایجاد می‌شوند. درست مثل لکه‌های شرابی، خال اوتا هم می تواند مربوط به مشکلات چشمی باشد.

ماه گرفتگی رنگ دانه‌ای

دومین دسته از ماه گرفتگی‌ها، لکه‌های رنگ دانه‌ای هستند. این لکه‌ها از تجمع ملانین مازاد ( عنصر تعیین کننده رنگ پوست) شکل می گیرند. این دسته هم، انواع مختلفی دارد.

لکه های شیر قهوه‌ای

لکه های شیر قهوه‌ای رنگی بین قهوه‌ای روشن تا تیره دارند و می‌توانند هر جای بدن پدیدار شوند. این لکه‌ها گاهی با افزایش سن، تکثیر می شوند. وجود بیش از یک لکه‌ی بزرگ‌تر از سکه معمولی در بدن شخص، می‌تواند نشانه‌ی بیماری جدی باشد. در این حالت شخص باید توسط گروهی از متخصصین پوست، معاینه گردد.

دکتر ابوالفضل جویا ، بهترین متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

لکه‌های مغولی

لکه‌های مغولی معمولا روی پوست‌های تیره ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی رنگی آبی و سیاه دارد؛ در قسمت‌های تحتانی و کپل‌ها دیده می‌شود و معمولا تا قبل از سن مدرسه، از بین می‌رود.

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با هرپتیکوم اگزما
خال‌های گوشتی

خال‌های گوشتی ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند. آن‌ها همچنین ممکن است در سال‌های بعد روی پوست ظاهر شوند. این خال‌ها قهوه‌ای، سیاه یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند و ممکن است برجسته یا صاف باشند. گاهی از میان آن‌ها مو هم رشد می‌کند. خال هایی که به صورت غیر معمول بزرگ هستند ( و با ریسک کمتری برای خال های کوچک تر)، در خطر تبدیل به تومور پوستی هستند و باید به صورت سالانه تحت نظر و معاینه متخصص پوست قرار بگیرند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا 


مطالعه بیشتر:

روش های طبیعی برای رفع قرمزی جای جوش

درمان های پزشکی قرمزی جای جوش

عوارض و خطرات تزریق ژل پاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *