درمان کک و مک در صورت
20 مهر

درمان کک و مک در صورت

رفع و درمان کک و مک پوست صورت

کک و مک‌ها لکه‌هايي تيره رنگ و دايره‌اي‌شکل بر روي پوست هستند که قطر آنها مي‌تواند تا حدود ۵ ميلي‌متر باشد. اين لکه‌ها معمولاً بر روي لايه سطحي پوست و اغلب در مناطقي از بدن مانند صورت، شانه‌ها و دست‌ها که بيشتر در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرند، به وجود مي‌آيند. لکه‌هاي کک و مک معمولاً در افرادی که پوست روشن دارند و پوست آنها در اثر آفتاب به سادگی دچار سوزش و تیرگی می‌شود، به وجود می‌آید. اين لکه‌ها معمولاً بعد از قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب، تیره‌تر و برجسته‌تر می‌شوند و از طرفی در ماه‌های زمستان کم‌ رنگ شده و کمتر قابل مشاهده هستند.

پیشنهاد مطالعه
تاثیرات تزریق چربی در زیبایی و سلامتی

کک و مک چگونه به وجود می‌آید؟

کک و مک‌ها در نتیجه ساخته شدن رنگدانه ملانین به مقدار بیشتر از حد معمول در بعضی از نقاط پوست ایجاد می‌شوند و بعد از به وجود آمدن آن‌ها، سلول‌های رنگدانه‌ای یا همان ملانوسیت‌ها دیگر تکثیر نمی‌شوند. خودداری از قرار گرفتن در معرض آفتاب، محافظت از پوست در زمان مواجهه با نور خورشید و استفاده مداوم از کرم‌های دارای خاصیت حفاظتی در برابر پرتوهاي ماوراء بنفش می‌تواند باعث پیشگیری از به وجود آمدن کک مک و یا کاهش شدت آن در افراد مبتلا گردد.

انواع کک و مک

به طور کلی دو نوع اصلی از علت کک و مک صورت  وجود دارد که شامل کک و مک‌های ساده و کک و مک‌های ناشی از سوختگی از آفتاب می‌باشد.

  • کک و مک ساده (لنتیگو سیمپلکس) لکه‌های رنگی تیره‌ای هستند که در پوست افرادی که از نظر ژنتیکی استعداد آن را دارند، به وجود می‌آید.
  • کک و مک ناشی از آفتاب سوختگی (سولار لنتیگو) نوعی آسیب‌دیدگی دائمی پوست است که به صورت لکه‌هایی با رنگ کمی تیره‌تر از پوست، حاشیه‌های نامنظم و اندازه کمی بزرگ‌تر از قطر یک مداد، بروز می‌کند.

    درمان‌ها

    • لیزر درمانی
    • کرایوتراپی (منجمد کردن)
    • لایه‌برداری با مواد شیمیایی
    • استفاده از کرم‌های حاوی ترتینوئین یا هیدروکوئینون
پیشنهاد مطالعه
قبل از تزریق بوتاکس این نکات را رعایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *