تست پچ (PATCH)
24 بهمن

تست پچ (PATCH)

آشنایی با تست پچ (PATCH)

تست پچ (PATCH) ابزار مهمی برای تشخیص درماتیت تماسی آلرژیک است. در این آزمایش، مواد شیمیایی حساسیت‌زا را روی یک نوار چسبنده یا «پچ» قرار می‌دهند و آن را در پشت بدن (جایی که هیچ علائم آلرژی وجود ندارد) می‌چسبانند. در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم. تا پایان این نوشته همراه ما باشید. پچ‌ به مدت 48 ساعت روی پوست باقی می‌ماند. پس از آن، پزشک آن را بر می‌دارد و واکنش پوست را بررسی می‌کند. دو روز بعد، پزشک محل قرار گرفتن پچ‌ها را بررسی می‌کند تا التهاب احتمالی را مشاهده کند. در صورت مشاهده التهاب، حساسیت به آن ماده شیمیایی ثابت می‌شود.

درمان‌های خانگی و سبک زندگی

برای کمک به کاهش خارش و تسکین پوست ملتهب می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

از مواد محرک یا حساسیت‌زا اجتناب کنید:

ابتدا باید عامل ایجاد بثورات پوستی را تشخیص دهید و تا حد امکان از آن دوری کنید.

از کرم یا پماد ضد خارش استفاده کنید:

شما می‌توانید از کرم یا پماد هیدروکورتیزون 1 درصد که یک داروی بدون نسخه است، یک تا دو بار در روز برای مدت کوتاهی روی ناحیه درگیر استفاده کنید. لوسیون کالامین هم به عنوان یک داروی ضد خارش بدون نسخه در دسترس می‌باشد. پیش از استفاده از هر کدام از این فرآورده‌ها می‌توانید با قرار دادن آن در یخچال، میزان

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با لایه برداری پوست با لیزر
مصرف داروی ضد خارش خوراکی:

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی بدون‌نسخه مانند دیفن‌هیدارمین یا لوراتادین هم می‌توانند در کاهش خارش به ویژه در هنگام شب کمک کننده باشند.

استفاده از کمپرس سرد و مرطوب:

یک پارچه سرد و مرطوب را چند بار در روز برای 30-15 دقیقه روی ضایعات پوستی قرار دهید.

از دستان خود محافظت کنید:

دستانتان را پس از شستشو به خوبی آبکشی و خشک کنید. در طول روز از مرطوب‌کننده بدون عطر استفاده کنید.
برای کمک به کاهش خارش و تسکین پوست ملتهب می‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

محافظت از پوست :

از خاراندان پوست اجتناب کنید. ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید. اگر نمی‌توانید از خاراندن یک ناحیه پوست خودداری کنید، آن قسمت را پانسمان کنید. به تاول‌ها کاری نداشته باشید: در طی بهبودی پوست، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید یا از ابزارهای محافظت در برابر نور خورشید استفاده کنید. برای شستن ماده محرک از روی پوست از یک صابون ملایم غیرعطری و آب ولرم استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه
اصول تشخیص و درمان رنگ پریدگی پوست
از حمام خنک استفاده کنید:

ناحیه درگیر را برای مدت 20 دقیقه در آب خنک غوطه‌ور کنید.

افزایش تسکین‌دهندگی :

از وازلین هم می‌توانید برای تسکین ناحیه درگیر استفاده کنید.

معمولاً دلیلی برای نگرانی درباره درماتیت تماسی وجود ندارد. اما اگر بثورات پوستی در نزدیکی چشم‌ها یا دهان قرار دارند یا بخش وسیعی از بدن شما را می‌پوشانند یا با استفاده از درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابند، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

تست پچ (PATCH) | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

روش های درمان درماتیت تماسی چیست؟

بهترین روش درمان درماتیت تماسی، پرهیز از موادی است که بدن شما به آن واکنش نشان می‌دهد. به این منظور می‌توانید سابقه دقیقی از زمان بروز درماتیت تماسی و محصولاتی را که پیش از بروز علائم استفاده می‌کردید، ثبت کنید. همچنین، همواره برچسب محصولات را برای اطلاع از عوامل محرک شایع، مطالعه کنید و مواد محرک را از خود دور نگه دارید. همیشه به دنبال محصولاتی باشید که برای پوست‌های حساس تهیه شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه
تشخیص و درمان کبودی آسان

در صورت از بین نرفتن علائم، ممکن است پزشک متخصص برای کاهش التهاب، داروی موضعی یا نوردرمانی را برای شما تجویز کند.

داروهای موضعی اگزما برای کنترل علائم و کاهش التهاب پوست استفاده می‌شوند. رایج‌ترین آن‌ها استروئیدهای تجویزی (برای کاهش خارش و التهاب پوست)، مهارکننده‌های کلسینورین (مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس) و مهارکننده‌های فسفو دی استراز- 4 هستند.

فوتوتراپی یا نور درمانی، به معنی درمان با یک نوع نور خاص است. این درمان برای درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، اگزمای دیس‌هیدروتیک (عارضه‌ای که باعث ایجاد تاول‌های کوچک در کف دست‌ها، کف پاها و لبه‌های انگشتان دست و پا می‌شود)، اگزمای سکه‌ای و درماتیت سبورئیک (یک بیماری پوستی شایع که عمدتاً پوست سر را درگیر می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته، التهاب پوست و شوره سر می‌شود) تجویز می‌شود. رایج ترین نوری که در این روش استفاده می‌شود، پرتو فرابنفش B (UVB) است.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

حفظ جوانی پوست با مصرف ویتامین‌ها

روش های پیشگیری از بروز جوش سر سفید

بررسی کاربردهای سرم دور چشم

علل بروز انواع درماتیت تماسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *