بررسی بیماری ملانونیشیای طولی
4 آذر

بررسی بیماری ملانونیشیای طولی

بررسی ملانونیشیای طولی

علت تغییر رنگ ناخن‌ها می‌تواند بسیار گسترده و متنوع باشد. ناخن‌ها اغلب به‌عنوان دریچه‌ای برای وضعیت سلامتی یا بیماری بدن شناخته می‌شوند. آنها به دلیل شرایط سیستمی که بر رشد طبیعی‌شان تأثیر می‌گذارد، با تغییرات متنوعی در شکل و رشد می‌توانند مشکلات درونی بدن را بروز دهند. به طور طبیعی، رنگ ناخن‌ها باید صورتی روشن و سالم باشد؛ اما ممکن است به دلایل مختلفی رنگ آنها تغییر کند.

ملانونیشیا توسط یک خط تیره در ناخن یا ناخن‌ها ایجاد می‌شود. این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر باشد، به همین دلیل تشخیص مناسب ضروری است. معاینه میکروسکوپی یا بیوپسی گاهی لازم است که علل و گزینه‌های درمان را تعیین کند. پیدا کردن علت اصلی ملانونشیا کاملاً یک فرایند پیچیده می‌باشد. در اکثر موارد خوش‌خیم هستند. مشخصه ملانونیشیا تغییر رنگ سیاه و قهوه‌ای صفحه ناخن است و یکی از دلایل عمده، رنگدانه سازی صفحه ناخن است. درک کافی از جزئیات بالینی برای مراقبت و مشاوره کافی از بیمار لازم است.

پیشنهاد مطالعه
بررسی دقیق تفاوت‌های مزوژل و فیلر زیر چشم

ملانونیشیا

ملانوسیت ها سلول‌هایی هستند که ملانین تولید می‌کنند. اگر تعداد ملانوسیت ها افزایش یابد یا ملانین بیشتر از حد معمول تولید کنند، این شرایط می‌تواند به ملانونیشیا منجر شود.

از دو روش ممکن است این اتفاق رخ دهد:

فعال‌سازی ملانوسیتی

در فعال سازی ملانوسیتی، تغییری در تعداد ملانوسیت ها رخ نمی‌دهد؛ اما این سلول‌ها تولید و توزیع ملانین در ناخن را افزایش می‌دهند.

هایپرپلازی ملانوسیتی

هایپرپلازی ملانوسیتی به افزایش تعداد ملانوسیت ها در ناخن اشاره دارد. در برخی موارد می‌تواند بی‌ضرر، یا خوش‌خیم باشد؛ اما در موارد دیگر می‌تواند بدخیم باشد.

بررسی بیماری ملانونیشیای طولی | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

انواع ملانونیشیا

سه نوع اصلی از ملانونیشیا وجود دارند:

ملانونیشیا طولی: همچنین به نام ملانونیشیا استریاتا نیز شناخته می‌شود و شایع‌ترین شکل ملانونیشیا است. این شرایط خود را به صورت خطی در امتداد طول صفحه ناخن نشان می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه
عوارض بند انداختن صورت

ملانونیشیا منتشر یا کلی: در این نوع، تغییر رنگ در کل صفحه ناخن رخ می‌دهد.

ملانونیشیا عرضی: این نوع به صورت خطی رنگی در عرض صفحه ناخن ظاهر می‌شود.

علل مختلف ملانونیشیا

  • آسیب‌های وارده به ماتریکس ناخن.
  • انواع عفونت‌های باکتری، قارچی و HIV، برخی داروها مانند مینوسیکلین.
  • اختلالات غدد درون‌ریز مانند آدیسون.
  • بیماری‌های پوستی مانند افزایش تولید رنگدانه ملانین در ماتریکس که گاه به علت اختلالات خوش‌خیم مثل خال یا لنتیگو و گاه به علت اختلالات بدخیم مثل ملانوما است.

بهترین متخصص ژل و بوتاکس | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

خصوصیات و مزایای پوست خشک

پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد

پیشنهاد مطالعه
انیمیشن روش FUT کاشت مو

تفاوت های پی آر اف و پی آر پی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *