علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه
6 مرداد

علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه

بررسی علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه

میخچه و پینه مناطق سخت و دردناک در پوست هستند که اغلب در پاسخ به فشار یا اصطکاک، در پا ایجاد می‌شوند. زیرا پوست می‌کوشد تا مناطق زیرین را از آسیب، فشار، مالش یا اصطکاک حفظ کند. میخچه و پینه خطرناک نیستند. اما می‌توانند باعث سوزش و تحریک پوست شوند. میخچه و پینه در افرادی که کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنند، پاهایشان عرق می‌کند و کسانی که هر روز برای مدت طولانی می‌ایستند، رایج‌تر هستند. هم‌چنین میخچه و پینه در زنان بیش‌تر از مردان دیده می‌شود. قصد داریم در مطلبی که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان منتشر شده است به بررسی و مطالعه بیشتر در مورد علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه خواهیم پرداخت.

میخچه اغلب دارای یک هسته‌ی مجزا و سخت است که ممکن است توسط پوست ملتهب احاطه شده باشد. ممکن است در هنگام فشار آوردن به آن دردناک باشد اما پینه معمولا دردناک نیست. پینه معمولا بزرگ‌تر از میخچه و با اشکال متفاوت است، در حالی که میخچه معمولا کوچک‌تر، گرد و با حاشیه‌ای مشخص است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : تشخیص علل خونریزی زیر پوستی یا پورپورا

پینه به طور معمول در کف پا، به ویژه در پاشنه‌ی پا و یا قوزک ها، کف دست و همچنین زانو ایجاد می‌شود، میخچه اغلب در قسمت‌هایی از پوست که تحت فشار تحمل وزن نیستند، رخ می‌دهد. سنگ پا یا استفاده از داروهای موضعی می‌تواند برای درمان میخچه و پینه، بدون مراجعه به دکتر، مفید واقع شود. در صورت دردناک بودن میخچه یا پینه ممکن است به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشید. تغییرات شیوه‌ی زندگی و تعویض لباس و جوراب می‌تواند به جلوگیری از میخچه و پینه کمک کند.

میخچه و پینه اغلب در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می‌شوند آنها خطرناک نیستند اما می‌توانند باعث سوزش و تحریک پوست شوند.

پیشنهاد مطالعه
روش های پیشگیری از بروز جوش سر سفید

دلایل میخچه و پینه

شیوع بالای میخچه و پینه با عوامل خطر زیر مرتبط هستند:

فشار و اصطکاک روی پوست

  • استفاده از کفش‌های بیش از حد تنگ و دارای پاشنه‌ی بیش از حد بلند که باعث فشار روی پا می‌شوند.
  • استفاده از کفش‌هایی که بیش از حد شل و گشاد هستند و باعث اصطکاک پا می‌شوند.
  • وجود درز یا دوخت در جای نامناسب در کفش که باعث اصطکاک پوست می‌شود.
  • استفاده از جوراب‌هایی که مناسب نیستند.

نپوشیدن جوراب

پابرهنه راه رفتن باعث می‌شود پوست برای محافظت از خود ضخیم شود.
اعمال تکرار شونده مانند دویدن و یا پیاده روی با روش خاص

افزایش سن

با کاهش بافت چربی در پوست که به معنی محافظت کم‌تر از پوست است و پوست بیش‌تر در معرض خطر تشکیل پینه قرار دارد به خصوص بر روی پاشنه‌ی پا

دوچرخه سواری

افرادی که اغلب دوچرخه سواری می‌کنند، یا بدون دستکش پوشیدن از ابزار استفاده می‌کنند، زانو زدن مکرر و یا قرار دادن آرنج بر روی میز، می‌تواند باعث ایجاد پینه بر روی زانو یا آرنج می‌شود.

انگشت پای چکشی (شست چمبری)

پینه‌ی پا و سایر بیماری‌ها و تغییر شکل و ناهنجاری در پا، خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می‌دهد. پینه‌ی پا برآمدگی غیر طبیعی و استخوانی است که بر روی مفصل ریشه‌ی انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود. انگشت پای چکشی یا شست چمبری حالتی است که انگشت بزرگ پا دچار خمیدگی می‌شود.

علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه | متخصص پوست اصفهان

انواع میخچه کف پا

میخچه کف پا معمولا کوچک و گرد است. این زائده‌ها بیشتر در قسمت بالایی یا کناره انگشتان پا ایجاد می‌شوند. میخچه پا چندین نوع مختلف دارد که عبارتند از:

میخچه سخت:

این میخچه‌ها باعث ضخیم شدن پوست در ناحیه بزرگ‌تری می‌شوند. معمولا در بالای انگشتان پا به وجود می‌آیند. در این قسمت‌ها فشار استخوان روی پوست وجود داشته و احتمال ایجاد میخچه سخت وجود دارد.

میخچه نرم:

این میخچه‌ها سفید یا خاکستری هستند و بافت آنها نرم‌تر و لاستیکی است. معمولا این نوع میخچه بین انگشتان پا ایجاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
پوست خود را بشناسیم

میخچه بذری:

این نوع میخچه معمولا ابعاد کوچکی دارد و بیشتر در کف پا ایجاد می‌شوند.
میخچه می‌تواند در بخش‌های مختلف دست یا پا ایجاد شودُ معمول‌ترین نقاطی که در آن شاهد میخچه هستیم، عبارت‌اند از:

میخچه پا

بیشترین ناحیه‌ای که درگیر میخچه می‌شود، پا است. میخچه ممکن است در قسمت نوک انگشتان، بین انگشت‌ها یا در کف پا ایجاد شود. در ناحیه‌ای که میخچه به وجود آمده است، پوست ضخیم شده و دردناک می‌شود.

میخچه دست

میخچه بیماری شایعی است که بیشتر بین انگشتان پا و کف پا ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است روی دستان خود نیز این زائده‌ها را مشاهده کنید. روی پوست دست همانند پا به دلیل اصطکاک و ساییدگی طولانی‌مدت می‌تواند میخچه ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال افرادی مانند کارگران ساختمان، باغبان، مکانیک، نوازندگان گیتار و ورزشکاران که از دست خود زیاد استفاده می‌کنند، ممکن است دچار میخچه دست شوند.

میخچه کنار ناخن دست

برخی افراد که دچار میخچه کنار ناخن می‌شوند، دردی احساس نمی‌کنند. اما گاهی این میخچه‌ها نیز دردناک هستند. معمولا در این شرایط پوست کنار ناخن سفت و زرد می‌شود. آن ناحیه حساس شده و هنگام کارکردن ممکن است دچار درد شود.

پینه کف پا

پینه معمولا در قسمت‌های مختلف پا تشکیل می‌شود. این زائده‌ها باعث سفت و ضخیم شدن پوست می‌شوند. در نواحی استخوانی که وزن را تحمل می‌کنند، مانند پاشنه پا، انگشت شست پا و قوزک پا بیشتر از قسمت‌های دیگر پینه دیده می‌شود. تشکیل پینه در کف پا هم طبیعی است.

پینه قوزک پا

همان‌طور که گفتیم پینه در قسمت‌های استخوانی پا بیشتر تشکیل می‌شود. قوزک پا نیز ناحیه استخوانی است که در طولانی‌مدت به دلیل ایجاد ساییدگی هنگام نشستن ممکن است دچار پینه شود. معمولا افرادی که مدت‌زمان طولانی روی زمین می‌نشینند و روی قوزک پا فشار وارد می‌کنند، دچار این عارضه می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
تشخیص و درمان اگزمای گوش

علائم و نشانه‌های میخچه و پینه

میخچه و پینه باعث ایجاد احساس قدم زدن روی سنگ می‌شوند. علائم و نشانه‌های زیر نشان دهنده‌ی وجود میخچه یا پینه است:

  • وجود توده‌ی برجسته و سخت
  • وجود منطقه‌ی ضخیم و خشن در پوست
  • پوست دارای حالت پوسته پوسته و خشک یا پوسته پوسته و مومی شکل می‌شود

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

درد یا حساسیت در زیر پوست

در صورت دردناک شدن و التهاب در میخچه یا پینه، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

بیماران مبتلا به گردش خون ضعیف، پوست شکننده، یا مشکلات عصبی و بی حسی در پاها باید قبل از درمان میخچه و پینه در خانه با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنند. افراد مبتلا به دیابت، نوروپاتی محیطی و بیماری عروق محیطی باید تحت مراقب باشند.

البته دقت داشته باشید که علائم میخچه و پینه کمی باهم تفاوت دارند. معمولا میخچه‌ها دردناک بوده و در قسمت‌هایی از پا که وزن را تحمل نمی‌کنند، مانند نوک و کنار انگشتان بیشتر دیده می‌شوند. البته این زائده‌های سخت و ملتهب ممکن است در قسمت‌هایی که وزن را تحمل می‌کنند هم ایجاد شوند. پینه معمولا دردناک نیست و بیشتر در کف پا به‌خصوص پاشنه دیده می‌شود. گاهی کف دست یا زانوها نیز تحت تاثیر این زائده پوستی قرار می‌گیرند.

عوارض میخچه پا

اگر میخچه یا پینه پا درمان نشوند، ممکن است به رشد خود ادامه دهند. تا زمانی که شما علت رشد را برطرف نکنید، این زائده‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. گاهی هم ممکن است میخچه یا پینه عفونی شوند. در این شرایط زائده‌ها دردناک شده و راه‌رفتن برای شخص بسیار مشکل می‌شود.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس

روش های پیشگیری و درمان بیماری کورک

بررسی درمان عوامل آسیب به ناخن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *