علل بروز کبودی (اکیموز) بی دلیل چیست؟
26 اردیبهشت

علل بروز کبودی (اکیموز) بی دلیل چیست؟

بررسی علل بروز کبودی (اکیموز) بی دلیل

کبودی (اکیموز) زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) زیر پوست شما می شکند. این اتفاق می تواند باعث خونریزی در بافت پوست شود. سپس شما تغییر رنگ ناشی از خونریزی را زیر پوست خود مشاهده خواهید کرد. در این مطلب که در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس برای شما منتشر شده است. به بررسی بروز کبودی (اکیموز) بی دلیل خواهیم پرداخت.

بسیاری از ما هر از گاهی در اثر برخورد با اجسام دچار کبودی می شویم. در موارد ضربه شدید، کبودی اغلب اجتناب ناپذیر و گسترده تر است. با این حال، کبودی گاه به گاه یا کبودی ناشی از تصادف، معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

اما اگر به راحتی کبود می‌شوید، کبودی غیرقابل توضیحی دارید، یا کبودی با خونریزی در جای دیگری همراه است، می‌تواند نشانه‌ای از شرایطی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

چه چیزی باعث کبودی می شود؟

هنگامی که به جسمی برخورد می کنید، بدن شما به طور معمول با تشکیل لخته هایی برای توقف خونریزی واکنش نشان می دهد تا از کبودی جلوگیری می کند. اما گاهی اوقات خون شما قادر به تشکیل لخته آنگونه که باید نیست. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه شوید که به راحتی کبود می شوید.

کبودی در بین افراد مسن شایع تر است. این اتفاق به این دلیل است که با افزایش سن، پوست شما نازک‌تر می‌شود. همچنین، با افزایش سن، مقداری از لایه چربی پوست خود را از دست می‌دهید که به محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
علل و علائم ریزش موی ارثی

اگر به نظر می‌رسد به راحتی کبود می‌شوید، می‌تواند به دلیل داروها، شرایط پزشکی یا حتی کمبود ویتامین باشد.

داروها

برخی از انواع داروها می‌توانند با توانایی بدن شما برای تشکیل لخته‌های خون تداخل کنند، که این وضعیت می‌تواند خطر کبودی را به راحتی افزایش دهد. داروهایی که برای کاهش توانایی لخته شدن خون شما شناخته شده اند عبارتند از:

رقیق کننده های خون : این داروها اغلب برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می شوند. اگر فیبریلاسیون دهلیزی، ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه یا اخیراً استنت قلبی قرار داده اید، پزشک ممکن است این داروها را تجویز کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • وارفارن (کومادین)
  • کلوپیدوگرل (پلاویکس)
  • ریواروکسابان (Xarelto)
  • apixaban (Eliquis)

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) : این داروها معمولاً به عنوان مسکن استفاده می شوند. بر خلاف سایر مسکن ها، مانند استامینوفن (تیلنول)، NSAID ها تورم ناشی از التهاب را نیز کاهش می دهند. در صورت استفاده طولانی مدت، این داروها می توانند خونریزی را افزایش دهند. NSAID های رایج عبارتند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve)
  • سلکوکسیب (Celebrex)

استروئیدها : برخی از انواع داروهای استروئیدی می‌توانند باعث کبودی راحت‌تر شما شوند. این وضعیت به خصوص در مورد کورتیکواستروئیدهای موضعی صادق است، زیرا ممکن است پوست شما را نازک کنند. استروئیدهای موضعی اغلب در درمان اگزما و سایر بثورات پوستی استفاده می شوند. از اشکال خوراکی ممکن است برای آسم، آلرژی و سرماخوردگی شدید استفاده شود.

روش های پیشگیری و درمان کبودی بدن | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

برخی از گیاهان و مکمل ها : اعتقاد بر این است که برخی از گیاهان و مکمل‌های خاص بر توانایی لخته شدن بدن شما تأثیر می‌گذارند و ممکن است منجر به کبودی آسان شوند. برخی از این نمونه ها عبارتند از:

  • روغن ماهی
  • سیر
  • نخل دید
  • جینکو
  • جینسینگ
  • مخمر سنت جان
پیشنهاد مطالعه
مزایای مهم استفاده از زینک اکساید

اگر متوجه شدید کبودی شما شدید شده است، مصرف داروهای خود را قطع نکنید. در عوض، با پزشک خود در مورد این موضوع مشورت کنید.

شرایط پزشکی

اگر به راحتی کبود می شوید، ناتوانی شما در تشکیل لخته ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد. تشکیل لخته های خون به تغذیه خوب، کبد سالم و مغز استخوان سالم بستگی دارد. اگر هر یک از این عوامل اندکی کاهش یابد، کبودی می تواند راحت تر رخ دهد.

برخی از شرایط پزشکی که می توانند باعث کبودی آسان شوند عبارتند از:

هموفیلی A :

این بیماری که به عنوان هموفیلی کلاسیک یا فاکتور VIII نیز شناخته می شود، معمولا ارثی است. علت آن یک پروتئین لخته کننده از دست رفته یا معیوب به نام فاکتور VIII است. با هموفیلی A، خون شما مدت زیادی طول می کشد تا لخته ایجاد کند، که می تواند منجر به کبودی شود. این وضعیت نادر می تواند جدی باشد اما قابل کنترل است.

هموفیلی B :

در هموفیلی B، که به عنوان “بیماری کریسمس” نیز شناخته می شود، بدن شما فاکتور IX، نوع دیگری از پروتئین که به لخته شدن خون شما کمک می کند، تولید نمی کند. این وضعیت می تواند منجر به خونریزی طولانی مدت یا خود به خودی شود و ایجاد کبودی در زیر پوست شما را آسان می کند.

بیماری فون ویلبراند:

بیماری فون ویلبراند توسط یک جهش ژنتیکی ایجاد می شود که منجر به کمبود پروتئینی به نام فاکتور فون ویلبراند (VWF) می شود. این پروتئین به لخته شدن خون شما کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه
روش های درمان ریزش سکه ای ریش و موی سر

تعداد کم پلاکت:

پلاکت ها نوعی از سلول های خونی هستند که برای جلوگیری از خونریزی در کنار هم جمع می شوند و لخته ایجاد می کنند. وقتی پلاکت کافی در خون خود ندارید، این اتفاق می تواند باعث خونریزی شدید شود. قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی، پرتودرمانی یا مواد شیمیایی سمی ممکن است بر تعداد پلاکت شما تأثیر بگذارد. برخی از بیماری ها نیز ممکن است بر تعداد پلاکت شما تأثیر بگذارد، مانند:

  • سرطان خون
  • سیروز کبدی
  • کم خونی آپلاستیک
  • میلودیسپلازی

سندرم کوشینگ :

سندروم کوشینگ، همچنین به عنوان هیپرکورتیزولیسم شناخته می شود، وضعیتی است که در آن سطوح هورمون کورتیزول به طور غیر طبیعی در بدن شما بالا است.

سندرم اهلرز-دانلوس (EDS):

این سندرم شامل گروهی از بیماری های ارثی است که بر بافت همبند، به ویژه پوست، دیواره رگ های خونی و مفاصل تأثیر می گذارد. از آنجایی که پوست، رگ های خونی و بافت همبند اطراف رگ های خونی بسیار شکننده هستند، کبودی می تواند به راحتی ایجاد شود.

کمبود ویتامین :

کمبود ویتامین هایی که به لخته شدن خون شما کمک می کنند، مانند ویتامین K و ویتامین C نیز ممکن است به کبودی آسان کمک کند. سوء تغذیه می تواند احتمال کمبود ویتامین ها و مواد مغذی کلیدی را افزایش دهد.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

راه های ارتباط با متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر


مطالعه بیشتر:

نحوه بالا بردن ایمنی تزریق ژل

مدیریت و پیشگیری از شیلیت زاویه ای

بررسی عوارض و فاکتور های ریسک پذیر در تزریق ژل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *