علل بروز بثورات پوستی در تابستان | بخش اول
22 خرداد

علل بروز بثورات پوستی در تابستان | بخش اول

علل بروز بثورات پوستی در تابستان

نوشته ای که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان برای شما منتشر شده است. به بررسی علل بروز بثورات پوستی در تابستان می پردازیم.

پیچک سمی

پیچک سمی به صورت درخت مو یا بوته های کوچک در بیشتر اقلیم ها رشد می کند. هر برگ از یک گیاه عشقه سه برگ کوچک تر دارد. لمس هر بخشی از گیاه پیچک سمی موجب قرمز و متورم شدن پوست، ایجاد تاول و خارش شدید گاها چند ساعات بعد از تماس با این گیاه می شود.

راش ناشی از پیچک سمی معمولا به خودی خود ظرف چند هفته برطرف می شود. در این میان، می توانید پوست تحریک شده را با یک داروی موضعی غیر نسخه ای مانند لوسیون کالامین تسکین دهید. استفاده از آرد جو دوسر و کمپرس آب سرد نیز می توانند در درمان راش ناشی از پیچک موثر باشند. در صورتی که به راش شدید ناشی از عشقه سمی شده اید و یا راش پوستی صورت و ناحیه تناسلی شما را درگیر کرده است، با متخصص پوست مشورت کنید. بلوط سمی، سماق سمی و پوست میوه انبه نیز باعث بروز راش های مشابهی می شوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعهعلل بروز شپش شدید چیست؟

هویج وحشی

هویچ وحشی اغلب در مناطق آفتابی رشد می کند. گیاه هویج وحشی دارای خوشه ای از گل های زرد بر روی یک ساقه ضخیم است. تماس با شیره گیاه هویج وحشی (در کنار قرار گرفتن در معرض نور آفتاب) موجب ایجاد واکنش های پوستی شبیه به سوختگی می شود. یک روز بعد از تماس با این گیاه، پوست قرمز شده و تاول های دردناکی ایجاد می شوند. در حالی که این نوع حساسیت ممکن است به صورت واکنش های خفیف ظاهر شود و قابل توجه نباشد، در موارد شدید موجب تغییر رنگ پوست برای ماه ها یا حتی سال ها می گردد.

پیشنهاد مطالعه
جراحی لاغری بدن و تناسب اندام

پوشاندن ناحیه تحریک شده با یک پارچه خنک و مرطوب و یا یک مرطوب کننده به بهبود آن کمک می کند. در صورتی که واکنش پوستی در شما دردناک شده و یا تاول ها شدید هستند و بعد از گذشت دو هفته بهبود نیافته اند، با متخصص پوست مشورت کنید.

علل و علائم خشکی پوست چیست؟ | بهترین متخصص پوست اصفهان

جوش ناشی از گرما (بیماری میلیاریا)

جوش ناشی از گرما یا عرق سوز زمانی ایجاد می شود که مجاری عرق مسدود شده و ترشحات در زیر پوست به دام می افتند. میلیاریا روبرا یکی از انواع جوش های گرما یا عرق سوز است که به صورت مجموعه ای از برآمدگی های کوچک و قرمز تاول مانند ظاهر می شود که ممکن است خارش دار باشند. میلیاریا کریستالینا نوع دیگری از جوش گرمایی یا عرق سوز است که به صورت برآمدگی ها شفاف و پرشده از مایع ایجاد می شود.

پیشنهاد مطالعه
کاربردهایی تزریق چربی

همان طور که از نام این عارضه پوستی مشخص است، جوش ناشی از گرما در اثر عرق کردن زیاد ایجاد می شود در نتیجه در فصل تابستان شیوع بیشتری دارد اما با این حال جوش گرمایی مشکل جدی نیست و معمولا با خنک کردن ناحیه درگیر، به سرعت برطرف می شود. در این میان، شما می توانند با قرار گیری در محیط های خنک و استفاده از هواکش هایی برای تهویه مناسب هوای محیط از میزان تعریق و در نتیجه بروز عرق سوز بکاهید. لباس های خنک بپوشید و فعالیت های شدید فیزیکی را محدود کنید. برای رفع عرق سوز یا جوش گرما همچنین می توانید از کمپرس آب سرد یا حمام کردن با آب سرد استفاده کنید.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

ضایعات نوری پلی مورف

ضایعات نوری پلی مورف راش های پوستی هستند که در اثر حساسیت به نور خورشید (حساسیت نوری) ایجاد می شوند. در صورتی که در فصول بهار و تابستان چندین ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید، شما ممکن است متوجه شکل گیری راش های قرمز و خارش دار در نواحی که در معرض خورشید بوده اند، شوید. لکه ها در حساسیت به نور خورشید عموما در بالای سینه، گردن و پشت بازوها ظاهر می شوند. راش پوستی ناشی از حساسیت به نور خورشید معمولا ظرف چند روز به خودی خود برطرف می شوند با این حال این وضعیت ممکن است مجددا تکرار شود.

پیشنهاد مطالعه
مزایای روغن ویتامین E برای زخم

در این میان، برای پیشگیری از تشدید ضایعات نوری پلی مورف، بهتر است کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرد، لباس های محافظت کننده در برابر خورشید بپوشید و از ضد آفتاب استفاده کنید. یک کرم ضد خارش غیر نسخه ای مانند کرم هیدروکورتیزون ممکن است به بهبود شرایط در حساسیت نوری کمک کند. در صورت شدید یا دردناک شدن واکنش ناشی از حساسیت نوری، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

تغییر در شیوه زندگی برای درمان های خانگی خشکی پوست

روش بهبودی اگزما با مایع سفید کننده

راهکارهای پیشگیری از راش پوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *