علل بروز انواع درماتوز چیست؟
23 شهریور

علل بروز انواع درماتوز چیست؟

بررسی علل بروز انواع درماتوز

درماتوز به چندین بیماری پوستی اشاره دارد و ممکن است مو و ناخن را نیز درگیر کند. این شامل هر گونه بی نظمی یا ضایعه روی پوست است. شرایط پوستی که به عنوان درماتوز نیز شناخته می شود، می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت، تحریک، بیماری های خودایمنی یا سرطان باشد. درمان درماتوز به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل استروئیدهای موضعی، مرطوب کننده ها، آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها یا شیمی درمانی باشد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به مطالعه و بررسی علل بروز انواع درماتوز خواهیم پرداخت.

از آنجایی که انواع مختلفی از درماتوز وجود دارد، تشخیص آن ممکن است دشوار باشد. به متخصص پوست مراجعه کنید تا متوجه شوید که چه چیزی باعث ایجاد مشکل پوستی شما می شود و چگونه آن را درمان کنید. درماتوز به معنای هرگونه بی نظمی یا ضایعه پوستی است. بیماری های پوستی که باعث التهاب پوست می شوند، مانند اگزما، به عنوان درماتیت شناخته می شوند .

شرایط زیر نمونه هایی از درماتوز هستند:

• ضایعه: ناحیه ای از پوست که با پوست اطراف آن متفاوت است.
  • ماکول: ناحیه صاف و بی رنگ پوست
  • پاپول: یک نقطه برجسته جامد یا کیستیک روی پوست که کمتر از ۱ سانتی متر عرض دارد .
  • ندول: رشد روی پوست
  • پلاک: لکه ضخیم پوست
  • پوسچول: یک ضایعه کوچک پر از چرک
  • راش: ناحیه ای از پوست تحریک شده یا متورم
  • وزیکول: یک تاول کوچک پر از مایع

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : عوامل ، علائم و روش های درمان بیماری لیکن اسکلروز

انواع درماتوز

پوست ما بزرگترین عضو بدن است. شما می توانید شرایط بی شماری را تجربه کنید که روی پوست شما تأثیر می گذارد.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که از راه های مختلفی بر روی پوست تاثیر می گذارد. ممکن است باعث زخم، تکه های ضخیم فلس، بثورات گسترده و بثورات پروانه ای روی پوست شود. همچنین ممکن است مفاصل و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

مراقبت های قبلو بعد از لیزر co2 فرکشنال
آکنه

آکنه یک مشکل پوستی بسیار رایج است که زمانی رخ می دهد که منافذ پوست شما به دلیل آلودگی، روغن یا باکتری مسدود می شود. هنگامی که منافذ پوست شما مسدود می شود، جوش هایی روی پوست ایجاد می شود. آکنه اغلب روی صورت، پشت، سینه و شانه ها ظاهر می شود.

آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آره آتا نوعی درماتوز است که باعث ریزش تکه های گرد مو می شود. موها معمولاً به صورت تکه هایی به اندازه یک چهارم می ریزند، اما این وضعیت به ندرت منجر به ریزش مو می شود. ۹ ممکن است برای موها در هر نقطه از بدن از جمله پوست سر، صورت، زیر بغل و گوش اتفاق بیفتد.

اپیدرمولیز بولوزا

اپیدرمولیز بولوزا باعث ایجاد پوستی شکننده می شود که به راحتی پاره می شود یا تاول می زند. علائم معمولا از بدو تولد شروع می شود و با افزایش سن بدتر می شود. هیچ درمانی برای اپیدرمولیز بولوزا وجود ندارد، اما با درمان می توان آن را با موفقیت مدیریت کرد.

هیدرادنیت چرکی

Hidradenitis suppurativa که به عنوان آکنه معکوس نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد آکنه روی و زیر پوست می شود. برجستگی های جوش مانند یک تونل در زیر پوست ایجاد می کنند و می توانند باعث ایجاد زخم شوند.

درمان علل مختلف خارش پوست | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

ایکتیوز

ایکتیوز گروهی از بیماری های پوستی است که باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. لکه های فلس معمولاً خارش دار، خشن و قرمز هستند.

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی شایع است که توسط باکتری ایجاد می شود. بسیار مسری است و از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. در کودکان خردسال و ورزشکارانی مانند کشتی گیران رایج است. عفونت معمولاً به صورت زخم های خارش دار شروع می شود که بعداً پوسته می شوند.

ریزش موی سکه‌ای چگونه درمان می‌شود؟
کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس که به عنوان پوست مرغ نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که برجستگی های قرمز ریز روی پوست ظاهر می شود. این وضعیت بسیار شایع و بی ضرر است. هنگامی که پوست شما خشک است، ممکن است برجستگی ها بیشتر نمایان شوند.

گلسنگ اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک بیماری پوستی است که معمولاً نواحی تناسلی و مقعدی را درگیر می کند. این باعث ایجاد لکه های کوچک سفید روی پوست می شود که به مرور زمان به تکه های ضخیم تر تبدیل می شوند. لیکن اسکلروزوس ممکن است باعث ایجاد زخم شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

Molluscum Contagiosum

Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی پوست است که در کودکان خردسال شایع است. کودکانی که اگزما دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 13 تا زمانی که همه برآمدگی های کوچک و سفت برطرف نشوند، مسری است.

درماتوفیتوز

کرم حلقوی ناشی از عفونت قارچی پوست است. هم خارش پای ورزشکار و هم خارش جوک نمونه هایی از عفونت کرم حلقوی هستند.

سرطان پوست

سرطان پوست شایع ترین سرطان در ایالات متحده است. شایع ترین اشکال کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم است. ملانوما جدی ترین نوع سرطان پوست است و نیاز به درمان فوری دارد.

ویتیلیگو

ویتیلیگو یک بیماری مزمن است که باعث می شود لکه های پوست رنگ خود را از دست بدهند که به آن رنگدانه نیز می گویند. هیچ درمانی برای ویتیلیگو وجود ندارد اما تغییر رنگ آن قابل درمان است.

انواع کمتر رایج درماتوز

پمفیگوس:

پمفیگوس گروهی از بیماری های پوستی است که باعث ایجاد تاول در داخل دهان، بینی، گلو، چشم ها و اندام تناسلی می شود. این یک اختلال خود ایمنی است و در ایالات متحده نادر است.

درماتوز خاکستری:

درماتوز خاکستری، همچنین به عنوان اریتم دیسکرومیکوم پرستانس شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد لکه های هیپرپیگمانته در تنه بدن می شود.

رعایت روتین روزانه برای مراقبت از مو
Pachyonychia congenita

Pachyonychia congenita یک بیماری ژنتیکی نادر پوستی است که معمولا در بدو تولد تشخیص داده می شود. باعث رشد بیش از حد ناخن ها و پینه های ضخیم و دردناک روی پاها می شود.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

علل درماتوزیس

علل درماتوز بسته به شرایط متفاوت است:

• آکنه زمانی رخ می دهد که منافذ پوست با روغن، کثیفی یا باکتری مسدود شود. در دوران نوجوانی بیشتر دیده می شود زیرا افزایش هورمون ها در این دوران باعث می شود غدد چربی پوست تولید چربی را افزایش دهند. این امر منجر به تجمع چربی روی پوست می شود.
  • پمفیگوس، پسوریازیس و لوپوس اختلالات خود ایمنی هستند که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند.
  • Epidermolysis bullosa، ichthyosis و pachyonychia congenita ناشی از یک جهش ژنی است که توسط والدین به ارث می رسد.
  • زائده زمانی رخ می دهد که باکتری وارد پوست می شود. Molluscum contagiosum در اثر عفونت ویروسی پوست ایجاد می شود.
  • سرطان پوست در اثر رشد بیش از حد سلول های غیرطبیعی پوست ایجاد می شود و معمولاً مربوط به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) است.

شرایط پوستی می تواند با کمبود خواب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نیکوتین تشدید شود. ما عللت دقیق همه درماتوزها را نمی دانیم. به عنوان مثال، هیدرادنیت چرکی علت شناخته شده ای ندارد، اما تصور می شود که تحت تاثیر ژنتیک، هورمون ها و عوامل محیطی است. لیکن اسکلروزوس ممکن است مربوط به سیستم ایمنی بیش فعال باشد، در حالی که ویتیلیگو ممکن است مربوط به یک بیماری خود ایمنی باشد.

روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

راهکارهای رفع مشکلات اساسی ریشه و ساقه مو