روش های پیشگیری و درمان بیماری کورک
4 مرداد

روش های پیشگیری و درمان بیماری کورک

بررسی روش های پیشگیری و درمان بیماری کورک

قصد داریم در مقاله ای که امروز در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان منتشر شده است به بررسی و مطالعه بیشتر در مورد روش های پیشگیری و درمان بیماری کورک خواهیم پرداخت.

تعریف کورک

کورک یا جوش، برجستگی‌های قرمز رنگ بر روی پوست است که می‌تواند کاملا دردناک باشد. کورک یا جوش توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. پس از مدتی ممکن است جوش با چرک پر شود. کورک یا جوش معمولا در فولیکول عفونی شده‌ی مو یافت می‌شود، با این حال می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود به خصوص در مناطقی که در اطراف فولیکول‌های مو مقدار زیادی عرق یا تحریکات و التهاب وجود داشته باشد. این مکان‌ها ترکیب مناسبی برای ایجاد جوش فراهم می‌کنند. چندین جوش در کنار یکدیگر به عنوان دمل بزرگ شناخته می‌شوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : علل و علائم ابتلا به انواع سفلیس

در مراحل ابتدایی تشکیل، جوش به اندازه‌ی یک نخود و قرمز رنگ است. پس از مدتی که با چرک پر می‌شود، رشد می‌کند و دردناک تر می‌شود. پوست اطراف جوش نیز احتمالا قرمز رنگ و متورم خواهد شد. در نهایت نوک این برجستگی، سفید مایل به زرد خواهد شد. بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله جوش شروع به تخلیه‌ی چرک می‌کند. از علائم دیگر جوش و کورک، ممکن است وجود تب و احساس ناخوشی باشد.

تغییرات پوست بعد از لیپوماتیک

پیشگیری از جوش و کورک

نمی توان همیشه از جوش جلوگیری کرد، اما با این وجود می‌توانید با پیروی از نکات زیر، از گسترش جوش‌ها به دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری کنید:

با استفاده از باند تمیزهمیشه جوش را بپوشانید. هر زمان که خودتان یا شخص دیگری به هر دلیلی با جوش هایتان تماس پوستی برقرار کردید، باید دستان‌تان را کاملا با آب و صابون بشویید. همچنین جوش‌ها را نیز تمیز کنید. در صورت جوش زدن، شستشو و تمیز کردن لباس و ملافه های‌تان طبق دستور العمل‌های زیر نیز، می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند:

• شستن لباس‌ها و ملافه‌ها با آب داغ
  • اضافه کردن سفید کننده و مواد شوینده نیز می‌تواند کمک کند.
  • هنگام اتو کردن، مطمئن شوید اتو را تا بالاترین درجه و با گرمای زیاد تنظیم کنید.
  • تمام سطوحی که با آن‌ها در تماس هستید را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. این سطوح عبارتند از: دستگیره‌ی درب، صندلی توالت، وان حمام، و سطوحی که در منزل معمولا با آن‌ها در تماس هستید.
  • از وسایلی که در تماس با پوست هستند مثل ریش تراش، وسایل ورزشی و حوله به صورت مشترک خودداری کنید.

عوامل و نشانه های بیماری پیتریازیس روزه آ | بهترین متخصص پوست اصفهان

درمان جوش و کورک

نحوه درمان جوش‌های کوچک

می توان جوش‌های کوچک را با روش‌های خانگی درمان کرد. بهبودی جوش‌های کوچک می‌تواند از چند روز تا سه هفته طول بکشد. در اینجا چند نکته به طور خلاصه برای رهایی از جوش‌ها معرفی می‌گردد:

• جوش‌ها را فشار ندهید و سعی کنید آن‌ها را تخلیه نکنید. این کار می‌تواند به گسترش عفونت و یا عفونت ثانویه‌ی ناشی از جوش منجر شود.
  • چندین بار در روز یک دستمال گرم و مرطوب را بر روی جوش قرار دهید.
  • در هنگام استفاده از لیف در حمام، بدون سوراخ کردن جوش‌ها مقداری بر ناحیه جوش دار پوست فشار بیاورید.
  • هنگامی که جوش به طور طبیعی پاره می‌شود، آن را با یک باند یا گاز تمیز بپوشانید، این کار از گسترش عفونت به دیگر نقاط جلوگیری خواهد کرد.
  • پس از مراقبت از جوش‌ها، دست‌های خود را بشویید، این کار نیز برای جلوگیری از گسترش عفونت مفید است.
نکات مراقبتی بعد از عمل بلفاروپلاستی

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

چگونگی درمان جوش‌های بزرگ

برای درمان جوش‌های بزرگ و یا گروهی از جوش‌ها (دمل)، باید به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک می‌تواند جوش‌های بزرگ را تخلیه کند. همچنین گاهی اوقات جوش‌های بزرگ نرم می‌شوند ولی خود به خود تخلیه نمی‌شوند، این مشکل دیگری است که برای تخلیه‌‌ی آن باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد برای درمان عفونت، به ویژه در مورد جوش‌های صورت به علت خطر بالای عوارضی مانند عفونت‌های ثانویه و یا زخم، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان جوش‌های بزرگ و یا گروهی از جوش‌ها (دمل)، باید به پزشک مراجعه کنید.

لیفت اندوسکوپیک پیشانی چیست؟
نحوه درمان کورک‌های راجعه

اگر بیش از سه بار در سال دچار جوش یا کورک می‌شوید، دچار بیماری به نام کورک راجعه شده‌اید. کورک راجعه به خصوص در میان اعضای خانواده، معمولا به آسانی گسترش می‌یابد. عارضه کورک راجعه در مناطق دارای چین پوستی مثل زیر سینه، زیر شکم، زیر بغل و ناحیه‌ی کشاله‌ی ران بیشتر ظاهر می‌شوند. کورک راجعه باید توسط پزشک متخصص پوست و مو درمان شود.

عوارض کورک

جوش‌ها معمولا عوارض کمی دارند، به خصوص آن‌هایی که مکررا ایجاد می‌شوند اما عارضه‌ی اصلی زخم است. یکی دیگر از عوارض جوش ایجاد کورک‌ها و جوش‌های مکرر است. برخی از افراد ممکن است به علت بیماری، دچار عود جوش‌های مزمن و جدی شوند که در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند منجر به زخم شود. عفونت ثانویه‌ی ناشی از جوش نادر است اما این عفونت ثانویه می‌تواند منجر به سپسیس (که عفونت در خون است) شود. با این حال، سپسیس یک عارضه‌ی بسیار نادر است و می‌توان با درمان مناسب از آن جلوگیری کرد.

زمان مرجعه به پزشک برای درمان جوش و کورک

اگر دچار جوش‌های مکرر در پوست شده‌اید، به دکتر پوست مراجعه کنید.

علل و علائم بروز آلرژی به آفتاب

بررسی انواع آلرژی پوست به نور خورشید