روش های مراقبتی برای رفع پف زیر چشم
19 فروردین

روش های مراقبتی برای رفع پف زیر چشم

بررسی روش های مراقبتی برای رفع پف زیر چشم

نوشته امروز وبسایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر روش های مراقبتی برای رفع پف زیر چشم را مورد مطالعه قرار خواهد داد. با کمک روش‌های زیر می‌توانید به‌راحتی پف زیر چشم را از بین ببرید.

پف زیر چشم

پف زیر چشم -تورم خفیف زیر چشم- با افزایش سن اتفاق می‌افتد. با بالا رفتن سن، بافت‌های اطراف چشم از جمله برخی از ماهیچه‌های پشتیبان پلک‌ها، ضعیف می‌شوند. سپس چربی طبیعی حمایت‌کننده از چشم، به داخل پلک‌های پایینی منتقل شده و باعث می‌شود پلک‌ها پف‌کرده به‌نظر برسند. همچنین ممکن است مایع در فضای زیر چشم تجمع کرده و تورم را افزایش دهد.

پف زیر چشم معمولاً زیبایی چهره را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌ندرت علامتی از یک بیماری زمینه‌ای جدی است. درمان‌های خانگی مانند کمپرس سرد می‌توانند به بهبود ظاهر پف زیر چشم کمک کند. در پف مزمن یا آزاردهنده زیر چشم، جراحی پلک نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

علائم پف زیر چشم

پف زیر چشم با نشانه‌های زیر شناخته می‌شود:

  • تورم خفیف
  • افتادگی یا شل شدن پوست
  • حلقه های تیره

زمان مراجعه به پزشک برای درمان پف زیر چشم

اگر پف زیر چشم دارید، احتمالاً از ظاهر خودتان راضی نیستید، اما باید بدانید این عارضه معمولاً مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند و به مراقبت‌های پزشکی نیازی ندارد. البته در صورتی که پف زیر چشم با تورم شدید، مزمن، دردناک، خارش‌دار یا قرمزی همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما سایر علل احتمالی مانند اختلال عملکرد کلیه‌ها، بیماری تیروئید، عفونت یا آلرژی که ممکن است در ایجاد تورم نقش داشته باشند را بررسی می‌کند و پس از ردکردن آن‌ها، احتمال دارد شما را به متخصص چشم، جراح پلاستیک یا جراح پلاستیک چشم (جراح اکولوپلاستیک) ارجاع دهد.

پیشنهاد مطالعه
فواید میکرودرم ابریژن و روش انجام آن

این گونه درمان‌های تهاجمی مانند جراحی پلک (بلفاروپلاستی) یا حتی تزریق فیلرها، به دلیل ظرافت بسیار زیاد پوست اطراف چشم و نیز اهمیت مراقبت از خود چشم، حتماً و حتماً باید توسط پزشک متخصص (و نه یک تکنیسین) انجام شوند.

علت پف زیر چشم

با بالا رفتن سن، ساختار بافت و ماهیچه‌های حمایت‌کننده پلک ضعیف می‌شود، پوست شروع به شل‌شدن می‌کند و بافت چربی دور چشم به ناحیه زیر چشم منتقل می‌شود. همچنین، فضای زیر چشم می‌تواند محل تجمع مایع باشد و به این واسطه دچار تورم شود. عوامل متعددی باعث ایجاد یا بدترشدن این عارضه می‌شوند. از جمله:

  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدارشدن از خواب یا بعد از صرف یک وعده غذایی شور
  • کمبود خواب
  • آلرژی
  • سیگارکشیدن
  • وراثت
  • خودمراقبتی برای رفع پف زیر چشم

با کمک روش‌های زیر می‌توانید به‌راحتی پف زیر چشم را از بین ببرید:

روش های مراقبتی برای رفع پف زیر چشم | متخصص پوست اصفهان

مصرف نمک را محدود کنید

نمکدان را کنار بگذارید! آب همیشه از قسمت‌های کم سدیم، به قسمت‌هایی که بیشترین سدیم را دارند راه پیدا می‌کند، مانند ناحیه اطراف چشم. به همین دلیل است که یک شام خوش‌نمک اغلب باعث پف زیر چشم در صبح روز بعد می‌شود.

سیگار نکشید

آیا دلیل دیگری برای ترک سیگار می‌خواهید؟ سیگارکشیدن می‌تواند پوست صورت شما را خشک، سست و ضعیف کند. سیگار نکشید و خود را از شر چشم‌های چروکیده و پلک‌های افتاده نجات دهید.

پیشنهاد مطالعه
تشدید آکنه با مواد آرایشی

چشم‌هایتان را خنک کنید

چشم‌هایتان ورم کرده است؟ آن‌ها را خنک کنید! کمپرس سرد می‌تواند پف چشم را از بین ببرد. قاشق، برش‌های خیار یا چای کیسه‌ای خنک را امتحان کنید. دمای پایین، اثرگذار خواهد بود.

از کرم دور چشم استفاده کنید

قفسه‌های فروشگاه‌ها مملو از کرم‌ها و لوسیون‌هایی هستند که برای کاهش پف، تیرگی زیر چشم یا چین و چروک پوست اطراف چشم از آن‌ها استفاده می‌شود. برای انتخاب محصول مناسب، ترکیبات آن‌ و اعتبار برند عرضه‌کننده آن محصول را مد نظر قرار دهید. در ادامه درباره ترکیبات موثر در کرم‌های دور چشم صحبت خواهیم کرد.

لنزهای تماسی خود را بررسی کنید

اگرچه لنزها به شما کمک می‌کنند واضح ببینید، اما می‌توانند ذرات کوچک را روی سطح چشم به دام انداخته و باعث عفونت و التهاب چشم شوند. این اتفاق در نهایت، به پف‌کردن چشم و حتی مشکلات جدی‌تر منجر می‌شود.

ترکیبات موثر در کرم‌های دور چشم

ترکیبات گیاهی بسیار موثری وجود دارند که برای رفع مشکلات پوست دور چشم به کار می‎روند. در ادامه پنج مورد از برترین ترکیبات طبیعی برای رفع تیرگی و پف زیر چشم را می‌خوانیم.

کافئین

کافئین التیام‌بخش، ضد التهاب و منقبض‌کننده رگ‌های خونی است. این عملکرد، قرمزی و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. در واقع کافئین با تنگ کردن رگ‌های ظریفی که پوست نازک زیر چشم‌ها را خون‌رسانی می‌کنند، التهاب پوست را کاهش می‌دهد و آن را آرام می‌کند.

ویتامین E

آنتی‌اکسیدان‌های قوی ویتامین E در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و اثرات پرتوهای فرابنفش بسیار موفق عمل می‌کنند و هایپرپیگمنتاسیون (افزایش رنگدانه) و چین و چروک اطراف چشم‌ها را تا حدود زیادی برطرف می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه
گودی گونه بعد از لیفت

ویتامین A

رتینول و رتینوئید مشتقات ویتامین آ هستند که نوسازی سلول‌های پوستی و تولید کلاژن را تحریک می‌کنند. رتیول بافت کلی پوست را بهبود می‌بخشد و با نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر پوست، خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می‌دهد.

چای سبز

این ماده طبیعی، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و از پوست در برابر استرس‌های محیطی که منجر به پیری آن می‌شوند محافظت می‌کند. پلی‌فنل‌های چای سبز که همان آنتی‌اکسیدان‌هایش هستند، با مهار و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن، خطر آفتاب سوختگی را کاهش داده و فعالیت آنزیم تجزیه‌کننده کلاژن را نیز کم می‌کنند. نتیجه؟ کاهش آسیب پرتوهای فرابنفش و خطوط و چین و چروک کمتر.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید پوست را آبرسانی و توپر می‌کند. این هملکرد باعث یکنواخت‌تر شدن رنگ پوست و جوانسازی آن می‌شود. این مسئله به کاهش تیرگی زیر چشم کمک می‎‌کند. همچنین در برطرف کردن چروک‌های ظریف اطراف چشم هم موثر است.

پپتیدها

پتیدها واحدهای سازنده کلاژن هستند و کلاژن عامل صافی و یکنواختی پوست است. با افزایش سن، یا قرار گرفتن در برابر عوامل استرس محیطی مانند پرتوهای UV، پوست تراکم کلاژن خود را به تدریج از دست می‌دهد و این آغاز ظهور چین و چروک‌های ناخوشایند است. استفاده از کرم‌‌های دور چشم حاوی پپتیدها، می‌تواند محرک سنتز و افزایش کلاژن در پوست باشد.

 

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

راه های ارتباط با متخصص ژل و بوتاکس


مطالب پیشنهادی:

روتین پوستی مناسب در افراد میانسال

نکات مراقبتی برای بوتاکس چانه

مراحل تزریق چربی به چانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *