راه های درمانی کارسینوم سلول بازال
2 بهمن

راه های درمانی کارسینوم سلول بازال

راه های درمانی کارسینوم سلول بازال

پزشک متخصص پوست اصفهان بسته به نوع بیماری، محل و میزان گسترش ضایعه ممکن است روش‌های درمانی مختلفی را پیشنهاد کند. از مهمترین راه‌های درمان سرطان سلول بازال عبارت است از:

پیشگیری از سرطان سلول بازال

همانطور که در مورد علل ابتلا و عوامل خطرساز به سرطان BCC اشاره کردیم، دوری یا کاهش قرار گرفتن در معرض این عوامل بهترین راه پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این بیماری است. بنابراین از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سلول بازال عبارتند از:

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • استفاده از کرم ضد آفتاب (دقت کنید که کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود)
پیشنهاد مطالعه
تفاوت بین تزریق ژل و بوتاکس چیست؟

درمان‌های موضعی

در مورادی که کارسینوم سلول بازال هنوز پیشرفت نکرده و در مراحل سطحی است، می‌توان از طریق کرم یا پمادهای موضعی برای درمان اقدام کرد. داروهای فلوروراسیل (Carac, Fluoroplex, Efudex) از جمله داروهای مورد استفاده در این روش است.

جراحی

یکی از روش‌های رایج درمان سرطان BCC به خصوص در مواردی که بیماری پیشرفت کرده است، روش جراحی است. در این روش پزشک ضایعه و اطراف آن را برمی‌دارد و محل زخم را بخیه می‌کند، به همین دلیل ممکن است زخم کوچکی در محل جراحی باقی بماند.

راه های درمانی کارسینوم سلول بازال | متخصص پوست اصفهان

کورتاژ و الکتروودسیاسیون

در این روش که به آن لایه‌برداری الکتریکی پوست گفته می‌شود، سطح ضایعه با ابزاری به اسم کورت برداشته می‌شود و سپس سلول پایه با سوزن الکتریکی سوزانده می‌شود. این روش درمانی معمولا برای ضایعه‌های کوچک در محل پا و گوش استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
آر اف فرکشنال برای تنظیم چربی پوست

انجماد یا سرد کردن

در این روش از نیتروژن مایع برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. معمولا این روش برای مواردی که ضایعه نازک است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکروگرافی

در این روش پزشک یک لایه نازک از محل ضایعه را برمی‌دارد و بافت برداشته شده را بررسی می‌کند تا محل دقیق سرطان را تشخیص دهد، این روش به مراتب تکرار می‌شود تا سلول‌های سرطانی در بافت برداشته شده دیده نشود. در این روش بیشترین میزان بافت سالم نجات داده می‌شود و در مواردی که ضایعه‌ها بزرگ و در نواحی قابل رویت قرار داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه
کاربرد های ميكرودرم ابريژن

متخصص پوست اصفهان | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

علائم سرطان سلول بازال

روش های مراقبت از موهای چرب و خشک

عوارض آر اف فرکشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *