تشدید آکنه با مواد آرایشی
9 فروردین

تشدید آکنه با مواد آرایشی

چرا آکنه با مصرف مواد آرایشی تشدید پیدا می کند؟

موادی که از منافذ پوست خارج می شوند، شامل این موارد هستند: موادی (عرق) که باعث مرطوب ماندن پوست می شوند و موادی (چربی) که پوست را نرم نگه می دارند. همچنین موادی (فضولات و مواد فاسد و سمی) که برای بدن ضرر دارند و طبیعتاً بدن آنها را به قدری رقیق کرده است که از طریق منافذ پوست به بیرون بدن تخلیه شوند. وقتی این مواد در اثر بسته بودن منافذ پوست نتوانند از آن خارج شوند، در زیر پوست حبس می شوند، در اثر گذشت زمان حجمشان افزایش می یابد و باعث بروز جوش می شوند.در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان قصد داریم دلایل تشدید آکنه با مواد آرایشی را بررسی کنیم.با ما همراه باشید.

مواد قابضی که در محصولات آرایشی وجود دارد نیز باعث حبس مواد در زیر پوست می شود و اسباب بروز جوش را به وجود می آورد. همچنین برخی از محصولات آرایشی دارای مواد جاذب خون هستند. این مواد باعث می شوند، مواد 6 گانه (اخلاط چهارگانه، ماده آبی و ریحی) بیش از ظرفیت خروجی به طرف پوست کشیده شوند و در نهایت با انباشته شدن در زیر پوست اسباب بروز جوش فراهم می شود.

پیشنهاد مطالعه
مقایسه 3 روش لیپوماتیک، لیزر لیپولیز و لیپوساکشن

برخی مواد به کار رفته در تولید محصولات آرایشی، سبب تحریک ناگهانی پوست می شوند. تحریک پوست، بسته به نوع گزشی که ایجاد می کند، سبب واکنش بدن می شود. در نتیجه قوه مدبره بدن (طبیعت بدن) با گسیل مواد 6 گانه به پوست، درصدد مقابله با این تحریک برمی آید و این واکنش سبب بروز جوش در پوست می شود.

تشدید آکنه با مواد آرایشی | متخصص پوست اصفهان

ترکیبات پنکک چیست؟

در فرمولاسیون و ترکیب پنکیک از یک پایه پودری استفاده خواهد شد که برای این پایه می توان از پودر تالک استفاده کرد. و در ادامه نرم کننده ها و رنگدانه ها را به همراه ماده ای که اتصال به وجود بیاورد و به پوست بچسبد و از دوام مطلوبی برخوردار باشد را با یکدیگر مخلوط نمایید. که این روش اولیه ترکیب مواد پنکک می باشد . در فرمولاسیون پنکیک از مواد معدنی مانند : دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی، بیسموت اکسی کلراید، لانولین، استئارات تری اتانول آمین و … استفاده می شود .

آیا پنکیک باعث جوش میشود؟

پنکک یا پنکیک آرایشی نوعی محصول پودری است که بافتی بسیار فشرده دارد. از پنکک برای پوشاندن سطح پوست و معمولاً بعد از کرم پودر یا کرم ضد آفتاب استفاده می‌شود. تا آرایش حالت مات و طبیعی به خود بگیرد. همچنین بسیاری از افراد از پنکیک برای صاف کردن سطح پوست خود کمک می‌گیرند. پنکیک های پودری دارای ترکیبات بسیار ظریفی هستند و این ترکیبات به‌راحتی وارد منافذ پوست می‌شوند. در نتیجه بسته‌شدن منافذ پوست، موقعیت را برای ایجاد جوش مهیا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
بررسی انواع اسکراب خانگی برای پا | بخش دوم

ترکیبات کرم پودر چیست؟

فرمولاسیون کرم پودر بر پایه امولسیون می باشد و شکلی نیمه مایع دارد . کرم پودر ها در حالت کلی به دو صورت مایع و یا نیمه مایع که بر پایه روغن و آب هستند قابل تولید می باشند . کرم پودر های بر پایه آب مختص پوست های چرب هستند و کرم پودرهای بر پایه روغن هم مختص پوست های خشک می باشد و از این رو می باشد که انتخاب نوع کرم پودر بسته به پوست بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مهم ترین ماده های موجود در فرمولاسیون کرم پودر امولسیفایر می باشد. که نقش این ماده یکنواخت کردن کرم پودر بر روی پوست است و ماده مهم بعدی موجود در کرم پودر سیلیکون می باشد که با استفاده از کرم پودر را راحت تر می کند و به طور یکنواخت و یکدست بر روی پوست می‌نشیند و ماده دیگری که در این محصول کاربرد دارد لانولین است. این ماده از پشم به دست می‌آید و دارای خاصیت آبرسانی در کرم پودر را به وجود می آورد.

پیشنهاد مطالعه
علل و درمان پوسته پوسته شدن کف پا

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا

آیا کرم پودر باعث جوش میشود؟

به ترکیبات موجود در کرم پودر و نحوه واکنش پوست به آنها توجه کنید. از لحاظ فنی، اکثر لوازم آرایشی باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند؛ اما برخی مواد می‌توانند منافذ را مسدود کنند که به رشد باکتری‌های عامل آکنه کمک می‌کند. بنابراین بهتر است کرم پودری را انتخاب کنید که دارای برچسب ضد حساسیت یا غیرکومدون زا باشد تا از بسته شدن منافذ جلوگیری شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

درمان بیماری سالک

چگونه جوش ناشی از تنبلی تخمدان را درمان کنیم؟

چگونه کم پشتی ریش و سبیل را درمان کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *