بررسی میزان ریزش مو طبیعی
14 شهریور

بررسی میزان ریزش مو طبیعی

آشنایی با میزان ریزش مو طبیعی

شاید از نظر شما هم موی سالم مویی باشد که حجم، شادابی و درخشندگی فراوانی دارد. بنابراین اگر هنگام استحمام یا شانه‌زدن مو انبوهی از تارهای جدا شده مو را ببینید. ممکن است این فکر به ذهنتان خطور کند که علت این ریزش موی شدید حتماً یک بیماری است؛ اما باید توجه داشته باشید که برخی از ریزش موها برای همه و در هر سنی می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی میزان ریزش مو طبیعی خواهیم پرداخت.

مقدار ریزش مو طبیعی

وقتی موهایتان را به طور کامل زیر دوش حمام می‌شویید، موهایی که از قبل سست بوده یا از پوست سر جدا شده‌اند. به زمین می‌ریزند. اگرچه ممکن است تعدادشان زیاد به نظر برسد اما شما به احتمال زیاد شاهد یک ریزش موی کاملاً طبیعی هستید. البته اگر ریزش موهایتان برای خودتان غیر عادی است (مثلاً به صورت طاسی نقطه‌ای، کچلی و ریزش توده‌ای)، حتماً باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : میزان تأثیر انواع شامپوها در مراقبت از پوست سر

میزان ریزش طبیعی مو در یک روز

دانستن حد معمول ریزش مو می‌تواند استرس بی‌مورد را برطرف کند یا به شما بگوید موهایتان نیاز به کمک دارند. بر اساس اعلام آکادمی متخصصان پوست آمریکا (AAD) ریزش 50 تا 100 تار مو در طول یک روز طبیعی است. برای افرادی که موهای بلندتری دارند، از دست دادن این تعداد تار مو بیشتر به چشم می‌آید. از آنجایی که 100.000 فولیکول مو یا بیشتر، در پوست کف سر وجود دارد، از دست دادن حدود 100 تار مو در روز تفاوت خاصی در شکل ظاهری ایجاد نمی‌کند.

پیشنهاد مطالعه
هنگام تزریق بوتاکس انتظار چه مواردی را باید داشته باشیم؟

​​ریزش مو در زنان و مردان

زنان در مقایسه با مردان معمولاً موهای بیشتری در روز از دست می‌دهند. هیچ راهی برای سنجش دقیق و واقعی این تفاوت وجود ندارد زیرا حالت‌دهی روزانه مو با ابزار حرارتی و رنگ کردن مکرر موها نقش بسزایی در ریزش آن‌ها دارد. تقریباً 40 درصد زنان هر روز موهای زیادی را به دلیل نوع مدل دادن، پیراستن و حالت‌دهی به آن‌ها از دست می‌دهند. (اهمیت مراقبت از ساقه مو نیز در اینجا پررنگ‌تر می‌شود.) زنان همچنین به دلیل قرار گرفتن در برخی موقعیت‌های طبیعی زندگی مانند بارداری و یائسگی بیشتر از مردان دوره‌های ریزش مو را تجربه می‌کنند.

ارتباط ریزش مو با پرکاری و کم کاری تیروئید | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

چرخه زندگی مو

آیا تا به‌حال به مراحل زندگی موهای خود فکر کرده‌اید؟ صدها هزار مو روی سر شما وجود دارد و هر یک از آن‌ها در مرحله متفاوتی از عمر دو تا پنج ساله خود هستند. موها به صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند و سپس می‌میرند. تغذیه، سلامت خواب ، استرس، بهداشت، حالت‌دهی روزانه و آلودگی هوا همگی جزو عواملی هستند که در ریزش روزانه موها نقش دارند.

در ادامه مراحل زندگی هر تار مو را می‌خوانید. دانستن این مراحل دیدگاه درستی در مورد ریزش مو طبیعی به شما می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه
عوامل کبودی پوست چیست؟ | بخش اول
مرحله آناژن

مرحله‌ای که در آن یک تار مو در حال رشد است. مرحله «آناژن» نامیده می‌شود و 90 درصد تارهای مو در این مرحله هستند. مو در مرحله آناژن هر ماه حدود یک سانتی‌متر رشد می‌کند. وقتی چیزی رشد موهای شما را متوقف می‌کند، به آن «آناژن افلوویوم» (anagen effluvium) می‌گویند.

آناژن افلوویوم همان چیزی است که وقتی به ریزش مو فکر می‌کنید، در حقیقت دارید به آن می‌اندیشید.

مرحله کاتاژن

مرحله بعدی «کاتاژن» نامیده می‌شود. فقط در حدود یک تا دو درصد از موهای شما در هر زمان مشخص در مرحله کاتاژن قرار دارند. در این مرحله که دو تا سه هفته طول می‌کشد، رشد تارهای مو متوقف می‌شود.

مرحله تلوژن

آخرین مرحله از مراحل رشد مو «تلوژن» است. به موهای این مرحله “club hair” نیز گفته می‌شود. در این مرحله تارهای مو در حالت استراحت قرار می‌گیرند تا از پوست سر جدا شوند. همچنین رشد مو متوقف می‌شود. در هر زمان حدود 8 تا 9 درصد از موهای شما در این مرحله قرار دارند. تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) وجود بیش از 10 درصد از موهای شما در مرحله تلوژن را نشان می‌دهد. تلوژن افلوویوم موقتی است اما وقتی موها در این مرحله هستند. ریزش بیشتری دارند. استرس، جراحی یا حتی یک تب کوتاه‌مدت می‌تواند باعث ایجاد تلوژن افلوویوم شود اما احتمالاً طی شش ماه موهای شما به حالت عادی برمی‌گردد.

پیشنهاد مطالعه
روش های درمان لک های ماه‌ گرفتگی

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

زمان مراجعه به پزشک برای ریزش مو

اگر نگران ریزش روزانه موهای خود هستید، به پزشک مراجعه کنید. کم پشت شدن تدریجی موهای قسمت فوقانی سر، ظهور لک‌های مختلف یا کچلی نقطه‌ای روی پوست سر و ریزش موهای کل بدن از علائم وجود یک بیماری زمینه‌ای است. یک پزشک به خوبی می‌تواند طبیعی یا غیر طبیعی بودن ریزش موها را ارزیابی کند. متخصصان پوست و مو همچنین می‌توانند بین از دست دادن مو (hair loss) و ریزش مو (hair shedding) تمایز قائل شوند. اگر نگران ریزش موهای خود هستید. نیازی نیست که در سکوت رنج ببرید. می‌توانید برای دریافت کمک یا درمان به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

این پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌های پوست، مو و ناخن تخصص دارند. یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال از دست دادن موهای خود هستید هستید یا ریزش موی شدید دارید. برخی افراد هم ممکن است هر دو را با هم داشته باشند. یک متخصص پوست همچنین می‌تواند دلایل چنین مشکلاتی را پیدا کرده و آنچه را که مورد انتظارتان است، به شما بگوید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

علام و دلایل بروز پسوریازیس در کودکان

ارتباط ریزش مو با پرکاری و کم کاری تیروئید

بررسی نکات مراقبتی از ساقه مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *