بررسی روش های درمان خشکی مو
14 مرداد

بررسی روش های درمان خشکی مو

روش های درمان خشکی مو چیست؟

قصد داریم در مطلب امروز که در سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان منتشر شده است به بررسی و مطالعه روش های درمان خشکی مو خواهیم پرداخت. در بسیاری از موارد، می‌توانید خشکی مو را از طریق تغییر سبک زندگی برطرف کنید. به عنوان مثال، انجام این کارها ممکن است به شما کمک کند:

  • از شستن مداوم و هر روز موها با شامپو اجتناب کنید.
  • موی خود را هر بار شستشو دهید.
  • از شامپو و نرم کننده‌هایی که برای نوع موی شما مناسب است استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از درمان‌های شیمیایی اجتناب کنید.

محفاظت از موها در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز بسیار مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی کنید، زمانی که به خارج از خانه می‌روید، کلاه به سر بپذارید و از تماس طولانی با هوای خشک یا باد اجتناب کنید. شما همچنین باید با پوشیدن کلاه شنا در هنگام شنا کردن در استخر یا آب دریا از موهای خود در برابر کلر و آب شور محافظت کنید.

اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید که موجب خشکی مو می‌شود، دکتر پوست و مو می‌تواند داروها یا سایر روش‌های درمانی را برای از بین بردن خشکی مو به شما توصیه کند. موهای شما ممکن است پس از درمان بیماری زمینه‌ای بهبود یابد. با این وجود برای یافتن بهترین شیوه درمان باید با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : آنچه باید از فیلر مو بدانیم

قرص های درمانی برای خشکی مو

در بسیاری از مواقع برای درمان خشکی موها از مرطوب‌کننده‌ها و شامپوهای درمانی استفاده می‌شود. اگر خشکی پوست سر به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند عفونت قارچی یا التهاب باشد، پزشک داروهای مربوطه را تجویز می‌کند. گاهی نیز به دلیل برخی حساسیت‌ها مانند اگزما و خارش از داروهای ضد محرک مانند منتول یا اکالیپتوس استفاده می‌شود. به طور کلی برای درمان خشکی و مرطوب کردن موها قرص یا دارویی وجود ندارد.

راهکار های خانگی درمان خشکی مو

برای رفع خشکی موها روش‌های زیادی توصیه می‌شوند. انجام برخی اقدامات و تغییر در سبک مراقبت از موها می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت مو و درمان خشکی موها داشته باشد. هر کدام از راه‌های زیر می‌تواند به عنوان درمان‌های خانگی برای کاهش خشکی مو موثر باشد:

پیشنهاد مطالعه
عوامل و عوارض بروز خشکی پاشنه پا

مصرف ویتامین

شما می‌دانید که نیاز به ویتامین‌های خاصی برای تغذیه بدن خود دارید، اما برخی از ویتامین‌ها نیز به سلامت مو و ناخن شما تاثیر می‌گذارند. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (گاهی اوقات به عنوان ویتامین H نامیده می‌شود) و آهن معدنی همگی می‌توانند به سلامت موهای شما کمک کنند.

از آنجا که ویتامین‌های پیش از تولد حاوی تمام ویتامین‌های گفته شده است، برخی از افراد این ویتامین‌ها را فقط برای تاثیر بر روی موهای مصرف می‌کنند. مصرف مکمل‌های حاوی بوتین نیز برای بهتر به نظر رسیدن موها موثر و متداول است. با این حال، تحقیقات اخیر از این ایده که بیوتین تفاوت زیادی را به وجود می‌آورد حمایت نمی‌کند. همچنین مصرف مکمل‌های پروتئین دریایی نیز می‌تواندبه سلامت موهای شما کمک‌ کند.

افزایش مصرف امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها د رژیم غذایی

پروتئین‌های دریایی می‌توانند از نازک شدن موها جلوگیری کرده و موهایتان را براق تر کنند. برای به دست آوردن نتایج مشابه بدون مصرف مکمل، مقدار پروتئین‌های دریایی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. اینها همه غنی از پپتیدها و امگا ۳ هستندکه می‌توانند موهای شما را براق کنند. مانند مصرف :

  • ماهی آزاد
  • صدف
  • ماهی خال مخالی
  • تن ماهی

همچنین خوردن آنتی اکسیدان‌های بیشتر برای مقابله با استرس اکسیداتیو، که باعث فرسوده شدن مو می‌شوند مفید است. برخی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها عبارت‌اند از:

  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • زغال اخته
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی.

بررسی دلایل بروز خشکی مو | متخصص پوست اصفهان

کوتاه کردن موها

اگر موهای شما خیلی خشک باشد، ممکن است نیاز به کوتاه کردنشان داشته باشید. حتی اگر موهای شما خیلی بلند نباشد، موخوره‌های انتهای مو می‌تواند پیچیدن مو را سخت کند و موجب شود که‌ احساس خشکی یا زبری در موهای خود کنید.
به آرایشگاه بروید و موهای آسیب دیده خود را کوتاه کنید و موهای را سبک کنید. از آرایشگر خود بپرسید که اگر هر گونه راهنمایی برای نوع موی شما دارد به شما بگوید. آنها ممکن است یک رویکرد جدید را پیشنهاد کنند که می‌تواند از آسیب به موهایتان جلوگیری کند

پیشنهاد مطالعه
روش های درمان میلیا

اجتناب از شستن هر روزه موها

شامپو کثیفی و چربی را از موهایتان بر می‌دارد اما همچنین می‌تواند سبوم‌ موهایتان را نیز از بین ببرد. Sebum روغن طبیعی است که باعث نگه داری‌بهترموهای شما می‌شود و موهایتان را نیز براق می‌کند. سبوم بیش از حد نیزمنجر به چرب شدن موهای شما می‌شود.
با این وجود لازم نیست روزانه موهای خود را بشویید و‌می توانید موهای خود را هرچند روزیکبار بشویید تا موهای سالم تری داشته باشید. اگر می‌خواهید هر روز موهای خود را بشویید حداقل از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کنید یا اینکه شامپوی کودک را امتحان کنید زیرا هر دوی اینها باعث تمیز شدن مو می‌شوند بدون اینکه چربی طبیعی مو را از بین ببرند.

پوشاندن  موها پس از شستشو

اگر موهای شما شکننده است یا اینکه پس از شستشوی آن به سختی حالت می‌گیرد ممکن است به این دلیل باشد که در طول فرایند خشک شدن رطوبت زیادی از دست داده است. سعی کنید پس از شستشوی موهایتان، آن را با حوله بپوشانید یا خشک کنید به جای اینکه اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شوند. اگر می‌خواهید با موهای خیس بخوابید از یک روبالشتی ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موی شما را حفظ کند.

استفاده کمتر از سشوار

استفاده از سشوار برای فر کردن،، صاف کردن یا حجم دادن به موهایتان که سالهاست بخشی از عادات روزانه شما شده ممکن است دلیل خشکی موهای شما باشد. مطالعات نشان می‌دهند که خشک کردن مو با سشوار آسیب جدی به ساقه مو وارد می‌کند بنابراین اگر قصد دارید موهای خود را خشک کنید، باید سشوار را حداقل ۱۵ سانتی متر دور تر از موی خود نگه دارید.

اگر موی خشکی دارید، موها را با آب گرم نشویید، از سشوار و وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید، موها را کمتر بشویید و استفاده از سرم و روغن مو را فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه
کاربرد لیزر الکساندرایت

دوش سرد گرفتن

آب گرمی که شما برای شستشو بدن خود در حمام استفاده کنید ممکن است باعث سوزاندن و آسیب به موهای شما شود. دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی شما مفید بوده و رشد مو را نیز سریعتر می‌کند. پس از اینکه موی خود را با شامپو شستشو دادید موهای خود را برای یک تا دو دقیقه با آب سرد بشویید تا رشته‌های مو را بازسازی کرده و پوست سرتان را تازه کند.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

استفاده از روغن‌های ضروری

روغن آرگان موروکان تبدیل به یک درمان خانگی محبوب برای موهای خشک شده است. ما چیز زیادی در مورد چگونگی یا اینکه آیا این درمان به طور قطعی موثر است، نمی‌دانیم، اما می‌توانید آن را امتحان کنید. استفاده از چند قطره روغن آرگان در انتهای موهایتان ممکن است موهایتان را نرم تر و انعطاف پذیر تر کند. روغنهای ضروری دیگر مانند روغن نعناع و روغن اسطوخودوس ممکن است به کاهش ریزش مو و جلوگیری از شکنندگی موها کمک کنند. مخلوط کردن روغن آرگان، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل با هم و اسپری کردن آن به موها، به مرور زمان موجب کاهش خشکی مو می‌شود.

استفاده از کلاه

پرتوهای اشعه ماوراء بنفش به همان شیوه‌ای که موجب آسیب به پوست شما می‌شود می‌تواند به موهایتان نیز آسیب برساند. اگر موهای شما خشک است، موهای خود کمتر در معرض این اشعه قرار دهید. در طول فعالیت‌های روزانه خود کلاه بپوشید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید. اگر موهای خود را در معرض اشعه‌های UV قرار داده‌اید، ترکیب کردن ژل خالص آلوئه ورا روی موهایتان ممکن است به تعمیر آسیب کمک کند.

در نهایت این ترکیب را روی موهای تمیز بمالید و ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا ژلاتین به خوبی جذب موها شود. سپس موها را آبکشی کنید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

عوامل و عوارض بروز زرد زخم

بررسی دلایل بروز خشکی مو

علل انجام ترماژ پوست چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *