بررسی روش های درمانی برای خشکی لب
29 مهر

بررسی روش های درمانی برای خشکی لب

بهترین روش های درمانی برای خشکی لب چیست؟

اگر برای درمان خشکی و ترک لب به متخصص پوست مراجعه کنید، احتمالا برای رفع خشکی کرم یا پمادی تجویز می‌کند که رطوبت پوست لب را افزایش دهد. پزشک همچنین درمورد سایر علائم و سوابق پزشکی شما سوالاتی می‌کند تا مطمئن شود این عارضه ارتباطی به بیماری زمینه‌ای نداشته باشد. ممکن است پزشک برای بررسی برخی بیماری‌ها آزمایش‌هایی را تجویز کند. در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به مطالعه و بررسی روش های درمانی برای خشکی لب خواهیم پرداخت.

استفاده از پماد برای خشکی لب

پماد و کرم‌های مختلفی برای رفع ترک لب وجود دارد که متخصص آنها را برای درمان این عارضه تجویز می‌کند. معمولا پزشک محصولاتی را توصیه می‌کند که حاوی یک یا چند مورد از مواد زیر باشند.

• روغن دانه کرچک
  • سرامیدها
  • دایمتیکون
  • روغن شاهدانه
  • وازلین سفید
  • مواد محافظ در برابر آفتاب مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی.

مطالعه بیشتر : روش های مراقبتی برای ناخن های افتاده

استفاده از کرم ترک لب

کرم‌ها و محصولات مختلفی برای رفع ترک لب در بازار موجود است. با استفاده روزانه از آنها می‌توان تا حد زیادی این عارضه را برطرف کرد. برخی از کرم‌های مناسب برای پوست لب عبارتند از:

• کرم لب دکتر ژیلا
  • بالم لب نئودرم
  • کرم نرم‌کننده لب وازلین
  • روشن‌کننده و محافظ لب آردن
  • بالم لب هیدرودرم.
نحوه درمان عرق صورت با بوتاکس

بهترین راه های درمان خانگی خشکی لب

در بیشتر مواقع برای درمان خشکی و ترک لب نیازی به مراجعه به متخصص پوست نیست و می‌توان با اقدامات ساده در خانه این مشکل را برطرف کرد. برخی از موثرترین اقدامات عبارتند از:

هر روز از بالم لب استفاده کنید.

برخی از بالم لب‌ها برای رفع خشکی لب بسیار موثر هستند. اما برخی از آنها ممکن است لب‌ها را بیشتر خشک کنند. به‌عنوان‌مثال بالم لب‌هایی که منتول یا طعم‌دهنده نعناع دارند، باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شوند. به‌طورکلی محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند، می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند. حتما از بالم لبی استفاده کنید که مواد تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده دارد. بالم‌های حاوی لانولین، موم عسل یا سرامید می‌توانند گزینه خوبی باشند.

رطوبت رسانی با استفاده از درمان‌های طبیعی

شما می‌توانید به‌جای استفاده از بالم لب با مواد طبیعی مشکل ترک لب را درمان کنید. برخی از مواد مفید برای رفع این عارضه عبارتند از:

آلوئه‌ورا

حاوی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب‌هایی است که پوست را آبرسانی می‌کند.

روغن نارگیل

برای رفع التهاب و نرم‌کنندگی از آن استفاده می‌شود.

عسل

مرطوب‌کننده بسیار قوی بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان است. به دلیل خاصیت ضدباکتریایی از عفونت لب‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

خیار

علاوه بر مرطوب کردن لب‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنی است.

چای سبز

آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی زیادی دارد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز التهاب را کاهش می‌دهند.

خشکی و سوزش پوست درست در هنگام استفاده از ضد عفونی کننده های پوست؟

علل و علائم بروز خشکی لب | متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

استفاده از اسکراب لب

پوست خشک می‌تواند لایه‌ای روی لب ایجاد کند که از رسیدن محصولات مراقبتی مانند بالم لب به لایه مناسب جلوگیری کند. برای لایه‌برداری می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر یا جوش‌شیرین استفاده کنید.

نوشیدن آب زیاد

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست لب و سایر نواحی صورت و بدن کم‌آبی است. سعی کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید تا بدن هیدراته بماند. اگر دهان شما خشک است، سردرد یا سرگیجه دارید، احتمال دارد دچار کم‌آبی شده باشید.

ترک سیگار

پوست لب بسیار حساس بوده و دود تنباکو آن را تحریک می‌کند. به همین دلیل احتمال ترک خوردن لب و مشکلاتی مانند زخم دهان و درد لثه بیشتر می‌شود.

استفاده از دستگاه بخور سرد در خانه

این دستگاه در منزل رطوبت ایجاد کرده و از خشکی پوست بدن و صورت جلوگیری می‌کند. استفاده از آن به‌خصوص در زمستان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبودی ترک لب داشته باشد. شب‌ها قبل خواب دستگاه را روشن کنید تا زمانی که خواب هستید، پوست شما رطوبت را جذب کند.

ترک عادات آسیب زا به لب

اگر مدام زبان خود را روی لب‌هایتان می‌کشید یا عادت دارید، پوست لب خود را گاز بگیرید، باید سعی کنید این عادت را ترک کنید. این نوع عادات تاثیر محصولات مراقبت از لب را پایین می‌آورند.

بهترین راه درمان خشکی لب در زمستان

در زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا احتمال بروز این عارضه بالا است. در فصل سرما سعی کنید از لب‌های خود بیرون از خانه محافظت کنید. می‌توانید شال گردن یا ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا سرمای شدید به پوست لب آسیب وارد نکند. قبل و بعد از بیرون رفتن از خانه نیز می‌توانید از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

بهترین روش درمان خشکی لب

بهترین روش برای درمان و پیشگیری از ترک لب استفاده روزانه از بالم لب است. بالم لب‌هایی که خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارند، می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال وازلین در بالم لب خاصیت رطوبت‌رسانی زیادی دارد و دایمتیکون ترک‌ها و شکاف‌های روی لب را از بین می‌برد.

بهترین روش مراقبتی از لب

برای جلوگیری از خشکی و ترک لب باید روش‌های مراقبت از لب را رعایت کنید. اقدامات زیر می‌تواند در مراقبت از پوست به‌ویژه در لب‌ها موثر باشد.

• استفاده از محصولات حاوی ضدآفتاب
  • اجتناب از محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند.
  • اجتناب از محصولاتی که به آنها آلرژی دارید.
  • لایه‌برداری منظم لب
  • هیدراته ماندن