از چه موادی در مزوتراپی پوست استفاده می شود؟
21 فروردین

از چه موادی در مزوتراپی پوست استفاده می شود؟

انواع مواد در مزوتراپی پوست

در این نوشته از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس قصد داریم بررسی کنیم که از چه موادی در مزوتراپی پوست استفاده می شود؟

مواد فعال خاص

چند نمونه مواد فعال خاص در مزوتراپی و جوانسازی پوست:

سم بوتولیسم

سم باکتریائی بسیار قوی که با رقیق سازی بسیار زیاد به یک محصول درمانی تبدیل شده است. به دستکاری شدن بسیار حساس است ولی می توان آن را با یک محلول ارتومولکولار ایزوتونیک بدون از دست رفتن هیچیک از خواص آن مخلوط نمود. هنگامی که بخواهیم منطقه وسیعی از صورت (بخصوص نواحی اطراف چشم و دهان) و گردن را شل کنیم، یک مکمل بازسازی مزولیفت محسوب می شود. مطالعات اخیر نشان می دهند که مزوتوکسین در تحریک رشد مو موثر است.

استفاده: مزوتوباکس، داخل درمی و اپیدرمی، جوانسازی و شل سازی صورت، کاهش اندازه منافذ پوست، تعریق شدید زیر بغل، صورت کف دست ها و کف پاها.

پلی دو کانول

برای سفت و جمع شدن پر قدرت پوست ناشی از فیبروز مورد استفاده قرار می گیرد. تجویز خارج عروقی آن منجر به تحریک و قرمزی پوست می شود. در دوز های بالا می تواند منجر به قرمزی و تحریک پوست شود. برای درمان داخل عروقی اتساع وریدی، مورد تایید قرار گرفته است. در شکل رقیق شده، یک داروی تایید برای میکرواسکروتراپی اجزای مختلف پوست است.

استفاده: خطوط کشیدگی تازه، کورپروز، ورید های متسع عنکبوتی، همانژیوم های کوچک پوستی، تخریب غدد عرق.

سالمون کلسی تونین (POM)

(50 یا 100 واحدی، باید یخچال نگهداری شود)

یک الیگوپتید که عنوان داروی خط دوم استئوپورز مورد تایید قرار گرفته است. سال ها این ماده فعال شبه هورمون، به طور سنتی در مزوتراپی مورد استفاده قرار گرفته است. کلسی تونین به طور موضعی در انواع درد های مزمن موثر است. در صورت، به طور وسیع عنوان درمان زیبایی سلولیت، توده چربی، و برای مزوگلو نیز کاربرد دارد. اثرات آن با خاصیت تنظیمی آن بر متابولیسم کلسیم، در همراهی با اثرات ضدالتهابی، اتساع عروقی و خواص ضد آن درمانی آن توجیه پذیر است. به عنوان یک ترمیم کننده موضعی و داروی بازسازی مورد توجه قرار گرفته است. در طب سالمندی، اثرات آن در مراحل پیش دیابتی، کم شنوایی، آتروفی لثه و از دست رفتن دندان ها تایید شده است. عوارض جانبی آن تنها در پاسخ دهندگان درمانی و مقادیر بالا رخ می دهد.

پیشنهاد مطالعه
عوامل تشخیص آلرژی به آفتاب

دهیدروارگوتامین

یک منقبض کننده خفیف عروقی است که از طریق تحریک رسپتور آلفا عمل می کند. موجب افزایش توان وریدی می شود. میکرواسکلروتراپی، مزودون.

استفاده: نارسایی وریدی لنفاوی، سلولیت، میگرن

کلاژناز

موجب انحلال ساختمان فیبرواسکلروتیک در بافت همبند می شود.

استفاده: ندول های آکنه، سلولیت ندولاز، گردن گاوی، لیپوم های بدون کپسول

دوتاستراید

یک مهار کننده 5 آلفاروکتاز، مشابه فناستراید، که بروی متابولیسم تستوسترون عمل می کند. در افراد با استعداد ژنتیکی، فولیکول های مو در مقابله با DHT با کاهش مرحله آناژن (از مراحل رشد) واکنش نشان می دهند. فناستراید و دوتاستراید همچنین از تبدیل موضعی تستوسترون به DHT ممانعت به عمل می آورد. فولیکول مو در واکنش به این مسئله با طولانی کردن مرحله آناژن و بهبود رشد مو مقابله می کند.

استفاده: آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان (نه در طی بارداری و منحصرا برای استفاده موضعی)

دهیدروارگوتامین

یک منقبض کننده خفیف عروقی است که از طریق تحریک رسپتور آلفا عمل می کند. موجب افزایش توان وریدی می شود. میکرواسکلروتراپی، مزودون.

استفاده: نارسایی وریدی لنفاوی، سلولیت، میگرن

ویدمن هوموکوپلکس BH (بافت همبند / پوست)

کمپلکس آماده هموپاتیک حاوی:

  • 0.5 میلی لیتر اسید هیدروفلوریک D8
  • 0.5 میلی لیتر ویرجیتا هاماملیس D4
  • 0.5 میلی لیتر گرافیت D4
  • 0.5 میلی لیتر کروسوتوم

این ماده همیشه به ترکیبی که بیماران با سفتی های پوستی، تحمل پذیری ضعیف پوستی، مشکلات ترمیمی زخم و احتمال بالای استعداد هماتوم استفاده می شود، اضافه می گردد.

استفاده: سلولیت فیبروزی، اسکارها، خطوط کششی آسیب های پوستی.

کوکتل های آماده در مزوتراپی زیبایی

مثال هایی از کوکتل های از قبل ترکیب شده که برای مزوتراپی پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرند شامل کوکتل های تجاری مزولیفت اروپایی می شود که به شرح زیر است:

  • NCTF 135 (CE) با مقادیر متفاوت هیالورونیک اسید (آمپول سه میلی لیتری)
  • Reparestim HA (CE)
  • Revitcare (CE)
  • TKN HA oligovit یا TKN HA glowComlpex
  • Toskani طیف کاملی از کوکتل های مزوتراپی در آمپول های 5 میلی لیتری را ارائه می نماید.

هر کوکتلی را می توان در شرایط خاص خودش استفاده نمود. هنگامی حساسیت موضعی وجود دارد (همانند مزو – هیر) یک بیحسی موضعی اضافه نمایید، مثل 0.5 میلی لیتر پروکائین 1%+1.5 میلی لیتر کوکتل مو فعال کننده سلول بنیادی به نسبت 1 به 1 مخلوط گردد. (تنها برای مو پوست)

پیشنهاد مطالعه
روشهایی برای لایه برداری پوست

قوانین ترکیب کردن در مزوتراپی پوست

بی حس کننده های موضعی (عمدتا پروکائین یا لیدوکائین)، سالین فیزولوژیک یا منومتیل تری سیلانول سالسیلات (کانژوکتیل، سیلیکور) به عنوان محلول حامل مورد استفاده قرار می گیرند.

مجوز درمانی برای تزریق داخل عضلانی یا داخل وریدی، باید با برای این حامل ها، بسیار رقیق باشند. (عموما با ضریبی از 10) ابتدا حامل ها و مکمل ها به داخل سرنگ کشیده شده سپس محصولات درمانی یا غلیظ (مانند هیالورونیک اسید بدون زنجیره متقاطع) به آن اضافه شوند. سپس مخلوط مختصر تکان داده می شود تا یکنواخت شده و پس از آن هوا از سرنگ تخلیه می گردد.

برخلاف درمان سیستمیک تنها بخشی از دارو برای تجویز موضعی مورد نیاز است. اثر عبور اولیه تجویز سیستمیک دارو رخ نمی دهد، بنابراین ماده فعال در حداکثر میزان خود به بافت هدف می رسد. این بدان معناست که درمانگر از حداقل دوز استفاده نموده و از مفهوم more or more پرهیز می شود. مکمل ها (محصولات مزوتراپی اختصاصی، محصولات ارتومولکولار یا هموپاتیک) را می توان بدون رقیق سازی مخلوط نمود یا از آنها به طور خالص استفاده نمود. حداکثر سه محصول دارویی درمانی را می توان در یک کوکتل مخلوط نمود. باید مراقب بود که تنها از مواد محلول در آب استفاده شود، تا از تعادل اسیدیته اطمینان حاصل شود. و فقط از محلول های شفاف و ایزوتونیک برای تزریق استفاده گردد.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

این تنها راهی است که از آن طریق می توان از تحمل درد توسط پوست اطمینان حاصل نمود. به طور ایده آل مخلوط باید با اثرات بالقوه متقابل، سینرژیک باشد. کورتیزون به جز چند مورد استثناء (درمان کلوئید، آلوپسی آراتا، عوارض التهابی) در مزوتراپی استفاده نمی شود. کورتیزون می تواند منجر به نکروز پوستی شود. یک مورد اثبات شده از اندیکاسیون های فوق الذکر عبارت است از شکل امولیسون میکروسفر اتازون پالمیتات (لیپوتالون)، هرچند باید در مورد سازگاری دقت نمود. برای مثال، نمی توان آن را با لیدوکائین مخلوط نمود.

آماده سازی اختصاصی یا کوکتل های آماده

هرچند در گذشته، برای درمانگر، ساخت مخلوط مزوتراپی پوست به طور اختصاصی برای هر بیمار یک قانون بود، اکنون تعداد زیادی از محصولات آماده برای اندیکاسیون های زیبائی در بازار وجود دارند. این موارد بسته به اندیکاسیون مصرف بسته بندی شده و قابلیت استفاده ساده ای دارند. در حالیکه مزوتراپی کلاسیک هنوز نیازمند اطلاع از درجات خاص و مشخص دارو ها و میزان زمان معین برای تهیه کوکتل هاست، این بسته های آماده راحت تر و بی دردسر ترند، اما مختصر گرانتر هستند.

پیشنهاد مطالعه
نکاتی برای انتخاب ضد آفتاب مناسب

تصمیم در مورد روش انتخابی، بسته به تعداد درمان های مزوتراپی و تجربه و دانش درمانگر دارد. هر وقت از محصولی استفاده می کنیم، باید شرایط استریل و بی عیب و نقص بودن شرایط تهیه اطمینان حاصل نمود، از جمله آنکه این موارد باید تنها از منابع و مراکز مطمئن تهیه شوند. نه تنها درمانگر بلکه کارخانه تولیدی باید عهده دار مسئولیت خود باشند.

موارد منع مصرف کدام اند؟

مواد منع مصرف چندین مواد فعال خاص در درمان های زیبایی:

موارد منع مصرف قطعی

به عنوان یک اصل، به دلیل مسائل ایمنی، زنان باردار، بخصوص در ناحیه شکم، نباید هیچگونه درمان زیبایی، دریافت نمایند. سایر موارد منع مصرف عبارتند از: عدم تحمل دارویی یا حساسیت به هر یک از موارد مصرفی، استعداد اسکار هیپرتروفیک یا اختلالات پیگمانتاسیون، واکنش های ایمنی فعال، شدید قلبی و عروقی یا متابولیک، عفونت حاد ویروسی یا باکتریایی، التهاب حاد پوستی و صرع.

از چه موادی در مزوتراپی پوست استفاده می شود؟ | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

موارد منع مصرف نسبی

سن زیر 16 سال، شیردهی مادر، ترس از تزریق (فوبیا)، ویروس هرپس سیمپلکس (درمان پیشگیرانه با یک داروی ضد ویروس همانند آسیکلوویر یا والاسیکوویر توصیه می شود)، ناهنجاری های انعقادی یا مصرف دارو های ضد انعقاد (فقط در موارد تزریق عمقی)، وجود یا شک به وجود ناهنجاری های ساختمانی به طور مثال در ریشه مو.

دیسمورفو فوبیا / سندروم دیسمورفیک

در 15% موارد مشاوره های زیبایی دیده می شود. این سندروم با تفکرات و ایده های نامتناسب یا غیر واقعی درباره خود مشخص می شود. امکان راضی کردن این افراد سخت یا غیر ممکن است. این مورد یک اختلال روانی است، هر چند، فرد بیمار آن را نفی می کند. این بیماری نیازمند درمانگر با تجربه و ماهر است. هرچند معمولا به جلسات و روش های متعددی برای درمان نیاز است. نتایج درمانی معمولا به شکست می انجامید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

مزایا و مضرات اندولیفت

فواید و مضرات مزوتراپی مو

پیشگیری از کبودی بعد از لیفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *