آنچه باید در مورد زرد زخم بدانیم
22 مرداد

آنچه باید در مورد زرد زخم بدانیم

در ادامه این مقاله سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی آنچه باید در مورد زرد زخم بدانیم خواهیم پرداخت. پزشک با بررسی ناحیه آسیب دیده، زرد زخم را به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. معمولا انجام آزمایشات به طور کلی لازم نیست و پزشک معمولا از بیمار، والدین یا مراقبان بیمار یا کودک در مورد هر گونه بریدگی، خراشیدگی یا نیش حشرات در ناحیه آسیب دیده خواهد پرسید. پزشک همچنین سعی خواهند کرد تا ببینند آیا زرد زخم با بیماری‌های پوستی دیگری مانند جرب همراه است یا خیر.

با این حال تست‌های بیشتر ممکن است در هرکدام از شرایط زیر انجام شود:

• اگر علائم شدید باشد و به بسیاری از نواحی بدن گسترش یافته‌اند.
  • اگر بیمار به درمان پاسخ نمی‌دهد.
  • در عفونت‌های مکرر

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : درمان علل مختلف خارش پوست

عدم پاسخ به درمان آنتی بیوتیکی:

همچنین اگر زخم‌ها حتی با درمان آنتی بیوتیکی از بین نروند، پزشک ممکن است به آرامی از ناحیه درگیر با کمک یک سواپ نمونه بردارد تا نوع باکتری و حتی آنتی بیوتیک موثر بر آن را مورد بررسی قرار دهد. با کمک سواب همچنین می‌توان به تعیین اینکه آیا یک عفونت دیگر علل ایجاد این ضایعه است یا خیر کمک کند. اگر بیمار مکررا دچار زرد زخم شود، ممکن است پزشک از بینی بیمار نمونه بگیرد تا تعیین کند که آیا علل بیماری باکتری‌های عفونی بینی است یه نه.
برای تشخیص و درمان این بیماری باید به متخصص پوست و مو یا متخصص عفونی یا متخصص کودکان مراجعه کنید.

سؤالات متداول شما

در این بخش طبق روال همیشه به سؤالات شما در مورد این بیماری و مسائل مربوط به درمان و و غیره پاسخ می‌دهیم.

بوتاکس زئومین
راه درمان زرد زخم در بزرگسالان چیست؟

اگرچه زردزخم در کودکان بیشتر شایع است. اما بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. در بزرگسالان نیز زخم‌هایی در اطراف دهان و بینی ایجاد شده و سپس پوسته‌پوسته می‌شوند. اگر فقط ناحیه کوچکی دچار زخم شده باشد، احتمالا پزشک پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما اگر زردزخم شدید باشد یا منطقه گسترده‌ای را آلوده کرده باشد، از آنتی‌بیوتیک خوراکی استفاده می‌شود. معمولا با انجام این اقدامات طی ۷ تا ۱۰ روز زخم‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

زرد زخم قابل انتقال است؟

زرد زخم از طریق عامل باکتریایی ایجاد می‌شود. این بیماری به‌راحتی قابل انتقال است. به‌خصوص اگر کودک زخم باز داشته باشد یا دچار مشکلات پوستی مانند نیش حشرات یا اگزما باشد، زرد زخم راحت‌تر منتقل می‌شود. دقت داشته باشید که حتی استفاده از وسایل شخص آلوده مانند لباس یا حوله می‌تواند باعث انتقال بیماری به کودک شود.

عوامل و عوارض بروز زرد زخم | متخصص پوست اصفهان

برای انتقال ندادن زرد زخم چه باید کرد؟

بهترین راه برای انتقال ندادن این بیماری رعایت بهداشت است. حتی اگر فقط یک نفر از اعضای خانواده دچار این مشکل است، باید همه اعضای خانواده بهداشت را رعایت کنند. هم شخص بیمار و هم دیگر افرادی که با او در تماس هستند، باید به طور مرتب دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند. حوله و وسایل شخصی بیمار باید از بقیه افراد جدا شود. در مراحل خفیف بیماری همین نکات بهداشتی ساده می‌تواند به درمان بیمار و پیشگیری از بیمار شدن دیگر افراد خانواده کمک کند.

عوارض آر اف فرکشنال
بهترین درمان برای زرد زخم چیست؟

مهم‌ترین بخش درمان زردزخم رعایت بهداشت شخصی و تمیز بودن محیط است. در مراحل خفیف بیماری از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. اما اگر عفونت شدید باشد یا گسترش پیدا کند، پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند. احتمالا بیمار برای یک هفته یا بیشتر از آموکسی‌سیلین استفاده کرده و زخم بهبود پیدا می‌کند.

تفاوت سالک با زرد زخم چیست؟

بیماری سالک نوعی بیماری با عامل انگل است که پس از نیش حشره ایجاد می‌شود. در این بیماری معمولا زخم‌های بدون درد روی پوست به وجود می‌آید. در بیماری سالک علاوه بر ایجاد ضایعات پوستی ممکن است شخص دچار آبریزش بینی، خون دماغ و تنفس دشوار شود. اما در بیماری زردزخم چنین علائمی وجود نداشته و عامل باکتریایی تنها باعث بروز زخم می‌شود.

تفاوت زرد زخم و تب‌خال چیست؟

علائم زردزخم و تب خال بسیار به هم شبیه هستند. تب‌خال هم مانند زردزخم نوعی تاول است که در اطراف دهان یا بینی ایجاد می‌شود. اما عامل ایجاد این دو با هم متفاوت است. همان‌طور که گفتیم زرد زخم عامل باکتریایی داشته و در بیشتر مواقع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس باعث بروز این عارضه می‌شود. اما تب‌خال توسط ویروس هرپس منتقل می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس دو نوع بوده که هرکدام می‌توانند تب‌خال معمولی و تب‌خال تناسلی را ایجاد کنند.

راه ازبین‌بردن جای زرد زخم چیست؟

ضایعات پوستی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، معمولا از بین می‌روند و جای نگرانی برای رفع آنها وجود ندارد. اگر زردزخم در مرحله پیشرفته قرار داشته و به عمق لایه‌های پوست نفوذ کرده باشد، احتمال دارد، جای زخم‌ها باقی بماند. برای ازبین‌بردن جای زخم‌ها باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا پمادهای ترمیم‌کننده قوی تجویز شوند. این پمادها به پوست کمک می‌کنند تا اثرات زخم‌ها از بین بروند.

بعد از پيلينگ سطحی این اقدامات لازم است
از آنتی‌بیوتیک برای زرد زخم استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین دارویی که می‌تواند این عارضه پوستی را برطرف کند، آنتی‌بیوتیک است. آنتی‌بیوتیک‌ها عامل باکتریایی را از بین برده و عفونت را کاهش می‌دهند. پزشک باتوجه‌به مرحله بیماری ممکن است قرص آنتی‌بیوتیک یا پماد آن را تجویز کند.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

اسم پماد زرد زخم چیست؟

پمادهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند عامل باکتریایی را از بین ببرند. معمولا برای رفع زخم‌های این بیماری پمادهایی با قدرت پایین کارساز نیستند و باید پزشک پمادهای قوی‌تری تجویز کند. پمادهایی مانند تتراسایکلین، موپیروسین و پماد رتاپامولین برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند.

بیماری زرد زخم تاولی چیست؟

زردزخم تاولی مرحله‌ای از بیماری است که باعث ایجاد تاول‌های بزرگ در اطراف دهان و بینی می‌شود. در این مرحله تاول‌ها به‌مرور باز شده و باعث بروز زخمی زردرنگ می‌شوند. معمولا در این مرحله از بیماری پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند.

زرد زخم از چه چیزی به وجود می‌آید؟

زرد زخم نوعی عفونت است که از طریق باکتری استاف یا استرپتوکوک منتقل می‌شود. هر نوع زخم، بریدگی یا نیش حشرات راه را برای ورود این باکتری‌ها به بدن باز می‌کنند. این نوع باکتری در محیط اطراف ما یافت می‌شود و تماس با آن لزوما به معنای ابتلا به زردزخم نیست.

راهکارهای درمانی برای از بین‌ بردن چروک پیشانی

راه های پیشگیری و درمان بیماری سفلیس